رئیس خانه کشاورز همدان گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید فکری به حال دلالان کرد زیرا در کشور ما دلالی بر همه چیز حاکم شده است.
کد خبر: ۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸ 18 February 2015

رئیس خانه کشاورز همدان گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید فکری به حال دلالان کرد زیرا در کشور ما دلالی بر همه چیز حاکم شده است.

ابوالقاسم سوزنچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه کشاورزان همواره در خط مقدم اقتصاد مقاومتی بوده و هستند، این ادعا را نه شعار که در عمل دانست و اظهار کرد: در زمان وقوع بحران اقتصادی، کارخانجات ممکن است به تعطیلی واحدهای خود روی آورند اما کشاورز هیچ‌گاه نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: زمانی که گندم را از کشاورز 480 تومان می‌خریدند در حالی که برای واردات این محصول، حاضر به پرداخت یک‌هزار و 100 تومان می‌شدند، کشاورزان با این وضعیت به فعالیت خود ادامه دادند و همین امر به معنی اقتصاد مقاومتی است.

عدم مدیریت صحیح مهمترین علت بحران آب

رئیس خانه کشاورز همدان عدم مدیریت صحیح را مهم‌ترین علت وجود بحران آب دانست و گفت: وضعت کمبود آب از حالت بحران گذشته و ما در وضعیت هشدار قرار داریم که لازم است آحاد مردم از این وضعیت آگاهی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ما روزانه 30 لیتر در ثانیه مجاز به برداشت آب از چاه بودیم، اما در حال حاضر فقط 10 لیتر آب باقی مانده است، تصریح کرد: هرچند باید گفت که کمبود آب نمی‌تواند جلوی تولید ما را بگیرد چراکه ما بعد از تعطیلی دامداری 300 رأسی و کاهش زراعت، به سمت تولید کود ورمی کمپوست به صورت سنتی و صنعتی حرکت کرده‌ایم.

سوزنچی با اشاره به اینکه بعد از فاجعه آب باید به فکر بحران وضعت خاک باشیم، خاطرنشان کرد: اصلاح هر واحد خاک 700 سال طول می‌کشد تا برای کشاورزی آماده شود اما تخریب آن سریع صورت می‌گیرد، لذا بحران بعدی ما، بحران خاک است.

*عدم آشنایی با روند تولید و وضع قوانین دست و پاگیر مانع تحقق اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه اقدام به تولید در ایران مشکل است، تأکید کرد: عدم آشنایی با روند تولید و وضع قوانین دست و پاگیر توسط افرادی که با تولید آشنایی ندارند مشکلات فراوانی بر سر راه تولید کشور قرار داده در حالی که سازوکار تولید سخت نیست.

سوزنچی با بیان اینکه همسو بودن مسئولان با تولیدکنندگان شرط اول تولید محسوب می‌شود اما کافی نیست، ابراز داشت: در راستای تولید، باید کارشناسان در هر بخش توجیه باشند و اندیشه کمک کردن به تولید را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: بسیاری از کارشناسان زیر هر نامه فقط می‌نویسند برابر مقررات صورت گیرد در حالی که خود از مقررات شناختی ندارند.

*قانون معاملات بانکی مانع کارآفرینی است

رئیس خانه کشاورز استان همدان به بخش دیگری از فعالیت خود اشاره و تصریح کرد: با توجه به مسائل اقتصادی، تولید ورمی‌کمپوست را از ابتدا به صورت سنتی آغاز و مراحل اداری تهیه پروانه بهره‌برداری را طی کردیم.

وی با اشاره به اینکه برای شروع کار نیاز به خرید 60 میلیون تومان، کرم و بسته داریم، گفت: قانون معاملات بانکی می‌گوید، تا زمانی که پروانه بهره‌برداری صادر نشده بودجه جاری مجاز نیست.

سوزنچی ادامه داد: هم مسئولان و هم بانکی‌ها می‌دانند که این قانون مخل کار و کارآفرینی بوده چراکه نبود مواد اولیه، مانع از آزمایش دستگاه‌ها و رفع مشکلات پیش رو خواهد بود.

وی نیاز استان به ورمی‌کمپوست را 100 هزار تن در سال عنوان کرد و افزود: آمار تولید این کود در استان نهایت 8 هزار تن است.

*بخش ترویج جهاد کشاورزی در خواب به سر می‌برد

این فعال کشاورزی عدم آشنایی کشاورزان در استان را مهم‌ترین علت مصرف پایین این کود در استان دانست و بیان داشت: به دلیل گران شدن کود شیمیایی تا 15 برابر، الزاما استقبال کشاورزان از استفاده از این کود بیشتر شده اما متأسفانه بخش ترویج جهاد کشاورزی در خواب به سر می‌برد.

وی ورمی‌کمپوست را عاملی مهم در آماده‌سازی خاک دانست و خاطرنشان کرد: با تبلیغ چهره به چهره و ارائه بسته‌های ویژه به کشاورزان علاقمند به استفاده از این نوع کود، در راستای فرهنگسازی نیز حرکت کرده‌ایم.

سوزنچی با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز این کار از خردادماه امسال، تاکنون 300 تن کود ورمی‌کمپوست تولید و به کشاورزان عرضه شد، افزود: این کود صددرصد ارگانیک بوده و هیچگونه اثر سوئی در مزرعه و باغات ندارد؛ در این پروژه برای پنج نفر به صورت مستقیم و هشت نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

* احداث نهالستانی به وسعت سه هکتار و تولید 140 هزار اصله نهال سالم

وی درباره علت روی آوردنش به تولید نهال اظهار داشت: با توجه به اینکه در استان، تولید نهال و درختان مثمر به شکل فنی و سالم کمتر مورد توجه قرار گرفته و مصرف آب در این زمینه، حدود یک پنجم زراعت است، اقدام به کاشت نهال کردیم.

این فعال کشاورزی گفت: در حال حاضر در حال احداث نهالستانی به وسعت سه هکتار و تولید حدود 140 هزار اصله نهال سالم مورد تأیید موسسه اصلاح بذر و نهال کشور، هستیم.

وی با بیان اینکه کار اصلاح نهال آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون 120 هزار اصله نهال هسته‌دار در زمین کاشته و قرارداد خرید پایه‌های کشت بافت رویشی نیز منعقد شده و در این زمینه نیز برای چهار نفر اشتغال ایجاد کرده‌ایم.

عضو هیئت مدیره کانون سیب‌زمینی بذری کشور بیان داشت: کشاورزان و بهره‌برداران باید در جهتی حرکت کنند که با توجه به الگوی کشت، آمایش زمین، شرایط بازار و وضعیت تولید جهانی از تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای دور شوند.

برای تنظیم بازار سیب‌زمینی استان صادرات آن به عراق 10 روز تحریم شود

وی در ادامه با بیان اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید فکری به حال این دلالان کرد، گفت: از نظر مادی، کشاورزی بازده خوبی ندارد چراکه متأسفانه در کشور ما دلالی بر همه چیز حاکم شده است.

سوزنچی افزود: دلال‌های پیله‌ور بازارهای مرزی تعیین‌کننده نرخ سیب‌زمینی ما هستند که در تولید حرف اول را می‌زنیم، لذا پیشنهاد می‌شود مسئولان ذیربط، صادرات سیب‌زمینی استان به کشور عراق را به مدت 10 روز تحریم کنند تا بازار فروش این محصول تنظیم شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار