مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان
آگاهی از نکات تغذیه ای مهم روزه داری به ویژه در فصل تابستان به روزه داران کمک می کند تا با کمترین آسیب بتوان از فیوضات این ماه پربرکت بهره مند شد.
کد خبر: ۵۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 29 June 2015
روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن بهره مندی از منافع جسمانی و روانی این ماه است که اطلاع داشتن از برنامه غذایی درست و سالم در این رابطه بسیار کمک کننده است.

با انجام توصیه های پزشکی و اجرای برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توان بدون هیچ مشکلی از فواید روزه داری در فصل تابستان بهره مند شد و به مشکلاتی مانند ضعف، افت فشار، تشنگی و گرسنگی دچار نشد.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان با توجه به مصادف شدن ماه مبارک رمضان با روزهای بلند و گرم تابستان توصیه مهم و قابل توجه ای را در رابطه با روزه دارای ارایه کرده که عمل به آنها به روزه داران بسیار کمک می کند.

رییس این مرکز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در وهله نخست روزه داران از قرار گرفتن بی مورد در معرض آفتاب خودداری کنند زیرا این مساله موجب تعریق و کاهش آب بدن می شود.

جمشید محمدی، با تاکید بر خودداری از مصرف نمک به همراه غذا، در افطار و سحر افزود: این شیوه تغذیه موجب افزایش غلظت خون و در نتیجه تشنگی در طول روز می شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه حذف وعده سحری موجب افت قند خون می شود، اظهار کرد: در هنگام افطار از مصرف بی رویه شیرینی جات و سایر مواد غذایی پرهیز شود زیرا موجب ایجاد تغییرات ناگهانی افزایش و کاهش قند خون می شود.

وی خاطر نشان کرد: فاصله افطار تا سحر مایعات به اندازه کافی نوشیده شود، البته آشامیدن میزان زیاد آب در هنگام افطار نفخ معده ، کبد چرب و سوء هاضمه را موجب می شود ، بنابراین مایعات باید به تدریج مصرف شود.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان در ادامه توصیه کرد: هنگام افطار، روزه با خوراکی هایی از جمله کشمش، خرماو دمنوش های گیاهی باز شود.

وی با هشدار به روزه داران در پرهیز از مصرف نوشابه های گازدار و سرد، مصرف سبزیجات و میوه جات را مورد تاکید قرار داد و گفت: روزه داران از انجام فعالیت های غیرضروری در طول روز خودداری کنند.

محمدی یادآور شد: افرادی که به هر دلیلی طبق دستور پزشک دارو مصرف می کنند قبل از روزه داری بایستی حتما با پزشک خود مشورت کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار