نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه علمی کشور بایستی منجر به دستاورد‌های پایدار برای کشور شود، گفت: در این راستا، یکی از اولویت‌های برنامه ششم، گره زدن دانشگاه‌ها با صنعت و تجارت است.
کد خبر: ۶۳۵۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 26 July 2018
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه علمی کشور بایستی منجر به دستاورد‌های پایدار برای کشور شود، گفت: در این راستا، یکی از اولویت‌های برنامه ششم، گره زدن دانشگاه‌ها با صنعت و تجارت است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی، اظهار کرد: جایگاه علمی کشور جایگاه مطلوب و قابل قبولی است.
 
وی اضافه کرد: وزارت علوم باید نقش وزارت بهداشت را داشته باشد همانگونه که حاضران در مقام وزرات بهداشت علاوه بر عمل جراحی، در مقام استادی در دانشگاه مشغول به تدریس و نگارش مقاله نیز هستند.
نماینده مردم همدان در مجلس اسلامی با اشاره به اینکه تأکید برنامه ششم، تدارک حرکت عظیمی در کشور در سطح دانشگاه‌ها و تولید علم در کشور است، تأکید کرد: باید اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد پایدار و اقتصاد چشمه‌ای در کشور شکل بگیرد که امروز گام‌هایی در این راستا برداشته شده است، اما مطلوب نیست.

وی ابراز کرد: تولید علم در کشور مطلوب است، اما دانش بنیان بودن اقتصاد ما ضعیف است لذا با وجود تولید نفت در کشور، ده‌ها برابر قیمت نفت را کشور‌های دیگر به جیب می‌زنند می‌توان گفت: کشور‌های بدون تولید نفت، صاحبان اصلی نفت هستند.

حاجی بابایی با بیان اینکه دو تفکر در خصوص فضای دانش بنیان در کشور وجود دارد، ادامه داد: عده‌ای بر آن باورند که وجود دانشگاه در کشور امر بیهوده‌ای است چرا که می‌توان با واردات بنزین به کشور آن هم ارزان‌تر از قیمت تولید در اقتصاد کشور به یک استحکام دست پیدا کرد.

وی عنوان کرد: برخی نیز با تکیه بر اقتصاد و تولید داخل و رفتن به سوی اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان در سطح کشور معتقدند، بی‌شک تحقق این امر مهم با پرداخت هزینه همراه است، اما نباید فراموش کرد که نیل به سوی اقتصاد دانش بنیان، علاوه بر اشتغالزایی دانشجویان و اساتید، کشور به یک امنیت سیاسی نیز دست خواهد یافت.

حاجی بابایی با بیان اینکه از ۱۵ سال پیش در همدان چرخه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و زیر ساخت‌های تولید علم بومی و تجاری سازی تدارک دیده شد، اظهار کرد: شکل‌گیری دانشگاه صنعتی با ۳۰۰۰ دانشجو، تقویت دانشگاه بوعلی‌سینا و قرارگیری دانشگاه علوم پزشکی همدان در تیپ ۱ دانشگاه‌ها و قدرت پیدا کردن سایر دانشگاه‌ها شاهدی بر این ادعاست.

نماینده مردم فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سال‌ها پیش پارک علم و فناوری با ۵۰ شرکت دانش بنیان کار خود را آغاز کرد این همان دلایلی است که باعث کسب رتبه برتر همدان در میان ۴ استان برتر در حوزه فناوری برتر شده است.
اقتصاد دانش بنیان نجات دهنده کشور است

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان نجات دهنده این کشور است، افزود: افزایش آمار مقالات دانشگاه‌ها نمی‌تواند جایگاه کشور را قدرت بخشد بلکه اقتصاد دانش بنیان نجات دهنده این کشور است، اگر مقالات دانشگاه‌ها و تولیدات کارخانه‌ها منجر به اقتصاد دانش بنیان نشود هیچ یک از این دو نهاد دردی را دوا نخواهد کرد.

حاجی بابایی با بیان اینکه امسال بودجه‌های دانشگاه‌ها به سمت بخش پژوهش سمت و سو می‌یابد، گفت: پروژ‌ه‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها باید توسط دانشجویان و اساتید مدیریت شود.

این مقام مسئول یاد آور شد: باید کارخانه‌ها خود به خود فعالیت خود را به سمت دانشگاه‌ها ببرند و دانشگاه‌ها نیز مقالات خود را بر اساس نیاز کشور و سیستم‌های تولیدی کشور تعریف کنند در این صورت سرمایه، استاد و دانشجو در ریل اقتصاد مقاومتی می‌افتد.
کشور از نظر علمی و اقتصادی بسیج است

وی با بیان اینکه کشور ما از نظر علمی و اقتصادی بسیج است، عنوان کرد: اقتصاد کشور، اقتصاد بومی است، به گونه‌ای که با تلنگری دچار سونامی نمی‌شود هرچند که تکنیک‌ها و هارمونی‌های نیازمند تقویت و ارتقاء است.

حاجی بابایی با تأکید براینکه در عصر حاضر هیچ راهی وجود نداد مگر اینکه بر دانشگاه، دانشجو، مردم و کشور خود تکیه بزنیم، اظهار کرد: در این کشور اراده و اعتماد قدرتمند است هرچند نیازمند تقویت است، لذا روند کنونی جامعه را روندی گذرا می‌دانیم که باید از آن گذشت و عبرت گرفت.

وی با اشاره به اینکه طبق تعریفی در دنیا، هر ستون بر شالوده خود محکم می‌ماند، بیان کرد: امروزه اروپا به دنبال منافع ایران نیست و بخاطر ایران با آمریکا در نمی‌افتاد، بلکه به این جمع‌بندی رسیده است که باید ثابت کند که خود وجود دارد، با این وجود، باید با تمام توان بر پای خود ایستاده و بر اساس اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان حرکت کنیم.

حاجی بابایی افزود: اقتصادی که بتواند عضلات یک کشور را تقویت داده و چهره‌ای زیبا و به دو راز بیماری شکل دهد اقتصاد مقاومتی است در غیر این صورت اقتصاد دلالی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار