کد خبر: ۵۰۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ 28 September 2017
به گزارش «تابناک یزد» مسئول کانون مداحان و شعرای آیینی استان یزد با بیان این‌که سبک مداحی حسین سعادتمند ثبت ملی شده است، گفت : کتاب آموزشی با محتوای اشعار مداحان استان یزد به همراه لوح فشرده در سراسر کشور منتشر می‌شود.

«محمدحسین آبیاری» در مورد آیین عزاداری یزدی‌ها در ماه محرم، اظهار کرد:‌ عزاداری یزدی‌ها یکی از قدیمی‌ترین و سبک‌های عزاداری در ایران است.

وی با اشاره به تغییرات نحوه عزاداری که عمدتاً به دلیل تغییر نسل انجام شده است،‌ افزود: این تغیرات نباید در سبک سنتی و فرهنگ آیین عزاداری مردم یزد اعمال شود .

مسئول کانون مداحان و شعرای آیینی استان یزد در ادامه با اشاره به اهمیت محتوای اشعار آیینی گفت: اشعار مدیحه سرایان و مداحان اهل بیت علاوه بر ترویج فرهنگ عاشورا باید داغ واقعه کربلا را در دل مردم و عزادارن تازه کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کمیته مدیحه سرایان و نوحه خوانان استان با هدف نظارت کامل بر اشعار هیات‌های سرشناس در یزد تشکیل شده است.

وی رفع نواقص مضمون اشعار آیینی و ارائه کتاب الگویی برای مدیحه سرایان را از جمله اقدامات انجام شده در استان عنوان کرد و ادامه داد:‌ این کتاب حاوی اشعار گذشته و حال عزاداری یزدی‌ها بوده که نقش مهمی در یک دست کردن محتوای اشعار مدیحه سرایان یزدی ایفا می‌کند.

آبیاری در ادامه با بیان این‌که رعایت شخصیت و وجه حسینی در تمام فصول سال برای هیأتی‌های ضروری است،‌ گفت: پوشش و وجه اجتماعی مداحان یکی از مهمترین مسائلی است که با وجود مشاهده مواردی محدود در استان باز هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

مسئول کانون مداحان و شعرای آیینی استان یزد افزود: گاهی باید یادآوری شود که ظاهر و پوشش هیأتی‌ها به عنوان الگو در جامعه بسیار حائز اهمیت است و نقش مهمی در هدایت دیگر افراد ایفا می‌کند.

وی با بیان این‌که سبک مداحی «حسین سعادتمند» به عنوان یکی از شاخص‌ترین مداحان استان یزد ثبت ملی شده است،‌ گفت:‌ این شاعر و مداح آیینی نقش مهمی در معرفی سبک مداحی و عزاداری یزدی‌ها به دیگر استان‌های کشور ایفا کرده است.

این مقام مسئول افزود: کتاب آموزشی با محتوای اشعار مداحان استان یزد به همراه لوح فشرده در سراسر کشور منتشر می‌شود.

آبیاری در این راستا ادامه داد: استان یزد به عنوان حسینیه ایران ظرفیت اعزام اساتید به منظور آموزش سبک مداحی به سراسر کشور را دارد و امید است بتواند فرهنگ مداحی را در خارج کشور نیز آموزش بدهد .

وی از تشکیل هیات طلایه داران عترت در استان یزد خبر داد و خاطرنشان کرد: این هیأت متشکل از نمایندگان شهرستان‌های استان با هدف معرفی و بررسی دقیق آیین‌های مختلف عزاداری در نقاط مختلف تشکیل شده است.

آبیاری در ادامه با اشاره به ضرورت حفظ  ارزش تعزیه در محرم افزود: تشکیل محلی برای استقرار و اجرای تعزیه داران جهت جلوگیری از تعزیه‌های سیار و خرافه پراکنی در دستور کار کانون مداحان استان قرار گرفته است
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار