هشدار به ویلاسازها در البرز
می توان در برخورد قاطع قانونی با متخلفان کوتاهی کرد، به همین دلیل طرح های ویژه ای برای برخورد با تغییر غیر قانونی اراضی ملی، زمین های کشاورزی و باغات و تخریب چاه های غیر مجاز آب در البرز در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۲۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱ 24 June 2015
به گزارش تابناک – البرز: استان البرز در گذشته دارای آب و هوای مناسبی بود و حتی یکی از بزرگ ترین باغ شهرهای کشور، یعنی کرج در این منطقه قرار داشت.
اما خشکسالی های پیاپی، مصرف بی رویه منابع آبی و بالاخره ویلاسازی هایی که با تخریب اراضی کشاورزی و حفر غیر قانونی چاه آب همراه بوده، البرز را به نقطه بحرانی از نظر کمبود آب رسانده است.
چند روز قبل رئیس ‌کل دادگستری البرز زمین‌خواری یکی از بزرگ ترین معضلات البرز توصیف کرد و گفت: حرفه‌ای‌ترین زمین‌خواران در استان البرز فعالیت می‌کنند.
احمد فاضلیان تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی استان البرز را به واسطه کم‌کاری‌ها و سهل‌انگاری‌های انجام شده در استان داست و گفت: وسعت ویرانی‌ها به قدری گسترده است که برخی از سر ناچاری پیشنهاد غیرقابل قبول چشم پوشی را مطرح می‌کنند. با حجم زیاد تصرف اراضی و کم‌کاری‌های صورت گرفته، استان البرز مورد شبیخون قرار گرفته و شرایط کنونی کرج بحرانی است و بیشتر شباهت به یک منطقه جنگ‌زده دارد.
این مقام قضایی همچنین با اشاره به احداث چاه‌های غیرمجاز در استان گفت: برای کسانی که تخلفی در این زمینه انجام می‌دهند پرونده قضایی تشکیل شود و کسانی که چاه غیرمجاز احداث می‌کنند مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و هزینه و خسارت احداث و انسداد آن از فرد متخلف گرفته شود.
بطور قطع یکی از مهمترین آسیب های تخریب اراضی کشاورزی، باغی و ملی و حفر چاه های غیر قانونی برداشت آب، تشدید بحران بی آبی و کم آبی در البرز است.
بلافاصله پس از هشدارهای رئیس دادگستری استان البرز، مدیر کل آبفای استان البرز آمار وحشتناکی از چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده در این استان و تنها طی  سال 93 ارائه داد و گفت: تنها در سال گذشته  286 چاه غیر مجاز در البرز شناسایی شده است و  که از این تعداد 106 چاه مسدود شده است.
غلامرضا رضایی‌فر در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان البرز اظهار کرد: از سال 91 تاکنون بیش از 848 چاه مسلوب‌المنفعه شده است.
وی همچنین از توقیف 93 دستگاه حفاری غیرمجاز در استان از ابتدای سال 93 تاکنون خبر داد و گفت: باید شرکت‌های حفاری در استان البرز ساماندهی شوند تا جلوی سواستفاده‌ها گرفته شود.
این آمار در شرایطی اعلام شد که دستگاه های مرتبط از خشکسالی کم نظیری در البرز خبر داده اند.
منصور رحمانیان مدیر کل هواشناسی البرز اعلام کرده است که میزان بارش از ابتدای مهر ماه سال 93 تا انتهای خرداد سال جاری، 175 میلی‌متر بارش در منطقه البرز داشتیم که در مقایسه با میانگین بلند مدت، این بارشها 24 درصد کاهش داشته است.
استاندار البرز در گفتگویی با تابناک البرز در واکنش به این شرایط اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که مشکل کم آبی و مسائلی از جمله حفاظت از منابع طبیعی نیازمند فرهنگ سازی و مشارکت همه مردم است.
سید حمید طهایی ادامه داد: البته نمی توان در برخورد قاطع قانونی با متخلفان کوتاهی کرد، به همین دلیل طرح های ویژه ای برای برخورد با تغییر غیر قانونی اراضی ملی، زمین های کشاورزی و باغات و تخریب چاه های غیر مجاز آب در البرز در دستور کار قرار گرفته است.
وی در پایان گفت: امیدواریم در کنار فرهنگ سازی لازم، برخورد قاطع با متخلفان بتواند روزهای خوش گذشته در البرز را تکرار کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار