سومین جلسه کارگاه داستان نویسی با حضور مجید قیصری عصر دوشنبه 13 شهریور ماه ساعت 16:30 با حضور نویسندگان البرزی در کرج برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 06 September 2017

به گزارش تابناک : این کارگاه با همکاری دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری البرز و انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان استان البرز برنامه‌ریزی و اجرا شد و اعضا کارگاه از میان نویسندگان استان البرز که پیش از این دوره‌های مقدماتی داستان نویسی را گذرانده یا در جشنواره‌های داستان نویسی موفق به کسب رتبه‌های برگزیده شده باشند، انتخاب شدند.

در این جلسه یک داستان کوتاه از معصومه قیطاسی با موضوع مدافع حرم مورد نقد و بررسی 22 نفر نویسنده و هنرجوی حاضر در جلسه قرار گرفت این داستان بر اساس شهادت محسن حججی به نگارش در آمده بود.

دکتر قیصری در خصوص این داستان اشاره کرد: داستان نیاز به پرداخت بیشتر دارد تا به یک داستان تبدیل شود.

وی در ادامه گفت: انتخاب نظرگاه دوم شخص برای این داستان مناسب نبوده و بهتر است از نظرگاه سوم شخص محدود به یک ذهن برای این طرح داستان به کار برده شود. چفت و بست زمان‌ها و وقایع بهتر صورت گیرد و شاخ و برگ اضافی کار زده شود.

در بخش آموزش مبانی داستان کتاب عقاب اثر اسماعیل کاداره، که قبلاً از طرف دکتر به هنرجویان معرفی شده بود، به خاطر استفاده از نمادها و اسطوره‌های یونانی، چند وجهی بودن داستان (سیاسی، فلسفی، عرفانی و …) مورد بررسی قرار گرفت.

این رمان کم حجم با توصیف و فضاسازی خوب درباره یک عالم سفلی و سقوط قهرمان داستان (مکس) در دنیایی خارج از فضا و زمان و تلاش او برای رسیدن به عالم بالا، استفاده از کهن الگوها، اسطوره‌های یونان، و افسانه عقابی که از راکب خود گوشت بدنش را طلب می‌کند و درنهایت خود، باعث مرگ خودش می شود و با چاقو شاهرگ دست خود را می‌زند و در کنار عقاب می‌میرد.

به عنوان یک کتاب مولف برای به کار بردن اسطوره‌ها و نمادهاو در عین حال تم فلسفی سیاسی‌اش معرفی شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.





منبع : پیام آشنا البرز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار