کارشناس حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی سازمان آب منطقه‌ای یزد گفت: برداشت خارج از ظرفیت سفره‌های آب‌های زیرزمینی باعث شده است، سطح آب‌های زیرزمینی در منطقه ابرکوه دو متر افت داشته است.
کد خبر: ۵۰۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷ 07 October 2017

به گزارش «تابناک یزد»محمدعلی فهیمی  با اشاره به اینکه فرونشست زمین‌بر اثر برداشت بی‌رویه‌ی آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد گفت: در سال‌های گذشته با توجه به پدیده‌ی تغییر اقلیم در استان یزد و کاهش بارندگی همواره شاهد پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی هستیم به‌طوری‌که در سال آبی گذشته در منطقه‌ی کویری ابرکوه سطح این آب‌ها حدود دومتر افت داشته است.

 وی افزود: براثر کاسته شدن فشار آبی که در فضاهای خالی این سفره‌ها وجود دارد ذرات خاک داخل هم فرو می‌روند و این پدیده رخ می‌دهد در کنار آن منافذ برای همیشه بسته می‌شوند و ذخیره‌سازی آب را در آینده با مشکل مواجه می‌کنند.

کارشناس منابع آب دو محدوده درگیر با این پدیده را دشت یزد-اردکان و دشت ابرکوه معرفی کرد و گفت: محدوده‌ی دشت یزد-اردکان دشت ممنوعه‌ی بحرانی است و بیشتر هم در محدوده‌ی رستاق دیده می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: برداشت خارج از ظرفیت سفره‌های آب‌های زیرزمینی علاوه برافت سطح باعث کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی می‌شود وبهترین راهکار حل این بحران به تعادل رسیدن برداشت‌های آب با میزان توان آن‌هاست که در حال حاضر در اکثر دشت‌ها این‌چنین نیست و اگر همین روند افزایش پیدا کند امکان پیش روی این پدیده به مناطق مسکونی زیاد است.

فهیمی تصریح کرد: عوارض ناشی از این پدیده از دست دادن قابلیت نفوذپذیری خاک و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی، بروز سیل، خسارت به تأسیسات زیر بنایی، شکستن خطوط لوله‌ی نفت و گاز و آب، افت آبدهی چاه‌ها و هم‌چنین افت کیفی آب است.

کارشناس آب منطقه‌ای گفت: برنامه‌هایی که از طرف دولت برای مقابله با این پدیده در نظر گرفته‌شده طرحی به نام احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که ازسال 93 به شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو ابلاغ شد؛ این طرح شامل چندین پروژه است که هدف آن به تعادل رسیدن سفره‌های آب زیرزمینی است.

 این مقام مسئول هم‌چنین از ایجاد گروه‌های گشت و بازرسی در سطح استان برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز چاه هاوتشکیل شورای حفاظت از آب خبر داد و افزود: تاکنون نیمی از چاه‌های استان هم به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند.

وی با تأکید بااینکه بیشترین مصرف آب استان در بخش کشاورزی است گفت: برای صرفه‌جویی در بخش کشاورزی، کشاورزان باید روش‌های آبیاری کشت خود را از حالت سنتی و غرقابی به حالت نوین و قطره‌ای تغییر دهند که بیشترین راندمان و بازدهی را داراست. می‌توان از دیگر راهکارها را جایگزین کردن گیاهان پرآبخواه با گیاهان کم مصرف دانست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار