عضو شورای شهر شیراز:شیراز پر است از باغ‌ها و عماراتی که سرمایه این شهرند، اما در بی مدیریتی ما بناهایی چون خانه اعتمادالملک، معزالدوله، سادات شریفی، سالاری، نوابی، معین الدوله، آبش خاتون، عکاس‌خانه‌مانی، حسینیه مشیر (مدرسه سلطانی) و صدها بنای تاریخی ارزشمند دیگر دارند نابود می‌شوند.
کد خبر: ۵۴۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴ 18 December 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:مهدی حاجتی عصر امروز در صحن شورای شهر شیراز اظهار داشت: بافت تاریخی شیراز خاستگاه اولیه شهر شیراز است که در زمانی مناسب‌ترین مکان سکونت شهر بوده و امروزه به دلیل معضلات اجتماعی متنوع از قبیل مهاجرت گسترده، اجتماع گروه‌های اجتماعی متنوع با خاستگاه‌های متفاوت و فقر گسترده‌ی اجتماعی- اقتصادی و همچنین فرسودگی کالبدی- فیزیکی در کنار سیاست‌های غیرمسئولانه و اقتدارگرایانه دچار معضلات سیستمی متفاوت شده است.

وی ادامه داد: وجود بناهای تاریخی ارزشمند و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در بافت تاریخی، ضرورت توجه ویژه و چندجانبه به این بافت تاریخی را ایجاب می‌کند.

این عضو شورای شهر شیراز افزود: تحولات فن شناختی شهرها و تمرکز خدمات شهری در پهنه‌ی مدرن شهر باعث شده است تا پهنه‌ی مدرن از منزلت مکانی خاصی در مقابل بافت تاریخی برخوردار شود و این مسئله باعث افول منزلت مکانی بافت تاریخی شده است که عاملی شده برای دو دهه رشد منفی جمعیت در بافت تاریخی شهر شیراز و جایگزینی اقشار مهاجر و کم‌درآمد بجای ساکنین آن؛ پس به‌مرورزمان بافت‌های تاریخی هم به لحاظ اقتصادی افول می‌کنند و هم به لحاظ اجتماعی زیرا ساکنین جدیدش اصالت و سابقه‌ی تعامل با محیط پیچیده و درهم‌تنیده بافت تاریخی را ندارند.

حاجتی گفت: در این فرایند بافت‌های تاریخی عملاً از بیان دلالت‌های فرهنگی خود ناتوان شده‌اند و به یک پهنه‌ی شهری پر معضل تبدیل‌شده‌اند تا جایی که ازنظر مدیران و متولیان گاها دلسوز به‌مثابه یک عضو زخمی و عفونی از اندام شهر تلقی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته سوداگرانی به جان بافت تاریخی افتاده‌اند و با سناریوهایی در پی تخریب و تجاری‌سازی این بافت کوشیده‌اند، نکته غم‌انگیز ماجرا آنجاست که تخریب اولیه تحت عناوین مذهبی، آموزشی و همچنین برای جلوگیری از بزه‌های اجتماعی صورت گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک با اشاره به اینکه مجتمع‌های تجاری عظیمی چون بین‌الحرمین، مجتمع نیکان و امثال آن‌ها بخش اعظمی از هویت و داشته‌های تاریخی این بافت را بلعیده‌اند، ابراز داشت: وقتی به رویه شکل‌گیری این مجتمع‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که نه‌تنها به هویت بافت تاریخی لطمه زده‌اند بلکه در عوارض پروانه‌ای نیز با زیربناهای تجاری چند هزار متری با روابطی که وجود داشته است مبالغ اندکی پرداخت‌نموده‌اند.

 حاجتی ادامه داد: از سوی دیگر در حریم بناهای میراثی که ارزش جهانی داشته‌اند می‌بینیم پروژه‌ای چون هتل آسمان نیز آن‌گونه که مستندات نشان می‌دهد پروانه اولیه ۶ طبقه گرفته و با احتمال روابط رانتی و خلأهای قانونی در سال‌های بعد به ۱۵ طبقه می‌رسد؛ اگرچه دوطبقه آن بعدها تخریب گردید اما همچنان این نماد ناسالمی فضای مدیریتی شهرداری چون خاری در چشم میراث فرهنگی این شهر است.

وی تأکید کرد: از سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تقاضا داریم هم چنان در پی کاهش ارتفاع این هتل بکوشند و شرایط برخورد با متخلفین به‌ویژه مدیران سابق شهرداری که بانی چنین تخلفاتی بوده‌اند را فراهم نمایند.

حاجتی بابیان اینکه مدیرانی که بانی این تخلفات بوده‌اند دودسته‌اند، افزود: مدیرانی که سواد و فهم مشخصی از داشته‌های فرهنگی تاریخی نداشته‌اند و مدیرانی که عامدانه در روابط رانتی دست به فساد زده‌اند، از همین‌جا اعلام می‌دارم ما با تمامی مدیرانی که در پی حفظ باغات، بناهای تاریخی و داشته‌های فرهنگی اجتماعی نکوشند برخورد خواهیم نمود و به آن دسته از مدیرانی که ارزش داشته‌های تاریخی فرهنگی را نمی‌دانند برادرانه توصیه می‌کنیم به این جامعه خدمت نموده و از این عرصه دوری کنند.

این عضو شورای شهر شیراز از شهردار درخواست کرد که با هر مدیری که نتواند از تمامی بناهای تاریخی فرهنگی و باغات صیانت کند بلافاصله برخورد نموده و آن‌ها را عزل کند.

حاجتی اظهار داشت: شیراز پر است از باغ‌ها و عماراتی که سرمایه این شهرند، اما در بی مدیریتی ما بناهایی چون خانه اعتمادالملک، معزالدوله، سادات شریفی، سالاری، نوابی، معین الدوله، آبش خاتون، عکاس‌خانه‌مانی، حسینیه مشیر (مدرسه سلطانی) و صدها بنای تاریخی ارزشمند دیگر دارند نابود می‌شوند.

وی تأکید کرد: استاندار محترم اگر به دنبال توسعه است بخشی از سرمایه‌های در اختیار را به بناها و بافت تاریخی اختصاص داده و هم‌چنین از نمایندگان محترم مجلس در آستانه تصویب لایحه بودجه سال ۹۷ درخواست دارم ردیف‌های بودجه‌ای پیشنهادی دولت را که می‌دانند هیچ خاصیتی برای کشور ندارند، حذف نموده و به سمت حفظ میراث فرهنگی آورده و آن را هزینه مرمت بناهای ارزشمند و احیای بافت تاریخی نمایند.

حاجتی اضافه کرد: شهردار محترم نیز سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری را به‌عنوان یگانه متولی دلسوز و متخصص میراثِ این شهر به رسمیت شناخته و طی تفاهم‌نامه‌ای هزینه‌های احیای گذرهای تاریخی و مرمت بناهایی که می‌توانند منبع درآمد پایدار شهری باشند را بپذیرد.

این عضو شورای شهر شیراز گفت: اگر به دنبال زنده کردن زندگی در این بافت هستیم نخستین گام توسعه خدمات شهری ازجمله آب، برق، گاز، فاضلاب، تلفن و روشنایی معابر است.

وی خاطرنشان کرد: در روز جهانی مهاجران عرض می‌کنم که مهاجران مستقر در بافت تاریخی از سرخوشی سرزمینشان را ترک نکرده‌اند بلکه همانان که دشمنان ایران‌زمین‌اند سرزمین‌های آنان را چنان ناامن کرده‌اند که امکان زندگی را از آن‌ها گرفته‌اند. نیک می‌دانیم که اغلب این افراد در سرزمین خود انسان‌هایی شریف با جایگاه اجتماعی بالایی بوده‌اند و چند صباحی میهمانان شهرهای ما هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار