رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی دستاورد‌های ۴۰ ساله اخیر جهاد کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولیدات کشاورزی، طرح‌های عمرانی و کنترل مصرف آب در خراسان رضوی را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۴۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ 24 August 2018

به گزارش تابناک : مجتبی مزروعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در بخش تولیدات کشاورزی از پس از انقلاب تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است و در مجموع 6/2 برابر افزایش تولیدات داشته ایم.

وی در باره ی افزایش تولیدات کشاورزی در این چهل ساله انقلاب افزود: با وجود اینکه سطح زیر کشت و میزان مصرف آب کاهش یافته، تا پیش از انقلاب محصولات زراعی از دو ملیون و چهار هزار تن به پنج میلیون و دویست هزار تن رسیده است ،تولیدات کشاورزی نیز دو میلیون و 850هزار تن بوده که امروزه به هفت میلیون و 620 هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص محصولات باغی و دامی هم گفت: محصولات باغی حدودا هفت برابر شده است یعنی از 146هزار تن به یک میلیون و 28 هزار تن رسیده است که این روند افزایشی در محصولات دامی پنج برابر بوده به طوریکه 266هزار تن به یک میلیون و 340 هزار تن تبدیل شده است.

مزروعی در خصوص تولید گندم و چغندر در این چهل دهه افزود:در سال 1356 و اوایل انقلاب تولید گندم کشور 392 هزار تن در 360هزار هکتار بوده است که این میزان در سال 1396به 540هزار تن با سطح کشت 140هکتاری رسیده است ودر تولید چغندر قند هم در 165 هزار هکتار یک میلیون و 550 هزار تن محصول برداشت می شد که امروزه با سطح کشت 21 هزار هکتار برداشت محصول بیش از یک میلیون و 800 هزار تن است.

وی در باره ی سازگاری با اقلیم و اجرای الگوی کشت در استان گفت:درپیش از انقلاب و اوایل آن کشت بهاره استان چغندرقند و پنبه بوده و ما بیش از 50 هزار هکتار کشت پنبه داشته ایم که امروزه به 5 هزار هکتار تقلیل یافته و جای خود را به 65 هزار هکتار باغ پسته داده است.

وی ادامه داد:میزان برداشت سالیانه پسته 518 تن بوده که به 48 هزار تن در سال افزایش یافته و برداشت زعفران هم که محصول کم آبی است قبل از انقلاب 5/8 تن بوده که امروزه 360 تن تولید می شود.

رئییس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد:تمام این پیشرفت ها نتیجه ی اقدامات و پروژه های خوب عمرانی و افزایش سطح علم و آگاهی مردم بوده است.

تمام سطوح زیر کشت را تحت کنترل داریم

مزروعی گفت:امروزه تمام سطوح زیر کشت خود را تحت کنترل داریم و هر حوزه کارشناس مخصوص دارد تا اگر مشکل یا آفتی بروز کند کمتر از 24 ساعت اطلاع رسانی شود تا به آن رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به آفاتی که به مزارع زیره ی سبز استان وارد شده بود ادامه داد:ما به مشکلات و آفات این محصول رسیدگی کردیم و آن را دوباره به اقتصاد و سبد تولید استان برگرداندیم. مشکلات بهداشتی و بحران قیمت مقطعی(سال 1382) محصولات باغی ما مانند زعفران نیز با حمایت شبکه های دولتی و سازمان جهاد کشاورزی رفع شد.

مزروعی در خصوص توجه به بخش کشاورزی گفت: امروزه غیر از مشهد 75 درصد کسب و کار در استان خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است لذا توجه به بخش کشاورزی یعنی توجه به قشر متوسط و ضعیف جامعه ، بنابر این با توجه و نادیده نگرفتن اقدامات خوب پیشین باید اقدامات جدیدی نیز در حوزه پروژه های بنیادی در خصوص آب و سایر مشکلات انجام دهیم.

بی نیازی از واردات محصولات کشاورزی و دامی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در باره بی نیازی از واردات محصولات کشاورزی و دامی افزود: تا قبل از انقلاب مرغ،تخم مرغ،گندم،فرآورده های لبنی و گوشت قرمز را وارد می کردیم اما امروزه پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در تولید گندم کاملا خودکفا شده ایم ولی مقداری از گوشت قرمز مورد نیاز همچنان وارداتی است که با انجام برنامه ریزی هایی می توانیم گوشت قرمز را نیزدر استان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: سالانه 100هزار تن تخم مرغ از استان خراسان رضوی صادر می شود.که درباره مرغ نیز با مازاد تولید مواجه هستیم که اگر ارتباطات و مسائل بازرگانی ما با کشور های هم سایه و هم جوار رفع شود می توان به صادرات این محصول توجه کرد زیرا ظرفیت تولید مرغ در استان دو برابر شرایط موجود است.

مزروعی افزود:در تولید شیر هم سالانه 600تن شیر را به شیر خشک تبذیل می کنیم و به هامبورگ و مسکو صادر می کنیم که این صادرات کیفیت شیر تولیدی استان را ثابت می کند.

در مکانیزه شده کشاورزی به استاندارد های جهانی نزدیک شدیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در باره مکانیزه شدن کشاورزی استان گفت:از ابتدای انقلابدر ازای تحویل گندم به کشاورزان ماشین آلات تعلق می گرفت که در طی این مدت 35 هزار دستگاه تراتکتور به بخش کشاورزی تزریق کرده ایم.تراکتورهای قبل انقلاب عمدتا وارداتی بود و تراکتور های داخلی از کیفیت خوبی برخوردار نبود.

مزروعی ادامه داد: در این دوره با حمایت دولت از کارخانه تراکتور سازی تبریزاتفاقات خوبی رخ دادکه با حمایت جهاد کشاورزی از تراکتورسازی تبریز بیش از 80درصد این تراکتور ها تولید داخل هستند و کیفیت و قیمت آن شرایط مطلوبی دارد.

وی افزود:در دولت از سال92 تا96 سیصد میلیارد تومان تسهیلات مکانیزه شدن پرداخت شده است و درجه مکانیزیسیون از1.2 به1.7 رسیده که این میزان در اروپا2.21 است و در واقع ما ما به استاندارد های جهانی نزدیک می شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد:با ارتقا مکانیزیسیون در بخش طیور،مرغداری 30هزاری که پیش از مکانیزه شدن به سه سالن 10 هزاری نیاز داشت و به مزاتب میزان مصرف سوخت و مصرف برق و نیروی انسانی بیشتری داشت با ارتقا سطح مکانیزیسیون این طرح در یک سالن در طبقات مختلف و با شیوه های مناسب انجام می شود تا کود با کیفیت تر ، تلفات کمتر و ضریب تبدیل بهتری داشته باشیم.

سطح آبیاری تحت فشار استان بیش از 155هزار کیلومتر است

مزروعی درباره مدیریت مصرف آب و آبیاری قطره ای با توجه به کم آبی های استان خاطر نشان کرد:قبل از انقلاب 250هکتار سطح آبیثاری تحت فشار داشتیم که این سطح به بیش از 155 هزار هکتار رسیده و اعتبارات آن را نیز دولت پرداخت کرده است.

وی افزود:در ابتدای کار دولت میزان انتقال آب داخل شبکه 11 هزار کیلیومتر بوده که تا کنون به 14 هزار کیلومتر رسیده است حدودا 10 هزار کیلومتر دیگر نیاز داریم.

وی درباره سیستم آبیاری باغات گفت:در سطح باغات علاوه بر سیستم های آبیاری سیستم های سازه های سبک و باغ های متراکم و هم چنین توسعه کشت گلخانه ای مد نظر است که توسعه کشت گلخانه ای تا پیش از انقلاب وجود نداشت ولی امروزه 378هکتار گلخانه داریم باید تا پایان سال 97 به 450هکتار برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد:پوشش باغات علاوه بر اینکه 8 -11 درجه ، درجه محیطی را کنترل می کند ، باغ را نیز از آفتاب سوختگی ،تگرگ؛و سرما نیز حفظ می کند و هم چنین در میزان کاهش مصرف آب تا 20 درصد موثر است.

مزروعی گفت: در این زمینه پرژه های خوبی نیز در قوچان،محولات،چناران،کاشمر و خلیل آباد اجرا کرده ایم و امیدواریم در کشت های جالیزی نیز بتوانیم سازه های سبک راب ا سرعت توسعه دهیم.

صنایع تبدیلی نیاز امروزکشاورزان برای صادرات محصولات کشاورزی

وی در باره توسعه صنایع تبدیلی محصولات کاورزی گفت:امروزه ما در بخش کشاورزی800میلیون دلار صادرات داریم که این صادرات مستلزم توسعه صنایع تبدیلی است زیرا محصولات کشاورزی به صورت خام قابلیت کمتری برای صادرات دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: ما با توسعه صنایع تبدیلی می توانیم محصولات را فرآوری و بسته بندی کنیم و به اقصا نقاط دنیا صادر کنیم.

مزروعی افزود:872 واحد صنعتی در استان وجود دارد و ظرفیت اینکه 5 میلیون تن محصولات را فرآوری کنیم را دارا هستیم.

 

282 پروژه در هفته دولت افتتاح می شود

وی در خصوص طرح های هفته ی دولت گفت: 282 پروژه داریم با اعتباری حدود 100 میلیارد تومان که در هفته دولت افتتاح می شود. حدود 713 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در غالب این طرح ها مشغول به کار می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: عمدهی این پروژه ها در خصوص آب و خاک و در جهت کاهش مصرف آب است.231 پروژه با اعتباری باغ بر 61 میلیارد تومان درباره ی طرح های آبیاری داریم و در امور باغبانی نیز 15 پروژه که عمدتا در خصوص توسعه کشت های گلخانه ای و احیا ی باغات است ، وجود دارد.

مزروعی در خصوص دیگر طرح های هفته دولت گفت:8 واحد صنایع تبدیلی،21واحد تولید دامی و دررابطه با آبزیان و ترویج آموزش هم پروژه های خوبی داریم که با حضور مسئولین در هفته ی دولت افتتاح می شود.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار