کد خبر: ۵۹۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲ 14 April 2018

ضرورت زودهنگام اصلاح وتغییر نگرش مسوولان اقتصادی به بخش خصوصیدرطلیعه سال جدید ، نامگذاری سال 97 به سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری ، مورد استقبال افرادمختلف جامعه قرارگرفت واین کلیدواژه می تواند پیشرفت اقتصادی کشور رادر سریعترین زمان ممکن به ارمغان بیاورد گفتگویی باغلامرضا میرزایی کوتنایی فعال اقتصادی و صاحبنظر در بازار وتجارت انجام داده ایم ایشان عمیقا براین باور است که در پس زمینه وفلسفه وجودی شعار سال نگاهی عمیق و جامع، تخصصی و فنی دراین عبارت گوهربار نهفته است وابراز می کند ، تحقق هر امرمهم مستلزم سیاستگزاری، برنامه ریزی ، و.....می باشد وانچه حائزاهمیت است والویت رفتار اقتصادی مردم قرارگیرد ضرورت تغییر سبک و سیاق وباور مردم نسبت به کالای ساخت داخل می باشد ودراین راستا افراد پیشرو وتاثیرگدار جامعه بعنوان پیشگامان جامعه می توانند فرهنگسازی کنند ومردم نیز الگوبرداری کنند واین تغییر رفتار و داشتن الگو خود نوعی رفتار حمایت ازکالای ساخت داخل محسوب می گردد

 

---جناب آقای میرزایی بنظر می رسد مردم و مسئولان، فراتر از بحث خرید تولیدات داخلی در جهت حمایت از کالای ایرانی تغییر نگاه داشته باشند نظر جنابعالی دراین خصوص چیست؟

بله این نگاه صحیح می باشد، یقنینا تحقق شعار سال مستلزم برنامه ریزی، سیاست گذاری و توجه به تمامی ابعاد و جوانب کار است.و تمامی افراد جامعه درهرزمینه ای میتوانند نقش آفرین باشند و در بحث کالا،با بازار سروکار داریم بازارفروش و خرید کالا یکی از گزینه های مهم در جهت حمایت از تولید ملی است ولی فراتر از این موضوع باید به بحث حوزه تولید و تجارت توجهی ویژه کرد. و در بخش تولید برای اینکه کالای با کیفیت تر تولید و به قیمت مناسب عرضه شود خود تولیدکنندگان نیز باید حامی کالای ایرانی باشند و با حساسیت ویژه ای این موضوع را دنبال کنند.

--- بنظر می رسد یکی ازدلایل عدم رقابت پذیری کالای ایرانی دربازارهای داخلی و خارجی ، فقدان تکنولوژی روزدنیا می باشد لطفا بفرمائید آیا تولیدگران ما نیازمند به استفاده از تکنولوژی روزدنیا نمی باشند تا کالای بااستانداردبالاتروقیمت نازلتر به بازار عرضه کنند؟
بله ، صنعت کشورکاملانیازمند این امر می باشد و به فوریت ضرورت دارد تا کالای ایرانی از سمت علم و فناوری باید حمایت شود چرا که امروز بدون فناوری و تکنولوژی روز امکان تولید اقلام با کیفیت، قیمت مناسب و همینطور رقابت پذیر در مملکت وجود نخواهد داشت.
و بعلاوه برای حمایت از کالای ایرانی باید بازاریابی بین المللی ، استفاده از تبلیغات نوین علمی ونیز نقدینگی جامعه به سمت بخش های مولد جامعه هدایت شود. و بدون بوروکراسی های پیچیده اداری وبانکی واعمال سیاستهای تشویقی و حمایتی این مهم محقق شود واز سوئی دیگر هم به کارآفرینان و سرمایه گذاران به دیده تکریم و حامی اشتعال نگاه کنیم باید زمینه ای فراهم شود تا توسعه سرمایه گذاری در مسیر حمایت از تولید داخلی و اشتغال بسیارپررنگ شود از اینرو ضرورت دارد بسترهای لازم جهت جذب سرمایه های سرگردان در جامعه بیش از گذشته بسوی مسیر تولید هدایت وحمایت شود.

---- بنظر می رسد کالاهای ساخت وطن دربازارهای جهانی ومنطقه ای ازجایگاه مطلوبی دارا نمی باشند بعنوان یک کارشناس اقتصادی ارزیابی شما چیست؟

بنده باوردارم ،بسیاری از کالاهای ساخت داخل از حیث رقابت پذیری و کیفیت حرف زیادی برای گفتن در سطح بازارهای بین المللی دارند ولی تولیدکنندگان توان عرضه و حضور در این بازارها را ندارند بنابراین برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها باید به نحوی باشد که تولیدات داخلی به راحتی امکان ورود و حضور در بازارهای جهانی را پیدا کنند.
و نقش اصناف و تشکل ها اقتصادی در این میان بسیار اساسی و قابل توجه است.
--- نقش اصناف را این بازار کم کشش چگونه ارزیابی میفرمایید؟
بسیار خوب ، اصناف ایران یکی ازموفقترین تشکلهای بخش خصوصی است که در تنظیم بازار ، حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده نقش محوری ایفاکرده است و به زرس قاطع عرض میکنم اصناف ایران در منطقه کم نظیر است ملاحظه بفرمائید که از تعدد نمایشگاههابین المللی در نقاط مختلف دنیا از میزان انعقاد قراردادها دراین نمایشگاهها همواره بازخوردمثبت داشته است براستی باید بپذیریم عملکرد اصناف چه در زمان جنگ تحمیلی و چه هم اکنون ستودنی است

--- چرا واحدهای صنفی فروش کالاهای خارجی رابر کالاهای داخلی ترجیح می دهند؟ خیر موافق نیستم باز اتفاقا واحدهای صنفی در فروش کالا اجناس داخلی را بر اقلام خارجی ترجیح دهند، البته برای اینکه کالای داخلی دربازار سهم بیشتری راکسب کند لازمست دراین راستا کارشناسان مربوطه باید هم اندیشی کنند و با بهره گیری از علم وتجربیات روز دنیا راهکار ارائه دهند البته در اقتصاد فلورانس وجوددارد اما بنده به ارتقا کیفی ساخت کالای داخل کشور خوش بین هستم وامروزه به همت کار آفرینان، کارگران و سرمایه گذاران کالاهای با کیفیت و استاندارد در سطح کشور تولید می شود از اینرو ضرورت دارد برای توسعه فروش بازار این اقلام در داخل و خارج برنامه ریزی و تلاش گسترده ای صورت گیرد.

وی تصریح کرد: ترجیح عرضه و فروش کالای ساخت داخل نسبت به محصولات مشابه سایر کشورها از سوی واحدهای صنفی ضمن پایدار کردن روند تولید و اشتغال می تواند راهکاری مناسبی در جهت حمایت از کالای ایرانی در جامعه باشد. و تنگناها و مشکلات را با بهره گیری از توان علم نیروهای تحصیلکرده دانشگاهی میتوان سریعتر، کم هزینه تر، و مطمئن

--- جنابعالی حمایت ازکالای ساخت داخل که منافع موردنظر و مشترک تولیدکننده ومصرف کننده را تامین کند چگونه معنای می فرمایید؟

باید همه متفق القول تشریک مساعی کنند، وهرطیف اجتماعی هرانچه در توان دارد در طبق اخلاص بگذارد و تا رسیدن به اهداف متعالی تلاش کند این عزم ملی بایدبگونه ای باشد که چرخ های اقتصادی کشور بچرخدوبرای کشور تولید پول وثروت واَشتغال ورفاه عمومی وپیشرفت حاصل نماید و این تصور و انتظار برای بخش تولیدگران هرگز نباید وجودداشته باشد که هر محصولی با هر کیفیتی به خورد مردم داده شود، این غلط است ‌ والبته باید کالاباکیفیت مرغوب وبا قیمت رقابتی وارد عرصه بازار شود، وباید ابراز خرسندی نمایم که حقا اقداماتی نظیر مبارزه با قاچاق کالا و ارائه تسهیلات بانکی در برخی از بخشها صورت گرفته است که تداوم این روند باید به شکل پررنگتر استمرار یابد وباز اتفاقا یک معنای حمایت از کالای داخلی این است که بایدازتوان بومی به هرانحاممکن درتمامی پروژه ها داخلی استفاده شود و در اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی که از طریق فاینانس انجام می‌شود، استفاده از توانمندی داخلی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.کشور دارای بسیاری از نیروهای نخبه وباهوش وتحصیلکرده آکادمیک می باشد که این سرمایه های گرانبها وقتی وارد عرصه شوند تولید پول وپیشرفت می کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار