خرید افراطی مایحتاج سبب می‌شود حتی اگر مشکلی در زمینه تأمین مایحتاج وجود نداشته باشد تشویش در بازار رقم بخورد و ممکن است کمبودهایی به ارمغان آورد.
کد خبر: ۶۶۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸ 28 September 2018

به گزارش تابناک قم، چندی پیش کمبود پوشک از جمله مشکلاتی بود که خانواده‌ها با آن مواجه شدند که بر اساس آن سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تصمیم دولت در زمینه اختصاص ارز مورد نیاز تولیدکنندگان برای رفع مشکل کمبود پوشک در بازار خبر داد.

بار روانی وارد شده بر جامعه در زمینه کمبود پوشک سبب شد بسیاری از خانواده‌ها با نگرانی به فروشگاه‌ها رفته و حجم زیادی پوشک خریداری کردند به طوری که ناخواسته بازار این بخش را با مشکل مواجه کردند.

با بروز این امر، نگرانی در زمینه اقلام دیگر نیز ایجاد شد و مردم در زمینه کمبود احتمالی کالاهای اساسی مضطرب شدند.

امیر محمدی چهر، معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به وضعیت کالاها و اقلام مایحتاج مردم گفت: دولت در زمینه کالاهای اساسی مکلف شده تا به طور مستمر ارز 4 هزار و 200 تومانی به آن اختصاص دهد تا این کالاها به تدریج وارد کشور شود بنابراین هیچ مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ذخیره برنج تا تیر ماه سال آینده کافی است و حتی برای یک تا یک و نیم سال در استان ذخیره برنج وجود دارد و همچنین ذخایر گندم به صورت بسیار عالی و مطمئن موجود است.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به وضعیت دانه‌های روغنی در سطح کشور گفت: بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دانه‌های روغنی به وفور وارد شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه کالاهای اساسی مردم هیچ مشکلی وجود ندارند. حبوبات نیز به همین شکل است. اکنون بسیاری از واردکنندگان، حبوباتی مانند عدس وارد کشور کردند و اکنون موجودی انبار استان 900 تا هزار تن است.

محمدی‌چهر عنوان کرد: در زمینه برنج و شکر ذخایر مطمئنی در کشور و استان وجود دارد و مشکل خاصی در زمینه مصرف خانوار نخواهد بود و به وفور از طریق شرکت‌ها روغن تأمین و به چرخه وارد می‌شود و همچنین در زمینه شوینده‌ها کمبودی در سطح استان گزارش نشده است.

هیچ کس حق تخلف از قیمت‌ها را ندارد

وی با اشاره به قیمت‌های تعیین شده گفت: قیمت‌ها از سوی دولت اعلام می‌شود و هیچ کس حق تخلف از قیمت‌ها را ندارد و اقلام در دسترس مردم است بنابراین جای نگرانی نیست.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه پوشک نیز در مقطعی کمیاب بود گفت: تدبیری در استان و کشور اندیشیده شده و محموله‌ها به سرعت از گمرکات کشور ترخیص و وارد چرخه تولید شد ولی برخی نیز سوء استفاده کردند به همین دلیل دو تا سه هفته مقداری پوشک در استان قم کم بود.

وی خاطرنشان کرد: حدود 50 هزار پوشک بچه که احتکار شده بود ضبط شد و اکنون در حال توزیع در فروشگاه‌های استان است.

محمدی چهر معتقد است تولید محصولات سلولزی با تولیداتی که در سطح کارخانجات صورت می‌گیرد به روند عادی خود تغییر رویه می‌دهد و با روان‌سازی، کمبودها در سطح جامعه برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید مردم در این زمینه نگران باشند بلکه باید برای آنها شفاف‌سازی شود گفت: مبحثی با عنوان کمبود، نبود یا نایاب شدن کالاهای مصرفی به هیچ وجه در کشور وجود ندارد و واردات و تولید به خوبی انجام می‌شود و بخشی از کالاها در حال صادر شدن به کشورهای مختلف است و جای نگرانی چندانی وجود ندارد.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: اگر مردم روال عادی خرید خود را داشته باشند تصور نمی‌شود مشکلی به وجود آید ولی اگر مردم بخواهند به فروشگاه‌ها هجوم ببرند و به این موارد دامن بزنند مشکلات دو چندان می‌شود.

محمدی چهر با اشاره به دامن زدن مردم به شرایط کنونی گفت: شاید اطلاع رسانی کم بوده و شاید مردم ندانند که چه در آینده اتفاق می‌افتد ولی آنچه مسلم است تا زمانی که دولت ارز 4 هزار و 200 تومانی به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

محتکران مجبور به فروش اجناس با قیمت پیشین هستند

به گفته وی اگر فردی به ظن اینکه کالایی گران می‌شود احتکار کند هر زمانی که بخواهد توزیع کند باید با قیمت قبل بفروشد و نمی‌تواند گران‌تر از قیمت پیشین توزیع کند زیرا قیمت تعیین شده و مصوب دارد.

25 نوع و گروه کالا است که دولت ارز 4 هزار و 200 تومانی به آنها اختصاص می‌دهد که در این کالاها به هیچ وجه افزایش قیمتی حداقل تا اردیبهشت ماه سال آینده وجود نخواهد داشت. برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز سرد و گرم، گوشت مرغ، تخم مرغ، ذرت، جو، انواع کود شیمیایی، انواع بذر، شکر، روغن خوراکی نیمه جامد و مایع، روغن خام، حبوبات(عدس، لپه، نخود، انواع لوبیا) و چای خشک از جمله این موارد است.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه محصولات سلولزی با ارز ثانویه تهیه می‌شود گفت: پودر ماشین لباسشویی قیمت مصوب دارد و نمی‌توان بالاتر از این قیمت آن را به فروش رساند. پوشک و دستمال کاغذی به وفور ثبت سفارش شده و با ارز پیشین به گمرکات وارد شدند و در حال ترخیص است و با همان قیمت قبل توزیع می‌شوند.

محمدی‌چهر با اشاره به آثار تشویش اذهان در بازار گفت: روزانه از بازار بازدید می‌شود و رصد صورت می‌گیرد تا بار روانی کاسته و رفتار مصرف‌کننده عادی شود. بازار تابع رفتار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. اگر رفتار مصرف‌کننده درست نباشد روی بازار تأثیر می‌گذارد یعنی عرضه و تقاضا را به هم می‌ریزد.

تأمین آرامش در بازار با اختصاص ارز

وی عنوان کرد: اکنون نیز مصرف‌کنندگان به سمتی می‌روند که رفتار عاقلانه داشته باشند بنابراین ثبات قیمت‌ها 50 درصد در دست مصرف‌کننده است. اگر این روال ادامه داشته باشد جنس به صورت عادی در فروشگاه عرضه و توزیع می‌شود.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه نگرانی مردم از آینده نگرانی به جایی نیست گفت: با تأمین ارز دولت و پیگیری‌ها امیدواریم آرامش در بازار حاکم شود. وظیفه سازمان صنعت و معدن است که بتواند آرامش را به جامعه و استان منتقل کند و پیگیر باشد تا بازار روال عادی خود را مانند همیشه داشته باشد.

بار روانی که اینگونه قضایا بر مردم تحمیل می‌کند سبب می‌شود مردم به صورت افراطی برای خرید اقلام مورد نیاز اقدام کنند ولی باید بدانند حتی اگر مشکلی در زمینه تأمین مایحتاج وجود نداشته باشد اینگونه رفتارها سبب تشویش در بازار می‌شود و ممکن است کمبودهایی به ارمغان آورد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار