رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان کرمانشاه درمورد دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار، اظهار کرد: عوامل زیادی در افزایش قیمت تخم مرغ اثرگذار بوده که مهمترین این عوامل به بی‌برنامگی در زمینه صنعت مرغ و تخم‌مرغ برمی‌گردد.
کد خبر: ۵۴۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ 31 December 2017

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،مرتضی منتصری ، گفت: تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ کشور در مسیر نابودی افتاده اند و همه دلایل این اتفاق را می‌توان با اهمیت ندادن مسئولین به خواسته‌ها و نظرات تولید کنندگان صنعت مرغ و تخم‌مرغ در ارتباط دانست.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان کرمانشاه گفت: به دلیل بی برنامگی‌ صنعت مرغ و تخم مرغ نه تنها خیلی ها از سرمایه‌گذاری در این زمینه صرف نظر می‌کنند، بلکه حتی سرمایه‌گذاران فعلی هم یکی یکی صحنه را ترک می‌کنند.

وی با بیان اینکه گرانی نهاده‌ها، عدم نظارت‌ها، نبود بانک توزیع مناسب و... واحدهای پرورشی را گرفتار مسائل شدید مالی کرده، اضافه کرد: با ادامه روند کنونی نه تنها کاهش قیمت تخم مرغ را نخواهیم داشت، بلکه چه بسا حتی برای همیشه مجبور به واردات باشیم.

منتصری با ابراز نارضایتی از واردات تخم مرغ به داخل کشور، گفت: به عنوان یک تولیدکننده از واردات تخم مرغ شرم دارم، زیرا با واردات تخم‌مرغ احتمال ورود هزاران بیماری به کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه وابستگی کشور به واردات تخم مرغ آن هم از کشوری مثل ترکیه اصلا توجیه پذیر نیست، اضافه کرد: برای موفقیت باید ببینیم کشوری مثل ترکیه در زمینه صنعت مرغ و تخم مرغ چه کارهایی انجام داده که ما انجام نداده‌ایم و به این حال و روز افتاده‌ایم.

منتصری با بیان اینکه میزان تولیدات تخم مرغ کشور تا چند ماه گذشته به اندازه ای بود که حتی صادرات تخم‌مرغ داشتیم، بیان کرد: تا چند ماه گذشته فقط 100 هزار تن مازاد تولید تخم مرغ در کشور داشتیم.

منتصری با بیان اینکه در ارتباط دانستن تمامی دلایل کمبود تخم مرغ در داخل کشور با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته و از بین رفتن مرغ‌های مادر درست نیست، گفت: این موضوع تنها یکی از دلایل کمبود تولید تخم مرغ در کشور است و در تایید آن این سوال مطرح می‌شود که مگر ترکیه و دیگر کشورهای همسایه هم آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداشته‌اند، پس چرا فقط تولیدات ما کم شده است.

وی بالا رفتن قیمت نهاده‌ها را عامل موثری در بالا رفتن قیمت تخم مرغ برشمرد و گفت: در حال حاضر برای تامین 90 درصد نهاده‌ها وابسته به واردات هستیم، با این اوصاف با بالا رفتن قیمت نهاده ها چگونه می توان قیمت تخم مرغ را ثابت نگه داشت.

منتصری تعداد واحدهای پرورش مرغ تخم گذار در کشور را حدود 1500 واحد عنوان کرد و افزود: در استان کرمانشاه 24 واحد تولید مرغ تخم گذار داریم که در حال حاضر نیمی از این واحدها آن هم با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

وی نیاز روزانه استان کرمانشاه به تخم مرغ را 70 تن عنوان کرد و افزود: در حال حاضر روزانه تنها 15 تن تخم مرغ در استان تولید می شود و مابقی نیاز استان تاکنون از طریق دیگر استان ها تامین می‌شده که امروز با واردات تخم مرغ به داخل کشور این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود .

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار