رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان‌رضوی گفت: در مجموع در حال حاضر ۴۵ هزار کارگر ساختمانی در استان خراسان رضوی فاقد بیمه هستند.
کد خبر: ۵۴۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ 07 January 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا داوری اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر 145 هزار کارگر ساختمانی در خراسان رضوی فعال هستند، از این تعداد 62 هزار کارگر بیمه شده‌اند؛ از 1455 هزار کارگر فعال در استان، 60 هزار نفر فعال در مشهد هستند که از این تعداد، 34 هزار نفر بیمه شده‌اند و تعداد دیگری نیز از این کارگران در نوبت بیمه هستند و در مجموع 45 هزار نفر هنوز بیمه نشده‌اند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی گفت: مشکلات عمده این حوزه، رکود بازار و ساخت و ساز و بیکاری کارگران ساختمانی است و حدود 85 درصد کارگران ما در حال حاضر در کل استان به دلیل این رکود بیکار هستند و باید در این زمینه چاره‌اندیشی کرد. باید یک صندوق حمایتی در این زمینه ایجاد شود تا کارگرانی که توان حضور در کار را ندارند مورد حمایت قرار گیرند.

داوری بیان کرد: آموزش کارگران ساختمانی و بهداشت و ایمنی متاسفانه کم است و 56.5 نیم درصد حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است و اکنون نیز حمایت‌هایی صورت گرفته تا دوره آموزشی برای کارگران ساختمانی به صورت رایگان برگزار شود و ما در استان خود این فعالیت را آغاز کرده‌ایم و باید تمامی کارگران آموزش‌ها را ببینند و پروانه دریافت کنند.

وی با اشاره به کارگران اتباع غیرمجاز در استان خاطرنشان کرد: عمده کارهای ساختمانی به این اتباع واگذار می‌شود؛ عده‌ای گروهی و غیرمجاز وارد ایران شده و با نرخ کمی کار ساختمانی را صورت می‌دهند و هیچ نوع حمایتی صورت نمی‌گیرد تا از این فعالیت جلوگیری شود و طرحی در این زمینه به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌ایم.

وی در مورد کارت مهارت بیان کرد: کارت مهارت صدورش بر عهده فنی و حرفه‌ای است اما احراز مهارت شغلی با ما است، خیلی از کارگران کارت مهارت دریافت کرده‌اند و حتی بیمه شده‌اند اما در هنگام احراز اشتغال از سوی انجمن‌های صنفی رد شده‌اند، برای مثال حدود 5700 نفر که خود را کارگر ساختمانی معرفی کرده بودند به دلیل اینکه کارگر نبودند بیمه‌شان قطع شد و البته در حال حاضر تعداد این کارگران غیرواقعی اندک است. بازرسی 6 ماهه داریم که به صورت میدانی از محل کار و سکونت کارگر صورت می‌گیرد تا کارگر ساختمانی واقعی شناسایی شود.

داوری افزود: سامانه رفاهی خدمات اجتماعی بیمه تامین اجتماعی اصرار دارد تمامی کارگران ساختمانی باید در این سامانه ثبت‌نام کرده و اطلاعات خود را ثبت کنند و بعد از تائید وزارتخانه، انجمن‌های صنفی به این سامانه برای ادامه فعالیت به این سامانه مراجعه کنند.

 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار