مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طرح مقابله با بیابانزایی در ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع حاشیه دریاچه ارومیه به اجرا در می آید.
کد خبر: ۶۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 26 July 2015
به گزارش تابناک یزد، رحمان وهاب زاده افزود: این طرح در قالب عملیات ساماندهی چرا و اجرای سیستم های چرای مناسب منطقه در مراتع حاشیه دریاچه ارومیه اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی ها شهرستانهای ارومیه، میاندوآب، سلماس، نقده و مهاباد برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۸۹ هزار هکتار در ارومیه، بیش از ۳۶ هزار هکتار در سلماس، حدود ۴۰ هزار هکتار در میاندوآب، نزدیک به ۱۸ هزار هکتار در نقده و بیش از ۱۸ هزار هکتار در مهاباد شامل این طرح می شوند.

وی ادامه داد: کنترل دام مازاد، کاهش فشار چرا بر روی مراتع و حفظ و تقویت پوشش گیاهی از جمله اهداف اجرایی این عملیات به شمار می روند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: برای اجرای این طرح در مجموع بیش از ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وهاب زاده افزود: یکی از معضلات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه، ایجاد کانونهای گرد و غبار است که آثار زیانبار و اثرات مخرب زیست محیطی به ویژه برای محیط اطراف دارد.

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه در ۱۸ سال گذشته با مشکل خشکسالی رو به رو بوده که این امر در سال های اخیر شدت بیشتری یافته و بر اثر پسروی آب دریاچه، شوره زارهایی ایجاد شده که موجب بروز پدیده بیابانزایی شده است.

این مناطق با هجوم نمک به حاشیه دریاچه وسعت بیشتری به خود گرفته اند که برای مقابله با تداوم این امر، طرح های مقابله ای توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیش بینی و اجرا می شود.

علاوه بر این طرح ها که شامل ایجاد پوشش گیاهی ثانویه است، مراتع حاشیه دریاچه نیز نیازمند مدیریت هستند تا در آینده به بیابان تبدیل نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار