باران شدید ، ذوب برف ها ، تغییر بستر رودخانه ها در فصل زمستان امکان بروز سیلاب را در شهرها دوچندان می کند که این مهم در استان البرز به واسطه قرار گرفتن دردامنه ارتفاعات بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۵۵۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ 23 January 2018

به گزارش تابناک : شهرسازی ها ، حذف گیاهان که سبب افزایش آب های سطحی و کاهش آب نفوذی در زمین می شود به واسطه توسعه شهرنشینی در استان نوپای البرز ضرورت توجه به حادثه طبیعی سیلاب آمادگی برای مقابله با آن را دوچندان می سازد.
با توجه به وقوع احتمالی سیلاب پس از هر بارش ، موضوع پاکسازی اطراف رودخانه ها از ساخت وسازها از مواردی بود امروز درهمایش مدیریت ومهندسی سیلاب با رویکرد سیلاب های شهری مدیریت بحران استان البرز مورد توجه قرار گرفت.
دراین همایش تخریب منابع طبیعی وپوشش گیاهی،احداث سازه های تقاطعی نظیر پل وجاده بدون توجه به شرایط هیدرولیکی و سیلابی رودخانه ها از دیگر عومل بروز سیلاب و خسارت های ناشی از آن عنوان شد.
مدیرشرکت سهامی آب منطقه ای استان البرز در این نشست، روش های مدیریتی (غیرسازه ای ) مقابله با سیلاب، تلاش برای کاهش آسیب پذیری درمقابل سیلاب و ایجاد آمادگی برای تحمل خسارت ها را از جمله فعالیت های ضروری دراین زمینه برشمرد.
بهزاد پارسا افزود: با توجه به گسترش شهرها افزایش طرح های آبخیزداری ضروری است که باید بصورت ویژه مورد پیگیری قرارگیرد.
وی ادامه داد: اکنون کارگروه سیل و مخاطرات دریایی دراستان البرز با فعالیت های میدانی درصدد شناسایی آسیب ها و مشکلات دراین زمینه است.
پارسا گفت: درسال 96 دراین کارگروه 92 مصوبه به تصویب رسیده که توانسته رتبه های خوب کشوری را نیز بواسطه تلاش های میدانی کسب کند .
معاون خدمات شهری شهرداری کرج درادامه افزود: وضعیت جغرافیایی کرج انجام اقدامات موثر را می طلبد که با توجه به تراکم جمعیتی ضرورت پیگیری ها دراین دوچندان می شود.
حسن مدیرروستا گفت: اکنون 14 هزار هکتار محدوده حریم خدماتی شهر کرج است که در حال توسعه بی وقفه است و شاهد تبدیل محیط های نفوذ آب ناشی از باران به آسفالت هستیم بنابراین باید چاره اندیشی لازم را داشت.
وی ادامه داد: تجربه هایی دراین زمینه داشتیم که از جمله سیل سیجان و آبگرفتگی های ناشی از نزول باران است و با طرح جامع مدیریت سیلاب شهری به دنبال رفع مشکلات دراین زمینه هستیم.
مدیر روستا افزود: براین اساس بسیاری از نقاط سیلابی شناسایی شده و طرح های لازم در برخی از خیابان های اصلی شهر کرج از جمله برغان و شهید بهشتی برای هدایت آب های سطحی انجام شده است.
این مسئول گفت: روش های مخلتفی برای کاهش خسارت های ناشی از سیلاب است که از جمله ان می توان به مدیریت حوضه آبریز قبل از وقوع سیل و به منظور دور کردن سیلاب از مردم صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: هشدار سیلاب و تخلیه ساکنان به هنگام سیلاب وبه منظور دور کردن مردم از سیلاب انجام می شود که ماهیت غیر سازه ای دارد.
دراین همایش اساتید ایرانی و ژاپنی به بیان علل بروز سیلاب و راهکارهای اساسی برای پیشگیری از خسارت های ناشی از این حادثه طبیعی پرداختند.

 

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار