مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: برداشت در مزارع پنبه در سال زراعی جاری از تاریخ 20 آبان آغاز شده و محصول نزدیک به 85 هکتار از مزارع برداشت شده است.
کد خبر: ۵۳۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 10 December 2017

به گزارش تابناک : علی حیدری گفت:  کشت پنبه در سطح 160 هکتار از اراضی شهرستان اشتهارد با تعداد 30 نفر بهره بردار در سال زراعی96-95 صورت گرفته بود که از سطوح یاد شده 150 هکتار آن به صورت کشت اول و 10 هکتار آن به صورت کشت دوم (جاکشت مزارع غلات) انجام شد.

وی افزود : برای ترویج استفاده بهینه و صرفه جویی در آب مصرفی مزارع، روش کشت نشائی پنبه بر اساس برنامه ابلاغی حدود 1.5 هکتار به صورت کشت نشایی- حفاظتی، همراه با آبیاری تیپ و با استفاده از یک رقم وارداتی جدید پنبه برای اولین بار در استان انجام شد.

حیدری، بذور مورد استفاده در کشت پنبه را عموماً شامل بذور ایرانی نوع کرکدار و بذر دلینته شده از ارقام ورامین و خرداد عنوان کرد و گفت: تاریخ متداول کشت محصول پنبه در استان البرز از اوایل اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه است و با توجه به عدم تولید مناسب رقم ورامین که در چند ساله گذشته بیشترین سطح کشت پنبه را به خود اختصاص داده بود این سازمان به تازگی ارقام دیگری از جمله رقم ایرانی خرداد و برخی ارقام خارجی را با هماهنگی وزارت متبوع وارد چرخه تولید پنبه در سطح استان البرز کرده است.
 

وی ادامه داد: میانگین آبیاری محصول پنبه در شهرستان اشتهارد 10-9 نوبت در آبیاری نشتی و کرتی است. لذا تلاش سازمان جهاد کشاورزی برای صیانت از منابع آبی، حمایت از توسعه روش آبیاری نوین(تیپ) و توسعه کشت نشائی در مزارع پنبه بوده و برش سالیانه لازم تهیه و به مدیریتهای شهرستانی نیز ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با پایش مداوم و کنترل به موقع عوامل خسارت‌زا که با تلاش کشاورزان و نظارت فنی کارشناسان جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد آفات و بیماری‌های پنبه در مزارع این استان خسارت اقتصادی چندانی وارد نمی‌کند و در نتیجه میزان استفاده از سموم شیمیایی بسیار ناچیز است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت:  برداشت در مزارع  پنبه در سال زراعی جاری از تاریخ 20 آبان آغاز شده که تا 12 آذر نزدیک به 85 هکتار از مزارع برداشت شده است.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار