شانتاژهایی که ذهن مردم را احاطه کرده است؛
تابناک: برخی طرح های ضروری کشور، علاوه بر اینکه در تنگنای مالی و برخی مسائل سخت افزاری قرار گرفته اند، با مصائب برخی حاشیه سازی ها با هدف حاکم کردن غوغاسالاری در بین مردم برای به پشت پرده بردن واقعیت، روبرو هستند که این تنش ها و غوغاها سالهاست همچون پیله برتن این طرح ها پیچیده است و اجازه خروج طرحی که زندگی بسیاری از مردم به آن گره خورده را از بن بست نمی دهد.
کد خبر: ۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸ 16 February 2015
به گزارش تابناک، انتقال آب به استان اصفهان و رفع مشکل زاینده رود با این راهکار همواره طی سالهای اخیر با بازتاب های منفی و گاه تخریبی برخی افراد مسئول و غیرمسئول مواجه بوده است. اما مردم اصفهان در برابر این هجمه ها همیشه با ملایمت برخورد کرده اند و نگذاشته اند سم پاشی برخی در فضای رسانه ای و غیر رسانه ای به حربه برای ایجاد اختلاف بین اقوام مختلف تبدیل شود.

البته یکی از مهمترین دلایلی که به این نوع برخوردها دامن زده است، برخوردهای سلیقه ای دولت های گذشته براساس منافع قومیتی و یا گروهی اندک در بخش آب بوده است به گونه ای که شاید بتوان گفت بیشترین جفا در حق این مسئله در دولت های نهم و دهم رقم خورد. رئیس جمهور وقت با سپردن اجازه تام به مردم بالادست زاینده رود برای برداشت آب به میزان دلخواه خود و فراتر از ضوابط قانونی در این زمینه و بدون توجه به حق آبه تعیین شده برای مردم پایین دست، بسیاری از مشکلات کنونی بین حوضه ای زاینده رود و حتی خارج از حوضه زاینده رود را سبب شد.

البته ناگفته نماند که در دوران اصلاحات نیز، آب مورد نیاز مردم یزد که قرار بود از محل تونل سوم کوهرنگ تامین شود به دلیل تاخیر چندین ساله در اجرایی شده این طرح و ضرورت آبرسانی به یزد به دلیل تصمیمات دولت در آن زمان از محلی غیر از آنچه در قانون و تصمیم گیری ها تعیین کرده بود، تامین شد. البته بسیاری از انتقادات در باب انتقال آب به یزد از اصفهان در خصوص تامین آب شرب هموطنان یزدی نیست بلکه گله اصفهانی ها استفاده از آب به نام شرب در صنایع یزد است.

مسئله ای که علاوه بر اینکه خلاف قانون به شمار می رود، حقوق مردم اصفهان به ویژه کشاورزان را تضییع کرده است.

حال طی هفته های اخیر و پیش از سفر رئیس جمهور به اصفهان، برخی مسئولان خوزستان از لغو مصوبه بهشت آباد که قرار است آب را از سرشاخه های مرتفع این رودخانه در سلسله جبال زاگرس به اصفهان منتقل نماید، خبر دادند و گفتند لغو این طرح از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان خوزستان بوده است.

مردم خوزستان که پیش از این نیز با تجمع در حاشیه رودخانه کارون به نوعی به این طرح اعتراض کرده بودند، شاید تحت تاثیر همین اطلاعات غلط تصمیم گیری کرده اند و گمان این برده اند که قرار است آب کارون را برای پر کردن رودخانه زاینده رود به یغما ببرند. حال اینکه واقعیت های علمی این طرح که در چارچوب قانون نیز تعریف شده است چیز دیگری است.

طرح بهشت آباد قرار نیست آب را مستقیما از رودخانه کارون به زاینده رود منتقل نماید بلکه برخلاف تصور عامه و اطلاعات غلطی که برخی مسئولان این استان به مردم داده اند، قرار است آب را از سلسله جبال زاگرس که در آن استان واقع شده است به زاینده رود منتقل کند.

مجری‌ طرح ‌انتقال‌ آب ‌به ‌فلات ‌مرکزی در همین رابطه با توجه به موضوع لغو مصوبه بهشت آباد به نقل از معاون عمرانی استانداری خوزستان و به عنوان آخرین دستاورد سفر رئیس جمهور به این استان گفت: اصولا انتقال آب به فلات مرکزی از رودخانه کارون نیست بلکه از سرشاخه های مرتفع این رودخانه در سلسله جبال زاگرس و در استان های بالادستی قرار است، انجام شود.

وی افزود: در ایران دو سلسله جبال البرز و زاگرس بستر بخش اعظم رودخانه های سطحی کشور است و بنابراین پروژه ای که از منابع آب این دو سلسله جبال استفاده می کند را نمی توان با چنین اظهارنظرهایی با ابهام روبرو کرد.

مجری‌ طرح ‌انتقال‌ آب ‌به ‌فلات ‌مرکزی تاکید کرد: در این خبر به نقل از معاون عمرانی استانداری خوزستان این مطلب نقل شده است که "انتقال آب کارون به زاینده رود منتفی شد" و این در حالی است که این فرد راجع به نحوه انتقال در متن خبر صحبت کرده و از این رو تیتر انتخاب شده با متن خبر هم خوانی ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نحوه انتقال آب به فلات مرکزی در حال حاضر توسط وزارت نیرو در حال رسیدگی تکمیلی است و هنوز نتیجه قطعی در این ارتباط اخذ نشده است.

ممتازپور بیان داشت: بر این اساس آنچه در متن خبر قید شده نیز قطعیت ندارد و برای هرگونه صحبت در این ارتباط باید تا جمع بندی وزارت نیرو برای انتخاب مناسب ترین، فنی ترین و اقتصادی ترین روش انتقال از تمام جهات اقتصادی اجتماعی منتظر باشیم.

تاریخ اثبات کرده است که مردم ایران اهل منطق هستند و این موضوع در بین تمامی اقوام ایرانی مصداق دارد، اما در این میان اگر برخی مدیران به جای فرافکنی و جذب منافع شخصی و گروهی خود به کار علمی و ارائه مستندات به مردم حوزه خدمتی خود بپردازند، خواهند دید که ایرانی ها برای تامین نیاز هموطنان خود نه تنها به دنبال حاشیه پردازی نیستند بلکه حاضر به پذیرفتن واقعیت ها از منظر منطقی نیز می شوند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار