در خیلی از مراکز استان های کشور، میدان هایی پر ترافیک و خسته کننده وجود دارد که مردم از آن بعنوان 'میدان چکنم' یاد می کنند.
کد خبر: ۴۹۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 14 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»تا آنجا که اطلاعات ناقص ما یاری می کند هیچ شهری از شهرهای کشور نیست که در آن محلی یا میدانی یا مکانی با پسوند 'چکنم' در آن نباشد.
در حقیقت میدان ها یا چهار راههایی که به این نام شهرت یافته اند محل هایی هستند که وقتی به آن می رسی واقعا به مصیبت 'چکنم، چکنم' گرفتار می شوی و نمی دانی باید چکنی؟!.
علت این نوع نامگذاری ها از سوی مردم هم نادیده گرفتن اصول مهندسی در ساخت و طراحی این گونه معابر بوده است.
نمونه این میدان ها در استان یزد میدان مهدیه واقع در هسته مرکزی شهر است که دیگر دارد از 'چکنم' به 'واقعا چکنم' تغییر می یابد!.
روزگاری، این میدان، چهار راه بود و شرایط ترافیکی آن هم به این شکل نبود، چراغ قرمزی بود و خودروها در هر چهار طرف بر اساس قانون و زمان تعیین شده با سبز شدن چراغ، از چهار راه عبور می کردند.
دقیقا مصیبت زمانی آغاز شد که این چهار راه در طرحی مهندسی شده (بخوانید مهندسی نشده) قرار گرفت و اوضاع را پیچیده کرد، ترافیک خسته کننده ای که هم اکنون در ساعاتی خاص در این میدان برقرار است تا پیش از میدان شدن آن، نبود.
این ترافیک پر حجم و اعصاب خورد کن بخصوص در ساعات اولیه شب، بیشتر به چشم می آید، هر خودروی می خواهد به سمتی حرکت کند یا میدان را دور بزند، یکی به شمال یکی به غرب، هدف دیگری جنوب و یکی هم غرب، و درست در همین لحظه است که اوضاعی به پا می شود که بیا و ببین.
پل زیر گذری که در این میدان ساخته شده باید در مسیر مخالف آن یعنی از بلوار امام جعفر صادق(ع) به بلوار طالقانی ساخته میشد زیرا یک طرف آن کانون زبان ایران قرار دارد که شبانگاهان، محل تردد دانش آموزان و والدین آنهاست و از سوی دیگر به بلوار طالقانی ختم میشود که اصلی ترین محل استقرار مطب پزشکان استان یزد است و دیگر 'خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل'.
یکی دیگر از نواقص مهندسی این میدان این است که در مسیر بلوار شهید بهشتی به بلوار منتظر قائم و بالعکس، دور برگردانی تعبیه نشده تا رانندگانی که می خواهند به مسیر قبلی باز گردند مجبور نباشند در شلوغی میدان حاضر شوند و بر حجم ترافیک اضافه کنند.
ترافیک این میدان، دیگر دارد زبانزد خاص و عام می شود و هر وقت مردم یزد بخواهند از ترافیک و شلوغی میدان حرف بزنند نخستین محلی که از آن نام می برند همین میدان مهدیه است.
از شهردار جدید یزد که توسط اعضای شورای پنجم انتخاب شده بعنوان فردی مدیر، مدبر و مجرب یاد می شود که تمام هفت خوان های اجرایی را گذرانده و قطعا انتظارات از وی هم به همین میزان بالا رفته است.
وقتی در میان گزینه های بومی، شهردار غیر بومی انتخاب می شود این یعنی اینکه اعضای شورای اسلامی شهر یزد که اتفاقا افرادی با تجربه، متخصص و با سابقه اجرایی هستند نسنجیده دست به این انتخاب نزده اند.
یکی از برنامه هایی که باید در دستور کار شهردار جدید قرار گیرد همین وضعیت میدان مهدیه است، طرحی نو می خواهد و مردی کهن تا شرایط ترافیکی در آن تسهیل شود.
البته مشکلات ترافیکی یزد به این میدان ختم نمی شود، زیرگذر های میدان های معلم و ابوذر نیز با مشکلاتی دست به گریبانند.
اضافه کنید به اینها کمبود پارکینگ و کم عرض بودن خیابان های مرکزی شهر که تردد خودروها را مشکل ساخته است.
ماموران راهنمایی و رانندگی هم در گوشه و کنار شهر در کمین رانندگان کمربند نبسته نشسته اند تا اعمال قانون کنند.
شهردار جدید یزد اگر می خواهد رضایت مردم را با خود همراه داشته باشد قبل از آنکه به نظر کارشناسان پیرامون خود توجه کند ببیند خود مردم چه مطالباتی دارند، مردم ما خودشان بهترین کارشناسند و از خواسته های خود بیشتر مطلع هستند.
استان یزد حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت دارد که نزدیک به 600 هزار نفر آنان در شهر یزد ساکن هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار