کد خبر: ۴۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷ 13 June 2015
معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از راه اندازی 32 پایگاه اطفای حریق در عرصه های ملی ملی سراسر کشور خبرداد.
به گزارش ایرنا، حیدر ابراهیمی فر روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بیابانزدایی و اطفای حریق مراتع و جنگل ها در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، افزود: از این تعداد پایگاه، 10 پایگاه اصلی و 22 پایگاه فرعی راه اندازی و تجهیز می شوند و نیروهای آموزش دیده که قابلیت اطفای حریق در جنگل ها را دارند در این پایگاه ها سازماندهی می شوند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون پنج پایگاه در غرب و شمال کشور فعال هستند، اظهار داشت: حفاظت از جنگل ها جزو وظایف اصلی ما است و یکی از مشکلات اصلی درحوزه جنگل ها و مراتع پدیده آتش سوزی است که هم عامل طبیعی وهم انسانی دارد.

ابراهیمی فر اظهار داشت: زمانی می توانیم در اطفا حریق و حفاظت از جنگل ها و مراتع موفق باشیم که این پدیده به بحران تبدیل نشود، زیرا ممکن است با بحرانی شدن آن موفق به مهار آن نشویم و مدیریت ریسک در فعالیت های ما بسیار حائز اهمیت است.

وی متوسط هر آتش سوزی در عرصه ها را بالغ بر 10 هکتار دانست و گفت: یکی از مشکلات اساسی در چندسال اخیر تغییر اقلیم است که منجر به گرم شدن زمین و ایجاد پدیده ریزگردها شده است و آتش سوزی مراتع و جنگل ها نیز همبستگی مستقیم با تغییر اقلیم دارد.

ابراهیمی فر، بی احتیاطی رهگذران، شکارچیان، دامداران و گردشگران را از مهمترین عوامل این آتش سوزی ها دانست که با ایجاد یک آتش کوچک یک فاجعه را ایجاد می کنند و ممکن است کنترل آن روزها و یا هفته ها زمان ببرد.

وی آتش سوزی های ایجاد شده در این مناطق را به صورت سطحی، تاجی و زیرزمینی عنوان کرد و افزود: اغلب آتش سوزی ها در طبیعت (70 تا 80 درصد) به صورت سطحی بوده که منجر به کف سوزی جنگل ها و علوفه مرتعی می شود و تا سال بعد از آن نیز احیاء می شوند.

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، عمده جنگل هایی را که آتش سوزی در آن ها ایجاد می شود و به سختی نیز مهار می شوند را جنگل های سوزنی برگ دانست و بیان کرد: یکی از راه های کنترل این آتش سوزی ها استفاده از گونه های بومی و پهن برگ هاست.

وی آگاهی رسانی به مردم توسط رسانه ها در بحث پیشگیری از حریق را از دیگر عوامل کنترل این آتش سوزی ها برشمرد و گفت: تک تک آحاد جامعه باید موارد لازم کنترلی را رعایت کنند و این امر بایستی از داخل خانواده ها آغاز شود.

وی آتش سوزی را پدیده ای شناخته شده دانست که برای مقابله با آن در جنگل ها و مراتع بحث پیشگیری، پیش آگاهی، کشف حریق و استفاده از گونه های مقاوم بومی صورت گیرد.

ابراهیمی فر مردم و عشایر را بهترین دیده بانان برای کنترل حریق و آگاهی رسانی به عوامل حفاظتی معرفی کرد و افزود: در سراسر کشور 300 تیم مردمی برای مهار آتش سوزی ها تشکیل شده و همچنین از ظرفیت دهیاری ها و شهرداری ها نیز در این میان استفاده می شود.

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه به کنترل و اطفا حریق در مناطق صعب العبور اشاره کرد و بیان داشت: 99 درصد اطفا حریق توسط نیروی انسانی انجام می شود ولی در مناطق صعب العبور برای کشف و مدیریت اطفا حریق از پهباد، هواپیماهای تک سرنشین و دوسرنشین و بالگرد استفاده می شود.

وی همچنین به نیروی انسانی فعال در عرصه های حفاظتی اشاره کرد و افزود: هم اکنون دو هزار نیروی رسمی، پیمانی و قراردادی و هزار نفر نیروی روزمزد در سازمان جنگل ها برای حفاظت از 135 میلیون هکتار عرصه های ملی فعالیت می کنند.

ابراهیمی فر تعداد نیروها نسبت به عرصه ها را بسیار کم دانست و اظهار داشت: به همین منظور آموزش های لازم کنترلی و حفاظتی به مجریان و بهره برداران شامل دامداران، کشاورزان، عشایر و تعاونی های جنگلی روستایی ارایه می شود.

وی گفت: در 10 درصد از حریق ها، وضعیت به حدی بحرانی می شود که تمام قوای لشکری و کشوری و شهرداری ها به کمک سازمان جنگل ها و منابع طبیعی می آیند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز در این نشست به فعال بودن چهار تیم اطفا حریق در شهرستان های استان البرز اشاره کرد و گفت: در کل 26 نفر نیروی اطفا حریق در این استان فعال هستند.

سرهنگ اردشیر جابری افزود: مناطق حفاظت شده طالقان و البرز جنوبی (جاده کرج- چالوس) از مناطق تمرکز برای اطفا حریق هستند.

وی ادامه داد: با توجه به صعب العبور بودن این مناطق بایستی امکانات و تجهیزات و آمادگی نیروها در بالاترین میزان باشد.

جابری در ادامه به مانور اطفا حریقی که پنج شنبه گذشته در مراتع روستای نوجان واقع در جاده چالوس انجام شد، اشاره کرد و بیان داشت: با انجام این مانور هماهنگی بین دستگاه های مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از اتمام آن نقاط ضعف و قوت کار در جلسه ای بررسی خواهد شد.

وی یادآور شد: به منظوراستفاده ازظرفیت ها استان های هم جوار در زمان وقوع بحران حریق در مراتع وجنگل ها، یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز حضور داشتند.

استان البرز دارای حدود 517 هزار هکتار مساحت است که از این میزان 370 هزار هکتار را اراضی مرتعی و 15 هزار هکتار را اراضی جنگلی طبیعی و دست کاشت تشکیل می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار