در اردبیل برگزار می شود؛
همایش شناخت و ترویج فرهنگ تغذیه سالم در زمان روزه داری تحت عنوان «چگونه با تغذیه سالن به استقبال ماه رمضان برویم» با حضور بانوان در اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴ 17 June 2015

به گزارش مهر، این دوره آموزشی با حضور بانوان اردبیلی با هدف ترویج تغذیه سالم طی ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای سوم خرداد اردبیل برگزار شد.

کارشناس تغذیه و سخنران این همایش طی سخنانی با تاکید بر لزوم تهیه ملزمات غذایی تازه و بهداشتی برای پخت غذا تاکید کرد: حذف روغن و نمک از غذاهای پخت شده تضمین کننده سلامتی افراد نه تنها در ماه رمضان بلکه در زندگی است.

علیرضا حمیدخلق با اشاره به استفاده از روغن زیتون بجای روغن جامد و مایع گفت: زیتون مواد معجزه گر شناخته شده و بانوان در آشپزی های خود بجای استفاده از روغنهای مضر می توانند از زیتون استفاده کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از سرخ کردن غذاهای ایام رمضان متذکر شد: ضمن اینکه بانوان باید ویژگی ها، مضرات و مزایا و ارزش غذایی را بشناساند و در تهیه موارد غذایی به بهداشتی بودن توجه داشته باشند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه در طول ماه رمضان دردهای مزمن معده و دستگاه گوارش افزایش می یابد، تصریح کرد: این موارد نشان می دهد که علم و اصول تغذیه در این ایام بویژه در زمان افطار کردن نادرست بوده و باید اصلاح شود.

وی سفره های رنگین و صرف غذاهای سنگین را قاتل معده عنوان کرد و بیان داشت: نباید از دوغ و ماست و نوشابه همراه با غذا استفاده کرد چون عامل فساد غذا و ناراحتی دستگاه گوارش می شود.

حمیدخلق با بیان اینکه مایعات و میوه نیز باید دو ساعت قبل و یا بعد از غذا صرف شود، گفت: روزه داران باید از میوه تازه به وفور استفاده کنند چراکه عامل مهم در کاهش تشنگی روزه داران در طول روز خواهد بود.

وی وعده غذای اصلی در ماه رمضان را سحری عنوان کرد و افزود: هم اکنون اثبات شده که عسل بهترین درمان برای مشکلات گوارشی بویژه معده است، بنابراین مصرف عسل برای روزه داران بسیار ضروری و تاثیرگذار است.

حمیدخلق جویدن کامل غذا را یکی از اصول مهم در بحث سلامت گوارشی دانست و اضافه کرد: خالی گذاشتن یک سوم معده نیز تامین کننده سلامت انسان و کاهش دردهای مزمن و گوارشی است.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از خواب پس از غذا به دلیل تهدید جدی سلامت روزه داران و سایر افراد جامعه یادآور شد: خواب بعد از ظهر و بویژه خوابیدن در زمان غروب آفتاب ویرانگر و برای جسم و روان مخرب است، بنابراین باید زمان صحیح خواب رعایت شود.

این متخصص اصول تغذیه ادامه داد: زود خوابیدن یکی از مهمترین عوامل در تامین سلامتی و نشاط انسان بوده و باید روزه داران دو ساعت پس از غروب آفتاب بخوابند.

به گفته وی اسلام دین افراط و تفریط نیست و هر چیز میانه و معتدل می تواند متضمن سلامتی و شادکامی ما باشد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار