کد خبر: ۶۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 12 July 2015

مخترع کوچکترین میکروسکوپ جهان گفت: تولید انبوه میکروسکوپ تک لنزی در کشور نیاز به مشارکت مدیران کشوری، استانی و حتی خیرین دارد، زیرا ایران تنها کشور دارنده این فناوری در دنیاست.

مخترع ایرانی خواستار تولید انبوه میکروسکوپ تک لنزی جهان در کشور شد

روح الله شریفی مخترع میکروسکوپ تک لنزی سه گرمی در جهان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هم اکنون کوچکترین و سبک ترین میکروسکوپ تک لنزی جهان در کارگاهی خانوادگی و کوچک در شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز تولید می شود.

وی اظهار کرد: این میکروسکوپ در سال 91 با شماره 340654 در فهرست اختراعات کشور به ثبت رسیده است که در این مدت هر سال تعداد معدودی از این میکروسکوپ لیزری در گارگاهی کوچک تولید و در اختیار مراکز آموزشی ، علمی و دانشگاهی قرار گرفته است.

شریقی وزن این میکروسکوپ را سه گرم ذکر کرد که اندازه آن 3 دهم میلی متر است و 35 درصد دقیق تر از میکروسکوپ های نوری کار می کند.

وی که متخصص علوم آزمایشگاهی است، یادآورشد: این میکروسکوپ پس از دو سال تحقیق و پژوهش و الهام گیری از قرآن و احادیث معصومین به نتیجه رسیده است که البته توجه لازم به این اختراع برای تولید انبوه این فناوری مهم که رکوردار جهانی را شکست، معطوف نشد.

این مخترع نیاز نداشتن به تنظیم، مقاوم و قابل شست و شو بودن را از ویژگیهای شاخص این میکروسکوپ لیزری نسبت به میکروسکوپ های نوری اختراع شده در جهان برشمرد.

وی قیمت تمام شده این میکروسکوپ را حدود ده هزار تومان عنوان کرد که نسبت به قیمت میکروسکوپ های نوری بیش از 50 درصد ارزانتر است.

شریفی با داشتن 44 سال سن گفت: تا کنون 279 اختراع ثبت شده دارد که بیشتر اختراعات خود را با توجه به نیاز سنجی کشور از قرآن و احادیث ائمه معصومین (ع ) الهام گرفته است.

وی تاکید کرد: هدف از تولید انبوه این میکروسکوپ لیزری درآمدزایی نیست بلکه امکان تجهیز مراکز علمی ، دانشگاهی و حتی آزمایشگاههای مدارس به این میکروسکوپ با هدف انجام دقیق تر طرح های تحقیقاتی در کشور فراهم شود.

فرماندار ساوجبلاغ در این زمینه گفت: در استان البرز به ویژه در این شهرستان محققان و مخترعانی فعالیت دارند که برای رسیدن به اختراعاتشان در سطح انبوه نیاز به حمایت مسوولان کشوری دارند.

ابولقاسم پالیز گیر بیان کرد: در این فرمانداری کمیته تحقیق و پژوهش دایر شده که در زمینه شناسایی محققان و پژوهشگران منطقه و حمایت از آنان فعالیت دارد ولی به دلیل کمبود منابع اعتباری امکان حمایت گسترده از این فعالان عرصه علمی و پژوهشی وجود ندارد.

وی گفت: این پژوهشگر برای توسعه فضا و تجهیزات کامل در زمینه تولید انبوه نیاز به حمایت خاصی از سوی مسوولان دارد زیرا ایران تنها کشوری است که این فناوری را در اختیار دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم گفت: نه تنها مخترع کوچکترین میکروسکوپ جهان در ساوجبلاغ بلکه سایر پژوهشگران و محققان که سال ها سختی را برای به ثمر رسیدن یک پژوهش تحمل می کنند باید مورد حمایت قرار گیرند.

حجت الاسلام مفید کیائی نژاد افزود: این پژوهشگر ساوجبلاغی با الهام گیری از قرآن کریم به این دست آورد علمی مهم دست یافته که این تلاش قابل تحسین است.

وی حمایت ویژه از محققان را یکی از راههای مهم برای جلوگیری از فرار مغزها از کشور دانست که همه مدیران در سطح منطقه ای ، استانی و کشوری موظف به حمایت از این عزیزان که برای ارتقاء علمی و توسعه کشور تلاش می کنند را بر عهده داریم.

نماینده مردم شهرستان های ساوجبلاغ ، نظراباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایجاد زیر ساخت های لازم برای تولید انبوه این دست آوردهای علمی و فناوری مهمی چون میکروسکوپ تک لنزی که سبب شده تا ایران بعنوان تنها دارنده این فناوری مطرح باشد به فراموشی سپرده شود و انگیزه تلاش از این محققان که دغدغه علمی و توسعه کشور را دارند گرفته شود.

شهرستان ساوجبلاغ با 250 هزار نفر جمعیت در غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار