مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی یزد:
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به ظرفیت بالای استان یزد در زمینه کشت گیاهان دارویی، گفت: سالانه 250 تن گیاه دارویی در استان یزد کشت می‌شود.
کد خبر: ۶۷۵۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 01 November 2018

یدالله جواد‌پور  با اشاره به اینکه تولید و عرضه گیاهان دارویی در استان یزد به‌صورت سنتی و بسته‌بندی‌های ساده توسط فروشگاه‌ها و مغازه‌ها انجام می‌شود، گفت: گیاهانی به‌مانند زعفران، مرزنگوش، زیره سبز و گیاهان مرتعی به‌مانند انغوزه به استان‎های هم‌جوار حتی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

وی زعفران، زیره سبز، مرزنگوش و مرتعی آنغوزه را از گیاهان دارویی دانست که در یزد تولید می‌شوند و بیش از پنج هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه سالانه ۲۵۰ تن تولیدات در استان و شهر یزد داریم، اظهار داشت: ارائه تسهیلات جهت کشت گیاهان دارویی، جایگزینی گیاهان کم آبخواه بجای گیاهان پر آبخواه را از برنامه‌های آینده جهاد کشاورزی برای رشد تولید محصولات گیاهی دارویی است.

جوادپور یکی از گیاهان کم آبخواه را زعفران داست و تصریح کرد: زعفران یکی از محصولات و گیاهان کم آبخواه است که سالانه ۱۲۰ هکتار به کشت این محصول اختصاص داده می‌شود.

به گفته‌ی این مقام مسئول در حال حاضر گیاهانی به‌مانند یونجه، صیفی و سبزی از گیاهان پرآبخواه در یزد است که کشت می‌شود و سطح زیر کشت زراعت استان ۳۸ هزار و ۴۲۰ هکتار است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد تهیه و تنظیم و طرح اصلاح الگوی کشت و جایگزینی محصولات کم آبخواه، توسعه کاشت نشایی، استفاده از ارقام مقاوم و پر محصول و توسعه آبیاری تحت‌فشار (تیپ) در مزارع را از اقدامات صورت گرفته برای کشت و کار مناسب با اقلیم یزد برشمرد.

جوادپور گیاهان کم آبخواه، مقاوم به شوری و خشکی و تنش سرمایی و پر محصول با طول دوره رشد کوتاه نظیر زعفران، کنجد، ارزن، زیره، سیر و گیاهان علوفه کم آبخواه که با آب زمستانه آبیاری می‌شوند را متناسب با اقلیم یزد دانست.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد زعفران، ارزن، کنجد، زیره، سیر و برخی حبوبات نظیر لوبیا و عدس را از گیاهان کم آب خواه برشمرد و خاطرنشان کرد: حفظ منابع آبی کویر باهدف استفاده بهینه از امکانات، نهاده‌ها و افزایش عملکرد در واحد سطح را برای کشت گیاهان کم آبخواه ضروری دانست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار