ساختمان های پردیس ارم دانشگاه شیراز در کتاب SOS Brutalism از انتشارات Park Books به عنوان یکی از آثار برتر معماری سبک بروتالیسم در جهان معرفی شد.
کد خبر: ۶۵۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 06 September 2018

تابناک فارس  به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز: بخشی از این کتاب به توصیف ساختمان ها و چاپ تصاویری از دانشگاه شیراز اختصاص یافت.
زبره ‌کاری یا معماری بروتالیست سبکی از معماری است که در آن ساختمان‌ها کلا با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا می‌شوند.
اصطلاح زبره‌کاری (بروتالیسم) در 1954 در فرانسه و انگلستان برای توصیف این شیوه به کار رفت.
کتاب SOS Brutalism که با همکاری موزه معماری آلمان و بنیاد Wustenrot به چاپ رسید، در موزه معماری آلمان و وین به نمایش گذاشته شد.
پیش از این، در فروردین ماه سال 1396، تفاهم نامه ای بین وب سایت معماری معاصر ایران با دامنه اینترنت WWW.CAOI.IR به مدیریت یوسف بهدری و مدیریت طرح های عمرانی دانشگاه شیراز منعقد شد که به موجب آن، مقرر شد طرفین تفاهم نامه به منظور معرفی شایسته دانشگاه معتبر شیراز در سطوح ملی و بین المللی و همچنین همکاری در زمینه آرشیونگاری و مستندسازی آثار ارزشمند معماری آن دانشگاه که از نمونه های منحصر به فرد سبک بروتالیسم جهانی است، همکاری کنند.
این تفاهم نامه برای معرفی هدفمند و بهتر این دانشگاه منعقد شده است و زمینه ساز جذب دانشجویان با استعداد ایرانی و خارجی در رشته های مختلف خواهد شد.
اولین طرح جامع دانشگاه شیراز توسط معمار مشهور آمریکایی ژاپنی الاصل مینورو یاماساکی (1912-1986) برنده سه دوره جایزه AIA (American Institute of Architects) و طراح ساختمان برج های دوقلوی تجارت جهانی در سال 1341 انجام شد.
این طرح با توجه به همکاری مشترک دانشگاه پنسیلوانیا در ارائه نظام آموزشی دانشگاه شیراز و ارتباط خوب دانشگاه پنسیلوانیا و یاماساکی به وی سپرده شد که بنا به دلایلی اجرا نشد.
دومین طرح جامع توسط شرکت مهندسین مشاور مک میلان و همکاران صورت گرفت. رابرت مک میلان (1916_2001) فارغ التحصیل دانشکده معماری دانشگاه ییل و عضو گروه TAC (The Architects Collaborative) بود که پس از کار در دفتر واتر گروپیوس، دفتر معماری خود را با تمرکز بر پروژه های آموزشی و دانشگاهی در خاورمیانه و آفریقا تاسیس کرد.
وی که سابقه کار بر روی پروژه های دانشگاه های مطرحی همچون هاروارد، اکسفورد و ام آی تی را داشت، برای دانشگاه شیراز طرحی با ابهت، به منظور نمایش جهانی قابلیت های معماری مدرن و در عین حال بهره گیری از جنبه هاِی خاصی از معماری باستانی ایران ارائه داد.
طراحی و اجرای دانشگاه شیراز از ابتدا با همکاری بین المللی شرکت های مک میلان و مهندسین مشاور مندا، به سرپرستی مهندس محامدی و دانا، در اجرای مجموعه کتابخانه، خوابگاه ها و ساختمان های بالای تپه و نیز حضور شرکت مهندسین مشاور مقتدر و آندرف در طراحی و اجرای آمفی تئاتر و مجموعه پایین دست پردیس صورت گرفت.
پس از گذشت چند سال این دو شرکت ایرانی با هم ادغام شدند و مهندسین مشاور مدام را تشکیل دادند و عملیات عمرانی و توسعه دانشگاه را بر عهده گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار