استان ما در خصوص مس برجستگی خاصی دارد و از ۴ درصد مس دنیا که در ایران است حدود یک سوم آن یعنی یک درصد مس جهان در آذربایجان‌شرقی قرار دارد
کد خبر: ۶۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷ 21 February 2015

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه یک درصد ذخایر مس دنیا در آذربایجان‌شرقی قرار دارد، گفت: قابلیت توسعه مطلوبی در این زمینه داریم که این قابلیت تا به حال مورد غفلت قرار گرفته است. استان ما در خصوص مس برجستگی خاصی دارد و از ۴ درصد مس دنیا که در ایران است حدود یک سوم آن یعنی یک درصد مس جهان در آذربایجان‌شرقی قرار دارد؛ بنابراین قابلیت‌های توسعه بسیار مطلوبی در مس و صنایع پایین دستی آن داریم که تا بحال بسیار مورد غفلت قرار گرفته است.

داوود بهبودی معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه یک درصد ذخایر مس دنیا در آذربایجان‌شرقی قرار دارد، گفت: قابلیت توسعه مطلوبی در این زمینه داریم که این قابلیت تا به حال مورد غفلت قرار گرفته است.وی اضافه نمود : استان ما در خصوص مس برجستگی خاصی دارد و از ۴ درصد مس دنیا که در ایران است حدود یک سوم آن یعنی یک درصد مس جهان در آذربایجان‌شرقی قرار دارد؛ بنابراین قابلیت‌های توسعه بسیار مطلوبی در مس و صنایع پایین دستی آن داریم که تا بحال بسیار مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: از سال گذشته بحث توجه به ظرفیت معدن مس سونگون پررنگ‌تر شده به طوری که مس را به عنوان یکی از محورهای توسعه استان در اسناد تدبیر و توسعه استان هم در قالب شهرستانی و هم در قالب استانی شناسایی کرده‌ایم.

بهبودی اظهار داشت: از جمله اقدامات انجام گرفته برای توسعه صنعت مس این بود که شرکت ملی مس ایران به عنوان اصلی‌ترین متولی ذخایر مس کشور به عنوان یک شرکت مادر تخصصی شناخته شد و به تشکیل دو شرکت زیر مجموعه به نام‌های شرکت مس کرمان و شرکت مس آذربایجان مبادرت ورزید.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: انتظار داریم با شکل‌گیری شرکت مس آذربایجان فضا بهتر مدیریت شود و این حوزه تحرک بیشتری پیدا کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در شرکت مس آذربایجان به سرمایه‌گذاری برای احداث صنایع پایین دستی نیاز داریم که در این ارتباط با سرمایه‌گذاری‌های اولیه بخشی از زیرساخت‌های احداث واحدهای ذوب و پالایش در سونگون فراهم شده و باید انتقال تکنولوژی صورت گیرد.

بهبودی با بیان اینکه بحث‌های تکنولوژیکی مقتضی را با وزارت صنایع مطرح کرده‌ایم و متادولوژی و تکنولوژی مورد نظر انتخاب شده است؛ اضافه کرد: علاوه بر واحدهای ذوب و پالایش، صنایع پایین دستی دیگری هم باید راه‌اندازی شود.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر کاتد مس ما در مرحله کنستانتره نزدیک به ۲۸ درصد است که باید آن را به ۹۹ درصد برسانیم که اگر این کاتد تولید شود انواع کاربری‌های دیگر مس مانند لوله مسی، کابل و صنایع دیگر مبتنی بر مس را می‌توان راه‌اندازی کرده و به اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و توسعه صادرات پرداخت.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: واحدهای بخش خصوصی در خود منطقه ارسباران در مراحل اکتشاف و احداث صنایع پایین دستی مجتمع مس سونگون ورود یافته‌اند و این صنعت به تدریج خودش را پیدا می کند و امیدواریم در آینده ای نزدیک نقش مورد انتظار خود را ایفا کند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار