امروز با حضور استاد حسن ناهید نوازنده پیشکسوت و برجسته نی کشور، رئیس حوزه هنری استان همدان و تنی چند از اهالی موسیقی استان از کتاب آموزشی ساز «یسنای» تالیف بهروز بیگی رونمایی شد.
کد خبر: ۴۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷ 16 June 2015

 با حضور استاد حسن ناهید نوازنده پیشکسوت و برجسته نی کشور، رئیس حوزه هنری استان همدان و تنی چند از اهالی موسیقی استان از کتاب آموزشی ساز «یسنای» تالیف بهروز بیگی رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، ، معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان در این آئین گفت: همه سازها در عین کثرت و استقلال وحدت دارند.

"تیمور آقامحمدی" افزود: همه سازها در عین استقلال در کنار هم با نوعی همدلی، اتحاد، مهربانی، همزبانی و هم‌نوایی شکل می‌گیرند و ماحصل آن پدیده موسیقی می‌شود.

وی با بیان اینکه موسیقی همواره در ساحت تمام ایرانیان حضور داشته است، تصریح کرد: امروز شاهد رونمایی از پدیده‌ای نوین و ابداعی از سوی استاد بیگی هستیم که کتاب ساز یسنای را به گنجینه موسیقی ما می‌افزاید و آن را غنی‌تر می‌کند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه حوزه هنری در زمینه تهیه آثار صوتی، تصویری و مکتوب فعالیت دارد، اظهار کرد: در زمینه صوتی نخستین آلبوم رسمی «گواه پایمردی» در سال 90 به همت محمد نصرتی و آلبوم «مهتاب لالا» حاوی قصه‌ها و ترانه‌های کودکانه گردآوری شد.

وی اعلام کرد: قرار است گنجینه ماندگاری از صدای شاعر و آلبوم «عاشیق» با صدای حیدر محمودی در قالب بسته فرهنگی ارائه شود به طوریکه بخشی از آن تولید شده و مابقی در دست تولید است.

به گفته معاون فرهنگی حوزه هنری استان، کتاب یسنای نخستین اثر مکتوب در حوزه موسیقی است، هر چند کتاب‌های پژوهشی موسیقی برای انتشار عرضه‌ شده و همچنان نشر آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی به تشکیل اتاق فکر موسیقی اشاره کرد و افزود: به تازگی اتاق فکر موسیقی در حوزه هنری استان تشکیل شده است و امور مربوط به موسیقی با مسئولیت کارشناسان موسیقی و جوانان این عرصه پیش می‌رود.

وی یادآور شد: حوزه هنری وظیفه خود می‌داند برای ترویج ساز منحصر به فرد استاد بیگی همراهی لازم را با وی داشته باشد.

یک کارشناس موسیقی نیز گفت: سازهای زیادی ساخته می‌شود اما ساز یسنای علاوه بر اینکه رنگ و بوی جدایی در مقایسه با سایر سازها دارد توانسته یک قسمت از نواقص موسیقی را برطرف کند.

"حسین زندی" با بیان اینکه ساز یسنای یک قسمت از نواقص و مشکلات موسیقی را جبران کرده است، اظهار کرد: کتاب آموزش ساز یسنای در دو بخش تالیف شده است؛ بخش اول به بیان چگونگی گرفتن ساز و تشریح روزنه‌ها و نُت‌های موسیقی پرداخته و در بخش دوم قسمت‌های کلی نحوه نواختن و تمرین گام به گام آن مطرح شده است به طوریکه اگر کسی مقداری ساز بداند به راحتی می‌تواند ساز یسنای را بنوازد البته کار با کلیدهای آن دشوار است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار