به گفته یک متخصص شهرسازی پل های عابر آفت بزرگ شهرسازی است.
کد خبر: ۴۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 19 June 2015

یک متخصص شهرسازی گفت: در شهرهای ایران ساخت پل‌های عابرپیاده باعث شده برای تردد راحتی اتومبیل‌ها، مردم زحمت بیشتری را متحمل شوند و این به یک آفت بزرگ در شهرسازی تبدیل شده است.

به گزارش فارس ، کارگاه تخصصی پیاده‌راه‌سازی در شهرها در سالن اجتماعات باشگاه شهرداری با حضور سیدحسین معصوم‌زاده معاون شهردار همدان، مهدی نعیمیان مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌ها و همچنین جمعی زیادی از مهندسان نواحی چهارگانه و معاونت شهرسازی و معماری برگزار شد.

در این کارگاه یک‌روزه مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری همدان ضمن بازگو کردن اهداف برگزاری این کارگاه تخصصی سخنانی را در باب ضرورت ساخت پیاده‌راه‌ها ارائه کرد.

پس از آن، یکی از متخصصان شهرسازی به صورت تصویری مطالبی را برای حضار بیان کرد.

خشایار کاشانی‌جو با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌سازی در شهرهای دنیا قدمت 50 ساله دارد، اظهار کرد: این موضوع مهم در 10 ساله اخیر مورد توجه مهندسان شهرسازی در شهرداری‌ها کشور قرار گرفته و در چند شهر هم اجرا شده است.

وی گفت: این موضوع به قدری مهم است که شهردار شهر لندن اعلام کرده این شهر در سال 2015 یکی از بهترین شهرهای دنیا در زمینه چشم‌انداز پیاده‌راه‌سازی خواهد شد.

کاشانی‌جو افزود: نگاه غلطی که در کشور ما حاکم است که 90 درصد مهندسان حوزه حمل و نقل و ترافیک بر این باور هستند که باید سرعت خودروهای در شهر از 20 به 25 کیلومتر برسد و این یعنی حذف عابر پیاده از کف خیابان‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرهای ایران ساخت پل‌های عابرپیاده باعث شده تا برای تردد راحت اتومبیل‌ها مردم زحمت بیشتری را متحمل شوند و این به یک آفت بزرگ در شهرسازی تبدیل شده است.

این متخصص شهرسازی معتقد است شهروندان با هر سن و سال برای راحت تردد کردن خودروهایی شخصی و عمومی باید چهار متر به بالا و چهار متر به پایین بروند تا ترافیک روان‌تر انجام شود نگاه کاملاً غلطی است و در هیچ شهری در دنیا به این شکل برخورد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بنابر اعلام آمار رسمی شهرداری تهران که تعداد زیادی پل عابرپیاده در سطح کلان‌شهر تهران ساخته شده، تنها 15 درصد از آنها مورد استفاده واقعی مورد قرار می‌گیرند و آن هم در صورتی که دارای پل برقی باشند.

کاشانی‌جو یادآور شد: در ایران ساخت پل عابر پیاده بیشتر جنبه درآمدزایی پیدا کرده و با نصب تابلو و بنرهای تبلیغاتی استفاده بیشتری از آن می‌کنند که باید در این زمینه آسیب‌شناسی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ساخت پیاده‌راه‌ها در دنیا با ضوابط خاصی ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: در بسیاری از شهرهای مهم و توریستی، خودروها به هیچ وجه حق تردد ندارند و در موارد خاص تراموا و کالسکه‌ها حق عبور دارند تا هدف اصلی ساخت آن محقق شود.

این متخصص شهرسازی افزود: دوچرخه یکی دیگر از ابزاری است که در شهرهای بزرگ دنیا از آن برای دور شدن از زندگی ماشینی استفاده بهینه می‌کنند که تأثیر خوبی بر سلامت روح و جسم شهروندان و در نتیجه کاهش آلودگی محیط زیستی دارد.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر شهرهای ایران طرح در اختیار گذاشتن دوچرخه رایگان در بازار و اماکن تفریحی اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: با اطلاعاتی که من دارم در همدان هم این طرح با استقبال خوبی همراه نشد و مردم رغبتی برای استفاده از این وسیله حتی برای تفریح به صورت همگانی ندارند.

کاشانی‌جو گفت: در حال حاضر آمستردام هلند و همچنین کپنهاک دانمارک از شهرهایی هستند که دوچرخه و استفاده از آن به شدت رو به افزایش است و مدیران شهری طراحی بسیار جالبی را برای تشویق مردم از این وسیله نقلیه با ایجاد زیرساخت مناسب فراهم کرده‌اند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار