آب در یک قدمی گاوخونی؛
تابناک : با انتشار این خبر، آب نیز راه گاوخونی را در پیش گرفته است و تا این لحظه خود را به نزدیکی تالاب رسانده است.
کد خبر: ۵۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰ 28 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، خطر انتشار ریزگردها در استان اصفهان و استان های همجوار مانند یزد و تهران، سال هاست گاوخونی خشک شده را در کانون توجهات قرار داده است.

این تالاب از حدود ده سال گذشته تاکنون روزهای بی آبی را پشت سرگذاشته است و همین امر سبب شده بود تا ریزگردهای بعضا آلوده به گوگرد جایگزین بسیاری از پرندگان نادر که زیستگاهشان این تالاب بود، شود.

این ریزگردها به گفته استاندار اصفهان در هشت سال پیش چندان مورد توجه دولت نبوده است و اقدام موثری در رابطه با کنترل آنها صورت نگرفته است اما دولت یازدهم گویی تصمیمات دیگری در مورد محیط زیست اصفهان به ویژه مسئله ریزگردها در اصفهان دارد.

در همین راستا از مدت ها پیش و بیشتر از سوی استاندار، احقاق حق آبه زیست محیطی تالاب براساس مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب مورد تاکید قرار گرفت.

احقاق این حق آبه که بعید به نظر می رسید، سبب شد تا راهکارهای دیگری برای احیای گاوخونی از جمله، اختصاص پساب تصفیه شده منطقه شرق به تالاب، مطرح شود.

این اقدام که هزینه های خاص خود را دارد از سوی دیگر هم مورد ادعای کشاورزان و صاحبان صنایع قرار گرفته است و آنها خواهان تخصیص پساب به این بخش ها هستند.

با تمامی این مسائل در هفته گذشته خبری مبنی بر رسیدن آب زاینده رود به گاوخونی از سوی سازمان محیط زیست مطرح شد.

با انتشار این خبر، آب نیز راه گاوخونی را در پیش گرفته است و تا این لحظه خود را به نزدیکی تالاب رسانده است.

گرچه حجم آب تنها برای پر کردن دلتای تالاب کفایت می کند اما همین میزان آب هم سبب شده تا برخی پرندگانی که سالها از تالاب مهاجرت کرده بودند، این روزها به شرق اصفهان و گاوخونی بازگردند.

گرچه حق مردم اصفهان و این تالاب بین المللی، سیراب شدن کامل گاوخونی بعد از گذشت ده سال است اما نباید از این نکته هم غافل بود که خطر ریزگردها که به شدت اصفهان را تحت تاثیر خود قرار داده بود و آثار زیان بار سلامتی و اقتصادی و اجتماعی را به این استان وارد ساخته بود، دلیل جاری شدن آب بر بستر خشک گاوخونی بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار