رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت:استان فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی دارای تنوع محصولات کشاورزی بوده که از پتانسیل مناسبی جهت استقرار صنایع تبدیلی کشاورزی برخوردار است که در این راستا سرمایه گذاری‌های قابل توجهی صورت گرفته است.
کد خبر: ۶۲۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ 28 June 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علی همتی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: استان فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی دارای تنوع محصولات کشاورزی بوده که از پتانسیل مناسبی جهت استقرار صنایع تبدیلی کشاورزی برخوردار است که در این راستا سرمایه گذاری‌های قابل توجهی صورت گرفته است.

وی با اشاره به نقاط قوت و فرصت‌های موجود در صنایع غذایی، افزود: با توجه به ضرورت افزایش سهم صادرات مواد غذایی در صادرات غیرنفتی؛ نقاط قوت و فرصت‌های موجود جهت صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های آن در استان پهناور فارس، وجود تنوع اقلیم فارس و تولیدات متنوع آن، مزیت و پتانسیل بالا در تولید برخی از محصولات، وجود نیروی کار تحصیلکرده و متخصص در بخش کشاورزی، تقاضای بازار‌های جهانی و منطقه‌ایی به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس و آسیای مرکزی، دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

همتی ادامه داد: صنایع تبدیلی استان از جمله آرد غلات (گندم)، رب گوجه فرنگی، کنسروجات، فرآورده‌های لبنی و دامی گسترش پیدا کرده اند، لیکن زمینه توسعه و پیشرفت زیادی هنوز وجود دارد.

وی بیان کرد: مشکلات ناشی از خشکسالی و تحریم‌های اقتصادی در سال‌های اخیر و همچنین کمبود اعتبارات بانکی در برخی صنایع استان، از جمله صنایع غذایی را تحت تاثیر قرار داد.

همتی تصریح کرد: در این راه لزوم استفاده بهینه از منابع غذایی موجود، به کارگیری روش‌های مطلوب نگهداری و جلوگیری از ضایعات بی رویه محصولات کشاورزی، تنوع و تأمین محصولات و فرآورده‌های جدید غذایی، بسته‌بندی مناسب انجام فعالیت‌های تحقیقاتی برای حفظ و بهبود کیفیت تولیدات غذایی، ساخت محصولات جدید، افزایش تولید، کاهش ضایعات و تبدیل آن‌ها به فرآورده‌های غذایی مطلوب و بسته‌بندی مناسب در جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی ضروری است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به راه کار‌هایی اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی کلان در بخش کشاورزی، ارتقاء تکنولوژی تولید و بسته‌بندی، اعمال مدیریت در راستای کاهش هزینه‌های تولید و رقابت در بازار‌های جهانی، برندسازی صنایع غذایی در بازار‌های جهانی و تأمین تسهیلات صادراتی ارزان‌قیمت از جمله راهکار‌ها در بخش صنایع غذایی است.

همتی گفت: نقش ویژه صنایع غذایی و کشاورزی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان بسیار پراهمیت است به گونه‌ای که در مجموع (در سرمایه گذاری و اشتغال) بیش از ۳۰ درصد از صنایع استان فارس را صنایع غذایی، صنایع تبدیلی و تکمیلی شکل می‌دهند و این محصولات نقش مهمی در تولید ملی ایفا می‌کنند.

همتی با اشاره به اینکه بخش‌های مهم صنعت غذایی استان واحد‌های تولید آب معدنی، لبنیات، کنسروجات، فرآورده‌های گوشتی، آرد گندم، شیرین بیان و خوراک دام و طیور و آبزیان است، اضافه کرد: تعداد ۵۹۱ واحد تولیدی در مجموعه صنایع غذایی، آشامیدنی و دارویی فعال هستند با میزان سرمایه گذاری بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال و اشتغالی بالغ بر ۲۲ هزار و ۲۸۰ نفر که ۱۳ درصد از سهم سرمایه گذاری از کل صنایع و ۲۲ درصد سهم اشتغال از کل اشتغال صنعت استان را دارا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار