کد خبر: ۵۱۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ 24 October 2017

به گزارش «تابناک یزد»همزمان با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان برخی بیماری‌های مشترک واگیردار فصلی نظیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شایع می‌شود که پیشگیری و کنترل شیوع این قبیل بیماری‌ها بیش از سرکوب آنها حائز اهمیت است.

«علی‌اکبر حدادزاده» مدیر کل دامپزشکی استان از خسارت یک میلیارد تومانی بیماری انفلوآنزای پرندگان به استان در سال گذشته خبر داد و گفت: این خسارت عمدتاً مربوط به چهار مرکز صنعتی پرورش طیور بود و علت آن نیز ورود کودهای وارداتی به استان مشخص شد.

وی با اشاره به این که نظارت بر کود در حوزه کاری این اداره کل نیست، بیان کرد: نظارت بر حوزه کودهای کشاورزی برعهده جهادکشاورزی است که خوشبختانه در این باره با مکاتبات صورت گرفته، شاهد همکاری‌هایی خوبی هستیم.

حدادزاده از تشکیل ستاد مبارزه با بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان به عنوان یکی از اقدامات دامپزشکی استان یاد کرد و یکی از مهمترین اقدامات برای مقابله با شیوع این بیماری در دامپزشکی، ارائه آموزش‌های شهروندی و اطلاعرسانی لازم در این باره است.

وی در مورد احتمال انتقال این بیماری از طریق پرندگان مهاجر نیز بیان کرد: پرندگان هر ساله ضمن مهاجرت به استان ناقل بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند که پیشگیری از این بیماری به علت اشتراک میان دام و انسان حائز اهمیت است.

مدیر کل دامپزشکی استان در مورد ایجاد پست‌های قرنطینه برای ورود احتمالی بیماری از طریق جابجایی طیور آلوده دیگر مناطق نیز اظهار کرد: ایجاد چنین پست‌هایی یکی از اقدامات ضروری جهت پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک میان دام و انسان است که تاکنون تنها در شهرستان مهریز اجرایی شده و به جهت اهمیتی که دارد باید در شهرهای عقدا و ابرکوه به عنوان ورودی‌های شمالی و غربی استان یزد نیز مورد اهتمام قرار گیرد که در این رابطه نیز همکاری سایر بخش‌های مربوطه را خواستار هستیم .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار