کارشناس مسائل بین الملل گفت: جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی، ایران می تواند با برخی از کشورهای قدرتمند در حوزه اقتصادی منطقه اتحاد اقتصادی تشکیل دهد که این از مصادیق برون نگربودن این سیاست است.
کد خبر: ۵۹۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 29 April 2018

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با مهر پیرامون اقدامات وزارت امور خارجه جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و شعار سال با توجه به فضای ایجاد شده در عرصه بین الملل اظهار داشت: همه نهادهای ذیربط در جمهوری اسلامی ایران که در خصوص اجرایی کردن بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی راهبردها و سیاست های کلان خود را تعریف کرده اند، باید با اهتمام بیشتری در این راستا حرکت کنند که از جمله آن نهادها، دستگاه سیاست خارجی است که باید برای خروج آمریکا از برجام برنامه مدون داشته و تلاش های خود را مضاعف کند.

وی گفت:جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی، ایران می تواند با برخی از کشورهای قدرتمند در حوزه اقتصادی، منطقه اتحاد اقتصادی تشکیل دهد که این از مصادیق برون‌نگر بودن این سیاست است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از طرفی این کشورها که با یکدیگر اتحاد تشکیل می دهند، می توانند در تعاملات تجاری خود با یکدیگر ارزهای محلی را مبادله کنند که این می تواند در کمرنگ کردن نقش دلار در معاملات بین المللی تاثیرگذار باشد.

هانی زاده تصریح کرد: وزارت خارجه باید راهبرد مشخصی را در خصوص همکاری با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله کشورهای اروپایی تعریف کند و اینطور که به نظر می رسد ادامه همکاری ما با کشورهای اروپایی در حوزه اقتصادی باید ادامه داشته باشد تا منافع اقتصای خود را تامین کنیم که البته می تواند این مسئله با حفظ ارزش های ملی و تکیه بر اقتصاد بومی انجام شود و منافاتی با یکدیگر ندارند.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه می تواند یک تعریف جدیدی را از اقتصاد مقاومتی ارائه کند و شرکای جدیدی را برای ایران در حوزه اقتصادی شناسایی کند، گفت: کشورهایی همچون روسیه، هند، چین و برخی کشورهای حوزه شرق آسیا در اقتصاد ظرفیت بالایی دارند که می توانند با اتحاد اقتصادی در کنار ایران به عنوان یک بلوک تجاری جدید در دنیا معرفی شوند.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: ما می توانیم با یک برنامه ریزی مشخص و تعیین زمانبندی مناسب و از طرفی با شکل دهی اتحادهای منطقه ای با کشورهای دارای ظرفیت های مناسب اقتصادی، توانمندی خود را در تولید کالاهای مختلف و متعاقب آن صادرات کالاهای ایرانی به خارج از کشور افزایش دهیم که اینها همگی در راستای تکیه بر اقتصاد بومی و انجام سیاست درونزایی است که در تعامل با کشورهای مختلف در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار