رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز اعلام کرد: شمارمسمومیت های ناشی از نشت منوکسید کربن در این استان به 20 نفر رسید.
کد خبر: ۶۶۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 17 October 2018

دکتر مهرداد بابایی اظهارداشت: این افراد از یکم مهرماه تا کنون براثر نشست منوکسید کربن دچار مسمومیت شدند که توسط امدادگران مرکز فوریت های پزشکی تحت درمان قرار گرفتند یا به بیمارستان انتقال یافتند.
وی ادامه داد: از این تعداد 13 نفر به بیمارستان انتقال یافتند و هفت نفر در محل حادثه مداوا شدند.
بابایی خاطر نشان کرد: سال گذشته 532 نفر دچار مسمومیت شدند که 15 نفر آنان جان خود را از دست دادند.
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز از مردم خواست برای پیشگیری از تکرار این حوادث نکات ایمنی را در نصب وسایل گاز سوز رعایت کنند.
این مسئول به علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن اشاره کرد و گفت: مسمومیت با منوکسید کربن می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری های مختلف دیده می شود.
وی بیان داشت: بیشتر این علائم شبیه به سرماخوردگی بوده و افراد فکر می کنند به دلیل سردی هوا دچار سرما خوردگی شده اند و تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می کنند.
بابایی افزود: طولانی شدن زمان استنشاق هوای مسموم و عدم ترک محیط آلوده ، افراد را به سمت تشدید علائم مسمومیت و گاه مرگ پیش می برد.
وی از سردرد ناگهانی بدن درد و گلو ، ضعف جسمانی، سرگیجه و بیقراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد ، خواب آلودگی و کسالت، خستگی و کاهش قدرت عضلانی و کاهش هوشیاری را از علائم گازگرفتگی برشمرد.
وی بیان داشت : در این وضعیت می بایست در و پنجره ها را برای ورود هوای تازه و سالم باز شود ضمن اینکه 
وسایل گرما زا را نیز خاموش کرد.
بابایی به مردم توصیه کرد که نکات زیر را جدی بگیرند:
1- فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل نمائید.
2- یقه ، کمربند و لباس های تنگ فرد مسموم را آزاد کنید.
3- در صورت کاهش هوشیاری ، فرد مسموم را به پهلو بخوابانید.
4- از خوراندن مایعات به فرد مصدوم خودداری شود.
5- در صورت تشخیص و توصیه کارشناس پرستاری اورژانس 115 ، شروع به انجام عملیات احیای قلبی تنفسی نمایید.
6- در صورت لزوم با 125 آتش نشانی تماس بگیرید.
گاز منوکسیدکربن دراثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، به خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آبگرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش)، استفاده از زغال برای گرمایش و همچنین عدم نصب صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می گیرد.
استفاده از اجاق گاز یا پلوپز یا تجهیزات کمکی مانند پیک‌نیک برای گرمایش، نصب آبگرمکن در حمام و استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب، حمام و فضاهای کوچک و فاقد تهویه مناسب از جمله مواردی است که سبب مسمومیت با CO می شود.
استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، پرهیز از استفاده وسایل گاز سوز و گرمایشی بدون دودکش مثل چراغ‌های خوراک پزی، پیک نیک، اجاق گاز، کنترل دودکش وسایل گرمایشی قبل از استفاده و اطمینان از باز بودن مسیر آن و مسدود کردن روزنه‌های آن با فویل‌های آلومینیومی یا روش‌های مناسب دیگر، کنترل دودکش ها و وسایل گرمایشی یا پخت و پز توسط افراد مجرب و آگاه در فواصل زمانی مناسب از جمله راهکارهای پیشگیری از بروز حوادث تاسف‌بار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار