مدير عامل خانه موسيقي در نشست رسانه اي: در پي تشکيل کمپين حمايت از موسيقي و اجماع هنرمندان برجسته اين هنر براي مقابله با لغو کنسرت ها و وهن اهالي موسيقي، عده اي از اين جديت خانه در دفاع از حقوق هنرمندان ناراحت شده و در صدد مواجهه برآمدند.
کد خبر: ۴۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱ 15 June 2015
به گزارش تابناک یزد،نشست خبري حميدرضا نوربخش، مدير عامل خانه موسيقيبه منظور شفاف سازي فعاليت هاي اين نهاد همچنين پاسخ به برخي شبهات مطرح شده در رسانه ها با حضور نماينده رسانه هاي مختلف در ساختمان شماره1 برگزار شد.
در ابتداي اين نشست حميدرضا نوربخش، مدير عامل خانه موسيقي گفت: از سال گذشته که مجموعه فعاليت هايي را سامان داديم و عملکرد قابل توجه و حضور موثر در اتفاقات موسيقي داشتيم. مساله لغو کنسرت ها پيش آمد که بعد از آن بيانيه خانه موسيقي صادر شد و در ادامه کمپيني در اينجا براي حمايت از صنف هنرمندان موسيقي تشکيل شد. در مجموع به سمتي مي رفتيم که مي شد براي اتفاقات تلخ حوزه موسيقي چاره جويي کرد.
جرياني بوجود آمده که از اتفاقات خانه موسيقي نا خشنودند
وي افزود: دقيقا درهمين زمان که  فعاليت هايمان داشت به ثمر مي نشست مساله عجيب و غريبي پيش مي آيد به نام نقد 15 ساله عملکرد خانه موسيقي که اين واژه خيلي عجيب است. گويا عده اي از خواب بيدار مي شوند و مي خواهند 15 سال فعاليت يک نهاد را نقد کنند. اگر نقد راجع به يک مقطع زماني باشد، مي پذيريم که نقد سازنده و مشفقانه است و از آن مي شود استقبال کرد.
نوربخش گفت: واژه نقد 15 ساله نشان از جريان هايي دارد که از اتفاقات اخيري که در خانه موسيقي مي افتد خشنود نيستند. مي آيند جرياني را سازماندهي مي کنند و متاسفانه  دوستاني هم از روي ناآگاهي يا دلسوزي خودشان ممکن است که به آن جريان بپيوندند.
مديرعامل خانه موسيقي گفت: در ماه هاي اخير خانه موسيقي عملکرد قابل دفاعي داشته است. خانه موسيقي در تمام مسائلي که بايد دخالت مي کرده، اتفاقاتي که بايد اعلام موضع مي کرده و جاهايي که بايد اعتراض مي کرده، وارد شده است. در بحث لغو کنسرت ها بيانيه اي صادر شد که خيلي ها را ناراحت کرد و مي دانيم که چه کساني از آن خيلي ناراحت شدند و واکنش هايي را ديديم.
بخش حقوقي ما با جديت پيگير زيان مالي لغو کنسرت هاست
وي افزود: بعد از آن هم کمپيني تشکيل شد که اصحاب رسانه حضور داشتند که هنرمندان به يک نهاد اعتماد کردند و براي پيگيري حقوقشان وکالت دادند. متعاقب آن با مسئولان قضايي جلسات مکرر گذاشتيم که داشتيم به ساز و کاري مي رسيديم و همين الان هم در حال پيگيري هستيم که تک تک افراد بيايند و وکالت بدهند. بخش حقوقي ما اين مساله را به جديت پيگيري مي کند که اگر کنسرتي لغو شود، ضرر و زيان مادي آن را چه کسي بايد جبران کند.
نوربخش گفت: اين مشکلات بجز فرياد زدن نياز به يک سري سازوکارهاي قانوني دارند. اگر کنسرتي در شهرستاني لغو شود آن شرکت برگزار کننده ممکن است همه سرمايه اش را براي تبليغات بگذارد و اگر برنامه اي لغو شود جواب آن برنامه گذار که ضرر مالي داده است را چه کسي بايد بدهد؟
انتظارات از خانه بايد واقع بينانه باشد
مدير عامل خانه موسيقي گفت: حالا عده اي مي گويند خانه موسيقي چه کاري کرده است؟ وقتي رئيس جمهور در نشست خبري ديروزشان آنطور موضع گيري مي کنند و موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را هم همه ما مي دانيم و عملا وزارت ارشاد مي گويد در اين اتفاقات کار زيادي نتوانستيم انجام دهيم. حالا خانه موسيقي چه کاري مي تواند بکند؟
وي افزود: بايد انتظارات ما واقع بينانه باشد. غير از اين است که مي توانيم اعتراض کنيم  و در کنار دولت پيگير اين مسائل باشيم؟ بايد بيشتر از همه پاسخگوي آن ضرر و زيان ها باشيم. واقعا بعضي از اين کنسل شدن کنسرت ها زندگي فردي را زير و رو مي کند.
نوربخش درباره جلسات نقد عملکرد خانه موسيقي گفت: تماسي با سازمان فرهنگي و هنري داشتم و تنها مطلبي را عنوان کردم اين بود که وقتي قرار است جلسه نقدي برگزار شود، نماينده خانه هم مايل است حضور پيدا کند. آنها هم گفتند که خواست ما منطقي است و عجيب است که آن جلسه قرار است به آن صورت برگزار شود. ما اعلام کرديم که دوست داريم حضور پيدا کنيم و بايد هم حضور پيدا کنيم و قاعده نقد اين است که طرفين صحبت مي کنند و افکار عمومي قضاوت کنند.
هجمه ها عليه خانه موسيقي را پيش بيني مي کرديم
وي افزود: هجمه اي راه افتاد که گفتند خانه موسيقي از طريق لابي گري ها چه کرده اند. البته قابل پيش بيني بود که چنين مسائلي راه مي افتد. آنچه ما کرديم و همه ماجرا همين بود. بعد از آنکه آن جلسه کنسل شد، باز هم با يکي از برگزار کنندگان صحبت کردم و خواستم جلسه بطور مشترک برگزار شود و حتي گفتم که در هر تاريخ و در هر چند جلسه که باشد، من شرکت خواهم داشت.
نوربخش گفت: بعد به من اعلام کردند که بعضي از دوستان حاضر نيستند که با حضور شما در جلسه مشترک شرکت کنند و همين نکته آن نظر اوليه ما را تقويت کردچرا که اگر مساله اي پشت پرده اين نقد ها وجود ندارد نبايد کسي بگويد که من مايل نيستم طرف مقابل هم در نقد حضور داشته باشد.
وي درباره اظهار نظر يکي از منتقدان خانه موسيقي گفت: يکي از اين آقايان جمله درخشاني را گفتند که لازم است فلاسفه قرن در موردش صحبت کنند و اصلا تز دکترا بشود. اين دوست ما گفته اند"هيچ آدم غير دموکراتيکي حق ندارد از مواهب دموکراسي بهره ببرد". ديکتاتورهاي عالم هم تا بحال اينطور حرف نزده اند.
يک جريان سازماندهي شده پشت پرده نقد خانه موسيقي است
مدير عامل خانه موسيقي گفت: ما گفتيم فايل صوتي اين برنامه را به ما بدهيد. بعد برگزار کننده جلسه گفتند که اين برنامه فايل صوتي ندارد! اين نکات نمي تواند همگي اتفاقي باشد همه افکار عمومي بدانند که اينها حکايت از يک جريان سازماندهي شده دارد و آنها دنبال کار خودشان هستند و به دنبال امور صنفي هنرمندان موسيقي . البته بعضي از رسانه ها هم از اين جريان ها حمايت مي کنند.
وي افزود: در زماني که به قول استاد حسين عليزاده، بيشتر از هميشه نياز به همدلي ميان هنرمندان موسيقي داريم، زيبنده نيست که اينچنين به يک نهاد با حرف هاي واهي بتازيم. بسياري از اين حرفها سنديت ندارد و با خيال خودشان آمارهايي مي دهند و حرف هاي بيهوده مي زنند.
نوربخش گفت: خيلي از مسائل از منيت ها سرچشمه مي گيرد و همان مثال معروف است که "ديگي که براي من نجوشد... ". خيلي ها مساله شان اصلا موسيقي نيست. مساله شان اين است که چرا فلاني هست ولي من نيستم. اين هم راهکار دارد که راهکاري دموکراتيک است.
نوربخش در ادامه گفت: در آن جلسه نقد 15 ساله عملکرد موسيقي،  مسائلي مطرح شده که در رسانه ها نيامده و فايل صوتي را هم در اختيار ما نگذاشتند زيرا فکر مي کردند بهتر است آن حرفها رسانه اي نشود.
مديرعامل خانه موسيقي درخصوص شبهاتي که پيرامون اساسنامه خانه موسيقي مطرح مي شود گفت: وقتي همه حرف هاي يک منتقد چه زماني که اينجا بود چه زماني که از اينجا رفته همين چيزها بود. همه حرف هاي ايشان در اينجا صرف اين حرف ها مي شد که اين بند اساسنامه يا کلمه چرا اينطور شد. موضوع اين است که کارکرد اينها درموسيقي چقدر تاثيرات دارد. درست است که بايد مشکلات اساسنامه اي حل شود، سازکار دموکراسي  باشد و به اساسنامه عمل شود. ولي نبايد فقط به لغت ها توجه کنيم، مشکلات موسيقي فقط اينها نيست.
پروسه تغييرات اساسنامه طولاني است
نوربخش گفت: وقتي يک اساسنامه از مجمع عمومي که اصلاح شده، تا زماني که به دبيرخانه موسسات فرهنگي در وزارت ارشاد تاييد شود و نامه ثبت شرکت ها بگيرد پروسه اي دارد که کوتاه هم نيست. ما در زماني داريم اين مسائل را تحليل مي کنيم که اين زمان کمترين تعامل را با وزارت ارشاد داشتيم و زماني بود که نهاد هاي مشابه ما دچار دهها مسائل اينچنيني در وزارت ارشاد بودند. زماني که نامه از وزارت ارشاد براي ثبت شرکت ها فرستاده مي شود، همان مبدا قانوني کار و مستند مي شود.
وي افزود: ما در همان زمان خودش اين اساسنامه را به وزارت ارشاد داديم. ممکن است دوباره از ارشاد بگويد بايد به امضاي مجمع برسد و چند بار اين پروسه تجديد شود. در ثبت شرکت ها هم ممکن است به يک کلمه ايراد بگيرند و الان هم کامپيوتري شده و ديگر نمي توانيم خودمان برويم و توضيح بدهيم و اين پروسه ماه ها طول مي کشد.
در اساسنامه اجازه انحلال خانه موسيقي را به ارشاد نداديم
نوربخش گفت:‌ در اساسنامه ما استقلال خانه موسيقي حفظ شده است و وزارت ارشاد اجازه انحلال اين نهاد ها را ندارد. به همين دليل همان اتفاقاتي که براي خانه سينما افتاد، وزارت ارشاد نتوانست خانه سينما را منحل کند.  
وي افزود: در زمان گذشته که دوستان گفتند 44 مورد اصلاح اساسنامه داشتيم، بندي را وزارت ارشاد قرار داده بود که وقتي اساسنامه براي اصلاح برده مي شد اين بند در آن گنجانده مي شد که اجازه انحلال نهاد را به دولت مي داد. دوستان ما در هيئت مديره و شوراي عالي نظرشان اين بود که نبايد اين کار را انجام دهيم. به همين دليل که خيلي مهم بود که تاخيري انجام شد و بعد هم انجام شد که مبدا قانوني ما است. کجاي اين تاريخ قانوني مشکل دارد که آقايان جلسه گذاشتند و مي گويند ما خودمان را بر مسند قدرت گذاشته ايم.
نوربخش در توضيح اساسنامه که چند ماه روي سايت خانه موسيقي نبود گفت: اساسنامه اي که ما داده ايم  بايد ثبت قانوني شود و اساسنامه اي هم قبلا وجود داشته است. بين اين مساله يک اختلافي وجود دارد. يا چون ما به اساسنامه قبلي عمل نمي کنيم و اگر اساسنامه جديد را بگذاريم جرم است و هنوز به ثبت شرکت ها نرفته است و اين يک بلاتکليفي است. بخاطر اختلاف اساسنامه را روي سايت نگذاشتيم.
وي افزود: ما ديگر مجبور شديم همين چيزي که الان روي سايت هست را منتشر کيم که حد اقل آن دو مورد اصلاح شده دو سال هيئت مديره به چهار سال و تعداد افراد کانون ها در مجمع عمومي از 3 نفر به 5 نفر را همه بدانند. در اساسنامه ما همه اصلاحات صورت گرفته و منتظر ثبت جديد آن هستيم. همين است که مي گويم همينطور بدون هيچ اطلاعي حرف مي زنند. اگر هر کدام از دوستان اين مساله را سوال مي کردند من برايشان توضيح مي دادم.
دوره فعاليت شوراي عالي هم از دو سال به چهار سال تغيير يافت
نوربخش در مورد دوره فعاليت شوراي عالي خانه موسيقي گفت:  در اساسنامه قبلي دوره فعاليت شوراي عالي 3 سال بود که آن را هم به چهارسال تغيير داديم. اين نکته را بايد ياد آور شود که شوراي عالي خانه موسيقي سمت اجرايي ندارد و خلا شوراي عالي در شش ماه و يکسال مشکلي براي خانه موسيقي بوجود نمي آورد. شوراي عالي ناظران و مشاوران ما هستند. در اساسنامه خانه موسيقي شوراي عالي سمت قانوني ندارد. بندي در اساسنامه وجود داشت که شوراي عالي بايد عضويت ها را تاييد مي کرد و همين آقاي فاطمي گفتند ما در اينجا شوراي نگهبان نمي خواهيم و شوراي عالي فقط بايد مشورتي باشد و آن بند هم جزو همان 44 بندي است که تغيير دادند. الان هم در مرحله ثبت است.
نوربخش در مورد مساله دستمزد ها گفت:  برخي موضوعات خنده دار است و نبايد به آن وارد شد. الان حقوق يک کارمند معمولي چقدر است و اگر يک نفر مدير باشد چقدر بايد حقوق بگيرد؟ آن رقمي هم که به عنوان دستمزد اعلام شد قطعا صحيح نيست.
تناقض در حرف هاي منتقدان ديده شد
نوربخش درباره صحبت هاي ضد و نقيضي که در جلسه نقد خانه موسيقي مطرح شد گفت: اين دوستان يکبار گفته اند ما دموکراتيک هستيم و خودمان ديگر کانديدا نشديم. يک بار هم گفته اند ما به اعتراض استعفا داديم و رفتيم. اين سخنان ضد و نقيض در صحبت هاي دو نفر ديده شد.
مديرعامل خانه موسيقي افزود:  آقاي ساسان فاطمي گفتند که ما بايد استعفا دهيم تا با ما در يک جلسه بنشينند. اين حرف خودش دموکراتيک نيست. ايشان خودشان را امام فرض کردند و ما را شاپور بختيار! و جالبه که ايشان از ساز و کار دموکراتيک حرف مي زنند.
نوربخش در واکنش به برخي سخنان مطرح شده درباره کتابخانه خانه موسيقي گفت:  گفته اند سه ميليون بن کتاب داشته اند و مي خواستند بين خودشان تقسيم کنند و من يک تنه مقابل آنها ايستادم که براي خانه موسيقي کتاب بخريم. شما مگر مي توانيد يک تنه بايستيد؟ مگر يک نفر در يک جمع که هر نفر يک راي دارد چقدر مي تواند قدرت تصميم گيري داشته باشد؟ اگر همه موافق نبودند مگر مي توانستيد بايستيد؟
افتخار مي کنيم که براي يک نهاد ساختمان خريديم
مدير عامل خانه موسيقي درخصوص خريدن ساختمان جديد خانه موسيقي و انتقادات وارده به اين موضوع گفت: آيا بايد به يک نهادي که براي خودش ساختمان مي خرد ايراد گرفت؟ حرف هاي بي مبنا همين است ديگر که مي گويند ساختمان 10 طبقه خريديم. ساختمان 10 طبقه ما کجاست؟ ما ساختمان خريديم اما 10 طبقه نيست.
نوربخش افزود: ما يک ساختمان عاريتي در خيابان صباي جنوبي داشتيم که يک آپارتمان در يک پاساژ بود که شان هنرمندان اين نبود. هر سال هم به ما اخطاريه تخليه مي دادند. يک بار هم اساس خانه موسيقي را به خيابان ريختند. ما به فکر تجميع ساختمان ها افتاديم که ساختمان خيابان فاطمي که الان در آن هستيم را بين  هفت تا هشت ميليارد فروختيم و يک ساختمان بزرگتر حوالي ميدان فاطمي خريديم که واحد بيمه و عضويت چند ماه است در آنجا مستقر هستند.
ملک خانه موسيقي ارث پدري هيچکس نيست
وي افزود: اصلا اگر چند ملک هم بخريم مگر ارث پدري ما است؟ ملک متعلق به خانه موسيقي است. مگر ملک خريدن براي يک نهاد ايرادي دارد؟ اين بايد براي يک نهاد افتخار باشد. چند صنف هنري در اين مملکت هنوز يک اتاق ندارند.
نوربخش در ادامه در خصوص کانون صدابرداران که در جلسه نقد و بررسي مطرح شد گفت: تشکيل  کانون صدابرداران  در هيئت مديره تصويب شده بود تا ساز و کار آن به تشکيل مجمع عمومي برسد پروسه اي زمانبري دارد. در آن زمان هنوز مجمع عمومي شان تشکيل نشده بود.
هيئت مديره کانون سازسازان کنار گذاشته شدند
مديرعامل خانه موسيقي درباره مساله کانون سازسازان گفت:‌ مواردي است که نمي خواهيم کاملا وارد جزئيات شويم. کانون سازسازان تخلفات عديده اي داشته اند. طبق اساسنامه نظر شوراي داوري لازم الاجرا است. شوراي داوري اعلام کرد که يک عضو هيئت مديره متخلف است و بايد کنار گذاشته شود. آن مساله هم مساله کلي آنها بود و آن شخص نماينده آنها بود. آنها بر خلاف اساسنامه زير بار حکم داوري نرفتند و ما مجبور شديم کل هيئت مديره کانون را کنار گذاشتيم.  افراد ديگري را آورديم که همگي از پيشکسوتان اين حرفه هستند و الان هم تمام روند صنفي، عضويت و بيمه سازندگان ساز در حال انجام است و هيچ وقت مختل نشده است.
نوربخش در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به حمايت خانه موسيقي از يک کانديداي خاص در انتخابات رياست جمهوري گفت:  من قسم جلاله مي خورم که خانه موسيقي از کسي حمايت نکرد و خانه موسيقي چنين مصوبه اي نداشت.
مساله انتخابات يک مساله ملي است نه سياسي
بعضي از اعضاي هيئت مديره خانه موسيقي از آقاي قاليباف حمايت کردند که سه نفر نيز حمايت نکردند. اسناد و اطلاعيه هاي مربوط به انتخابات و موضع بيطرفي خانه هم به صورت شفاف و روشن در سايت قرار دارد و درست نيست که بعد از دوسال که از يک مساله ميگذرد قضاوت کنيم که در آن مقطع نگراني ما چه بود و براي چه آن کار را انجام داديم. مساله انتخابات يک مساله ملي است نه سياسي، ما کار سياسي نکرديم.
شرط اول شعبه خانه موسيقي داشتن يک مکان مستقل است
مديرعامل خانه موسيقي در مورد مبحث شعب خانه موسيقي گفت: تمام شعبي که براي خانه موسيقي برقرار کرده بودند غير قانوني بود. مثلا به يک آموزشگاه موسيقي در يک شهر اجازه داده بودند که شعبه خانه موسيقي در آنجا داير شود. به اين چيز ها توجه نشده بود. نمي توان يک نهاد را به نفع يک نفر مصادره کرد. شرط اول شعبه خانه موسيقي داشتن يک مکان مستقل است.
نظارت بر آموزشگاه ها جزو وظايف ذاتي خانه موسيقي است
نوربخش در باره مساله نظارت بر آموزشگاه ها گفت: بحث نظارت بر آموزشگاه ها از اواخر دولت نهم از خانه موسيقي گرفته شد نه اينکه ما رهايش کرديم. کارشناسي آموزشگاه هاي موسيقي در اينجا انجام مي شد و بعد ارشاد دولت قبلي گفتند اجازه کارشناسي را به خانه موسيقي نمي دهيم.سياست دولت قبل تعامل با صنف نبود در آن زمان ما خيلي هم اعتراض کرديم. الان تفاهم نامه خانه موسيقي با مرکز گسترش آموزش هنري نوشته شده و از ماه بعد دوباره اين نظارت دارد به خانه موسيقي بر مي گردد. اين نظارت جزو وظايف ذاتي خانه موسيقي است.
تعاوني مسکن  جزو شفاف ترين موضوعات خانه موسيقي است
مديرعامل خانه موسيقي در باره مسائل تعاوني مسکن اعضاي خانه موسيقي گفت:  تعاوني مسکن  جزو شفاف‌ترين موضوعات خانه موسيقي است، تعاوني خانه موسيقي تابع قانون تعاون است. تعاوني يک نهاد مستقل است و يک تشکل جدا از خانه موسيقي است و از نظر تشکيلاتي به خانه موسيقي ندارد. هيچ الزامي براي اين نيست که بازرس آن بايد عضو خانه موسيقي باشد. ما يک پروژه اي را در اشتراک با انجمن صنفي روزنامه نگاران تعريف کرديم و آنها زميني را بدون اينکه از ما وجهي بگيرند به اين پروژه اختصاص دادند و ما را در آن شريک کردند.
نوربخش افزود: قرار دادي هم که در تعاوني مسکن خانه موسيقي وجود دارد، قرار داد تيپ تعاوني است و همه تعاوني ها همين قرارداد را دارند و طبق قانون همه جا لازم الاجراست. قرار بود با يک مبلغي کمتر از دو سال تمام شود. قانون تعاوني اين است که هر عضوي که در موعد مقرر پولي نمي دهد بايد به او اخطار داده شود و اگر پولي نپرداخت بايد اخراج شود چون به پروژه زيان وارد مي شود. ما اين کار را نکرديم چون هنرمند بودند و همکار ما بودند. پروسه طولاني شد و به مقطع تحريم ها برخورديم که دلار چند برابر شد. گفتند که اين قرارداد بايد تکمله بخورد و 30درصد افزايش قيمت داريم. برخي اعضا گفتند ما يک ريال هم بيشتر نمي دهيم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار