رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به ایجاد زنجیره‌های تولید، صدور گواهی محصولات برچسب‌دار برای اطمینان خاطر از امنیت غذایی ویژه مصرف‌کنندگان، گفت: مردم بدون دغدغه و با اطمینان خاطر محصولات کشاورزی را مصرف کنند.
کد خبر: ۴۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰ 15 June 2015

تابناک فارس به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان فارس: محمدمهدی قاسمی با تبریک آغاز هفته جهاد کشاورزی به تلاشگراناین عرصه اظهار داشت: 36 سال پیش به دستور معمار کبیر انقلاب اسلامی جهاد سازندگی با هدف محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر و رونق کشاورزی تشکیل شد و بلافاصله چهار ماه پس از پیروزی انقلاب بنا به‌ضرورت و به‌ فرمان امام (ره)، متخصصان برای کمک به روستاییان و مستضعفان به‌منظور بهبود وضعیت کشاورزی اقدام کردند.

وی افزود: امروزه هر جا از کار و تلاش نام می‌برند، به مدیریت و فرهنگ جهادی اشاره می‌شود چراکه جهادگران هر کاری را به آنان محول می‌شد به نحو احسنت و فقط برای رضای حق‌تعالی انجام می‌دادند.

قاسمی با بیان این‌که پایه و اساس امنیت ملی و سیاسی کشور، تأمین امنیت غذایی است گفت: باید با رویکرد علمی به بخش کشاورزی و ارتقای بهره‌وری در تولید در راستای اقتصاد مقاومتی با نگاهی سیستمی و همه‌جانبه با همکاری مسئولان و بهره‌مندی از توان متخصصان با توجه به تنوع و گستردگی حوزه کشاورزی فارس، در پیشبرد اهداف حرکت کرد.

این مسئول ادامه داد: به‌همین منظور شعار امسال در هفته جهاد کشاورزی «کشاورزی پایدار، همدلی و هم‌زبانی» برگزیده‌شده چرا که پایداری در کشاورزی یعنی توجه به امر اقتصاد سودآور با رعایت مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی قابل‌ پذیرش تا در نهایت به ایده‌آل‌ها رسیده و وابستگی را کم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه در گذشته در تولید محصولاتی نظیر؛ گوشت مرغ، گوشت قرمز، مواد لبنی، میوه‌جات و... وابسته بودیم اضافه کرد: امروزه با همکاری خوب مسئولان، نمایندگان، دولت و کشاورزان، نه‌ تنها محتاج نیستیم بلکه در برخی موارد مانند؛ محصولات باغی و لبنی خودکفا و صادرکننده نیز هستیم.

وی بیان داشت: استان پهناور فارس وابسته به کشاورزی است و ظرفیت و پیشینه بسیار خوبی نیز دارد به‌ طوری‌ که با حجم گستردگی و تنوع اقلیم آب و هوایی، چهار فصل بوده اما دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک است.

این مسئول افزود: این استان حدود 70 درصد متکی به آب‌های زیرزمینی است که با توجه به بحران کم‌آبی و خشکسالی اخیر باید با مدیریت در بهره‌وری آب و منابع آبی از هدررفت آن جلوگیری کنیم چراکه متوسط بارندگی فارس 250 میلی‌متر و حدود یک‌سوم آمار جهانی است.

وی تصریح کرد: ما باید این آب را که امانت نزد ما استرا برای استفاده آیندگان به‌خوبی مدیریت کنیم.

قاسمی در ادامه به برخی اقدامات انجام‌ شده در بخش کشاورزی این استان اشاره کرد و افزود: ایجاد مزارع و روستاهای الگویی به‌منظور استفاده از علم روز و فناوری در این بخش، اعمال دیدگاه سیستمی و جامع‌نگر در پیشبرد اهداف، رعایت اصلاح الگوی کشت بهینه، ایجاد زنجیره‌های تولید، صدور گواهی محصولات برچسب‌دار برای اطمینان خاطر از امنیت غذایی ویژه مصرف‌کنندگان، اصلاح ساختارو تنظیم بازار محصولات کشاورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به‌ویژه سبزی و صیفی، تجهیز، نوسازی و تسطیح اراضی، بذور گواهی‌ شده، تهیه سم و کود متناسب با شرایط اقلیمی و... از جمله فعالیت‌های قابل‌ توجه است.

وی همچنین به برخی موفقیت‌های کشوری بخش کشاورزی این استان نظیر؛ کسب مقام نخست جذب اعتبارات در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، جذب بالاترین خط اعتباری ویژه تجهیز ناوگان مکانیزاسیون و ماشین‌آلات کشاورزی، خودکفایی و صادرات در تولید بذر و نهال و... اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار