با عنوان نقش و آثار فرهنگ اسلامی
دکتر رحیم حیدری عضو هیات علمی دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز با برنده شدن در مناقصه علمی طرح بین المللی گردشگری مذهبی سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد، مجری بخش ایرانی این طرح جهانی شد.
کد خبر: ۶۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴ 13 July 2015

به گزارش خبرنگار ما ، دکتر رحیم حیدری با اعلام این خبر اظهار کرد: این طرح با عنوان نقش و آثار فرهنگ اسلامی در بازارهای گردشگری قاره آسیا از سو ی سازمان جهانی گردشگری به اجرا در می آید.

وی افزود: سازمان جهانی گردشگری موسوم به 'یو ان تی دبلیو او' عالی ترین مرجع بین المللی گردشگری وابسته به سازمان ملل واقع در مادرید اسپانیا است.

وی اظهار داشت: مطابق آمار این سازمان بیش از یک سوم گردشگران دنیا با انگیزه های مذهبی سفر می کنند و سالانه حدود 330 میلیون نفر از مقاصد و اماکن مذهبی دیدن کرده و به عنوان گردشگر مذهبی یا زایر محسوب می شوند.

دکتر حیدری گفت: سازمان جهانی گردشگری در راستای برنامه ریزی و توسعه گردشگری مذهبی، در صدد بررسی و تحلیل شرایط کنونی بازارهای گردشگری مذهبی است و در این رهگذر بزرگترین و مهم ترین بازارهای گردشگری از جمله ایران را انتخاب کرده و در قالب یک طرح بین المللی آن را مورد مطالعه و بررسی قرار داده که نتایج تفصیلی آن را منتشر خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز، تبیین و بررسی ویژگی های گردشگری مذهبی در ایران ، آثار اجتماعی و اقتصادی گردشگری مذهبی در ایران، تحلیل روابط مابین مولفه های مختلف مذهبی و گردشگری الگوهای مصرف زمان و اوقات فراغت در ایران (رفتار مصرف کننده)، چالش ها و پتانسیل های گردشگری مذهبی در ایران، نقش گردشگری مذهبی ایران در بازارهای آسیا، مولفه های پیوند دهنده گردشگری مذهبی ایران با قاره آسیا و چشم انداز و آینده نگاری گردشگری مذهبی در ایران را از جمله اهداف این طرح بیان کرد.

حیدری گفت: در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین بازارهای گردشگری داخلی و نیز گردشگری مذهبی در دنیا محسوب می شود، به گونه ای که شهر مقدس مشهد با پذیرش سالانه بیش از 25 میلیون زایر و مسافر، دومین مقصد گردشگری مذهبی دنیا است.

وی یادآور شد: در کشور ما اتکا به صنعت نفت و تشخیص اعتبار آن، موجب کمرنگ شدن و در نهایت نادیده گرفتن گردشگری به عنوان یک بخش مهم اقتصادی شده و مقوله گردشگری با حضوری بسیار کمرنگ، همواره درحاشیه قرار گرفته است.

وی تشریح کرد: با وجود جایگاه ممتاز کشورمان در نقشه گردشگری دنیا، ایران از میان 181 کشور جهان، در سهم گردشگری و مسافرت در تولید ناخالص داخلی رتبه 128، از نظر میزان اشتغال آفرینی 138 و از نظر میزان سرمایه گذاری رتبه 133 را دارد.

این استاد دانشگاه تبریز اضافه کرد: افزون بر مقاصد، اماکن و زیارتگاه های مذهبی اسلامی و غیراسلامی معروف در نقشه جهانی گردشگری، 8919 مکان مذهبی شامل 5800 بقعه متبرکه و 3119 مکان مذهبی مقدس نظیر مرقد، بقعه، حسینیه ، مسجد، مدارس مذهبی و حوزه علمیه، کلیسا، کنیسه، آتشگاه و نیایشگاه مذهبی در سراسر پهنه جغرافیایی ایران پراکنده است که هر کدام به مثابه یک مقصد گردشگری، می تواند زمینه های تعامل و تعالی فرهنگی میزبان و مهمان را فراهم کرده و آثار مثبت اجتماعی و اقتصادی بسیاری را در سطوح ملی، منطقه ای و محلی برجای گذارد.

وی ادامه داد: گونه گردشگری مذهبی نه تنها از سازگارترین گونه های گردشگری در ایران محسوب می شود بلکه نسبت به سایر گونه ها، بیشترین پتانسیل رشد را دارد.

به گفته وی، ایران یکی از کشورهای پیشرو در حوزه گردشگری مذهبی بوده و از اعضای فعال سازمان کشورهای کنفرانس اسلامی (OIC) محسوب می شود و نخستین نشست بین المللی وزرای گردشگری کشورهای عضو کنفرانس اسلامی (ICTM) با 57 کشور عضو، در سال 2000 در اصفهان ایران برگزار شد.

قرارداد اجرای این طرح به امضای دکتر رحیم حیدری و فیلیز آکتاش (Filiz Aktas) مدیر پروژه دفتر منابع انسانی سازمان جهانی گردشگری رسیده و همچنین در قالب طرح بین المللی 'گردشگری مذهبی در جهان' از سوی این سازمان منتشر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :