رئیس پارک علم و فناوری البرز اعلام کرد که متخصصان یک شرکت دانش بنیان در این پارک موفق به تولید 2 نوع کود زیستی برای بهبود عملکرد خاک و گیاهان شدند.
کد خبر: ۶۷۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 10 November 2018

عطاء الله ربانی افزود: کود زیستی «ازته» و« هیومیک اسید» 2 محصول مهم شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز هستند که می تواند در پیشگیری از آلودگی خاک، تقویت آن و رشد گیاهان موثر واقع شود.
وی ادامه داد: این 2 محصول به لحاظ کیفی با نوع خارجی خود برابری می کند، لیکن به لحاظ هزینه برای کشور مقرون به صرفه است.
وی ادامه داد : همچنین این 2 نوع کود به لحاظ کیفیت ، زیستی و عملکردی نسبت به مشابه داخلی دارای مزیت بالایی است.
ربانی گفت: این محصولات در کشورهای هند، استرالیا، چین و هلند تولید می شود که هزینه خرید و واردات آنها به مراتب بالا است.
رئیس پارک علم و فناوری بیان داشت: کود های«ازته» و« هیومیک اسید» ساخت شرکت دانش بنیان البرز از سازمان خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گواهینامه ثبت دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: کود «ازته یک لیتری» ساخت شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری البرز یک کود زیستی ، ارگانیک و منحصر به فرد است که با تولید انواع آنزیم ها، اسیدهای آلی، آمینواسیدهای ضروری، انواع هورمون ها و محرک های رشد، ویتامین ها، مواد پیش نیاز ساخت پروتئین ها، کربوهیدرات ها، لیپیدها و اسید های نوکلوئیک، موجب تسریع و افزایش جوانه زنی، ریشه زایی و گلدهی گیاهان می شود.
ربانی گفت: محصول «هیومیک اسید» نیز بر پایه سویه های میکروبی خاکزی محرک رشد گیاه تولید شده و حاوی فرولاسیون جدیدی از هیومیک اسید غنی شده با عناصر غذایی ضروری مانند نیتروژن و پتاسیمو گوگرد است.
وی اضافه کرد: استفاده مناسب از این محصول می تواند موجب افزایش حاصلخیزی خاک، بهبود رشد گیاه و افزایش کیفیت و مقدار محصول شود. 
رئیس پارک علم و فناوری البرز خاطرنشان کرد: همچنین این فرآورده به عنوان فعال کننده جمعیت زیستی خاک ، نقش مهمی در بهبود کیفیت زیستی خاک ایفا می کند.
شرکت تعاونی تولیدی راهبر زیست فناور تولید کننده این 2 محصول، یک واحد زیست فناور فعال در زمینه تولید کودهای زیستی و ترکیبات محرک رشد گیاهان به شمار می آید که فعالیت خود را از سال 93 با استقرار در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز کرد.
این شرکت سال 94 به عنوان یک شرکت دانش بنیان نوپا پذیرفته شد و اکنون نیز در پارک علم و فناوری البرز مستقر است.
براساس تحقیقات، جـایگزیـن کردن عناصـر غذایی مصـرف شـده خـاک با کودهای شیمیایی برای دستیابی به عملکرد اقتصـادی مطلـوب نباید به قیمت به خطـر انداختن سـلامت خـاک محصولات، محیط زیست و اتلاف منابع ارزشمند زیستی خاک تمـام شـود.
اکنون 125 شرکت دانش بنیان و فناور در پارک علم و فناوری البرز فعال هستند که مورد پذیرش و حمایت قرار گرفته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار