مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد:
وضعیت آب شرب استان یزد نگران‌کننده است مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به اینکه روند مصرف آب در بخش کشاورزی طی ۱۵ سال گذشته در استان یزد کاهش‌یافته است، گفت: وضعیت آب شرب استان یزد نگران‌کننده است.
کد خبر: ۶۷۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 25 October 2018

محمدمهدی جوادیان‌زاده شامگاه چهارشنبه در جلسه سازگاری با کم‌آبی که در سالن کوثر استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه یزد کم‌بارش‌ترین استان کشور با ۸۲ میلی‌متر بارش است، گفت: در سال زراعی و آبی ۹۶-۹۷ میزان بارش این استان حدود ۷۰ میلی‌متر بوده که نسبت به سال قبل از آن ۷/۵ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به وضعیت روان‌آب‌های سطحی رودخانه‌های استان یزد، افزود: در حقیقت میزان روان‌آب‌های استان نیز نزدیک به صفر شدن است؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها سه تا چهار میلیون مترمکعب بوده و دلیل عمده آن تغییر الگوی بارش از برف به باران است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با تأکید بر اینکه روند مصرف آب در بخش کشاورزی طی ۱۵ سال گذشته در استان یزد کاهش‌یافته است، اظهار داشت: علت این کاهش مدیریت کشت، خاموشی چاه‌های کشاورزی و کاهش حجم آبی استان است.

جوادیان‌زاده با بیان اینکه خوشبختانه در استان یزد چاه‌های غیرمجاز زیاد وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴۵ درصد چاه‌های کشاورزی استان دارای کنتور است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بقیه چاه‌ها را نیز مجهز به کنتور کنیم؛ همچنین در استان یزد ۱۲ دشت ممنوعه وجود دارد و در دشت اردکان یزد که به‌عنوان مهم‌ترین دشت استان محسوب می‌شود، تاکنون ۱۸ متر افت سفره‌های زیرزمین داشته‌ایم.

این مقام مسئول بیان داشت: وضعیت آب شرب استان نگران‌کننده است و سهم آب انتقالی که ۷۰ درصد آب شرب یزد را تأمین می‌کرده در شش ماه سال گذشته ۶۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه سهم استان یزد از آب‌های تجدیدشونده کشور، تنها هفت‌دهم درصد است، اذعان کرد: در برخی برنامه‌های اضطراری به‌منظور مدیریت آب که شامل طرح مدیریتی ۱۰۰ درصدی آب در بخش‌های مختلف و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است نیز اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در ادامه ابراز داشت: از موفقیت‌های اجرای طرح‌های مدیریتی مصرف آب کاهش ۴۵ درصدی مصرف آب کشاورزی، صرفه‌جویی ۷۰ میلیون مترمکعبی آب با خاموشی ۴۵ روزه چاه‌ها و کاهش ۲۸ درصدی مصرف آب شرب با همکاری شهرداری‌ها بوده است.

جوادیان‌زاده در پایان با اشاره به رویکردهای بخش صنعت استان یزد در راستای سازگاری با کم‌آبی، تأکید کرد: در حقیقت صنعت استان یزد با دارا بودن حدود سه هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال و همچنین هزار واحد صنعتی دارای پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۶۰ درصد است؛ همچنین حوزه صنعت، معدن و تجارت بیشترین اشتغال‌زایی استان را با در اختیار داشتن هفت درصد مصرف استان ایجاد کرده است که در این اقدامات سازگاری با کم‌آبی بیش از بیش موردتوجه قرار گرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار