رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران:
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران وضع قوانین شتاب زده را از جمله مهمترین چالش های این صنعت در سطح کشور دانست و گفت: تبدیل موتور های کاربراتوری به انژکتوری و تبدیل به سوخت یورو4 از جمله قوانینی است که تولید موتورسیکلت در کشور و به ویژه قم را با مشکل مواجه کرده است.
کد خبر: ۶۵۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ 02 September 2018

به گزارش تابناک قم، ابوالفضل حجازی روز یکشنبه در بیست و دومین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سالن جلسه های امام رضا(ع) فرمانداری قم، با بیان اینکه صنعت موتور سیکلت در سال 95 به طور مستقیم 32 هزار شغل درکشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: 40 درصد کل اشتغال در صنعت موتورسیکلت کشور مربوط به قم است.

وی ادامه داد: تولید موتورسیکلت انژکتوری به جای کاربراتوری در سال 96 و تبدیل سوخت یورو 3 به یورو 4 در سال 97 چالش های صنعت موتورسازی در سال های اخیر بود که با پیگیری رئیس مجلس بحران پیش روی واحدهای تولید موتورسیکلت کشور تا حدودی مرتفع شد.

وی با بیان اینکه صنعت موتورسیکلت از سال 45 با مونتاژ کار خود را در کشور آغاز و تا پیش از انقلاب، 4 شرکت تولیدی در کشور فعال بوده است گفت: با ورود بخش خصوصی به تولید موتور سیکلت به ترتیب زنجان، کرمان و قم به قطب موتورسیکلت کشور تبدیل شدند به گونه ای که در سال95 در حدود 55 درصد موتورسیکلت تولیدی کشور در قم تولید شد.

حجازی با بیان اینکه از سال 92 بخش صنعت موتورسیکلت با چالش های مهمی روبرو شده است گفت: صنعت موتورسیکلت قم بالاترین سطح مالیات دهی در سطح خود را دارد ضمن اینکه کمترین مصرف برق، بالاترین گردش مالی با کمترین آلایندگی است.

وی اظهار داشت: 800 هزار دستگاه در سال 95 در واحدهای تولید موتورسیکلت استان تولید شده که 450 هزار دستگاه در داخل استان به فروش رسیده است.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت قم با تاکید بر اینکه انجمن موتورسیکلت قم بیشترین بی مهری را در سال های اخیر داده است، ادامه داد: سهم استان از تولید موتورسیکلت در کشور از 55 درصد در سال 95 به 38 درصد در سال 97 کاهش یافته است و به طور قطع ادامه این مسیر در 2 سال آینده اصفهان به قطب موتورسیکلت کشور تبدیل می شود.

حجازی با اشاره به رکود در واحدهای تولیدی و قطعه سازی موتورسیکلت در استان گفت: 70 درصد واحدهای قطعه سازی استان تعطیل که 22 واحد به طور کامل و 7 واحد نیمه تعطیل هستند.

وی با اشاره به روند نزولی واحدهای فعال موتورسیکلت سازی در کشور خاطر نشان کرد: 105 واحد تولید موتورسیکلت تا سال 87 در کشور فعال بوده که این تعداد در سال 90 به 80 واحد و در سال 97 به 28 واحد کاهش یافته است که از این تعداد 8 واحد تولید موتورسیکلت در قم و 16 واحد در اصفهان فعال هستند.

حجازی، اظهار داشت: با تصمیم های غیرکارشناسی در سطح کشور هزینه تولید در بخش صنعت موتورسیکلت بالا رفته است ضمن اینکه خریداران رغبتی برای خرید موتورسیکلت های انژکتوری ندارند و این موجب کاهش شدید سرمایه در گردش واحدهای تولید استان شده است.

وی با تقدیر از توجه مدیریت استان و معاونت هماهنگ کننده امور اقتصادی استانداری قم در جهت کاهش موانع تولید گفت: اگر مدیریت و قاطعیت در مدیریت استان وجود داشته و ادامه دار باشد، این استان ظرفیت تبدیل به قطب صنعتی کشور را دارد.

از 40 واحد تولید موتورسیکلت در قم تنها 22 واحد فعال و نیمه فعال هستند که درصد فعالیت این واحدها نیز از 10 تا 100 درصد درصد است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار