در حاشیه نمایشگاه سیمان اصفهان مطرح شد؛
تابناک: وضعیت موجود درمنطقه خاورمیانه نیز در کاهش صادرات به این کشورها بی‌تاثیر نبوده و جنگهای اخیر منطقه سبب شده تا صادرات سیمان به این منطقه مانند گذشته رونق چندانی نداشته باشد.
کد خبر: ۴۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 13 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، نمایشگاه سیمان اصفهان که برای دومین بار در سطح بین المللی در این استان برگزار شد، شب گذشته به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه با حضور نمایندگی هایی از استان های اصفهان، تهران، مرکزی، قم و آذربایجان شرقی و حضور مستقیم کشورهای فرانسه، ترکیه، اتریش، دانمارک، آلمان، هند، ایتالیا، چین و استرالیا زمینه تبادل تجربیات و اندیشه از سوی تجار و صاحبان صنایع در این زمینه را فراهم کرد.
با توجه به اینکه ایران در زمینه کیفی و کمی تولید سیمان با مشکل چندانی دست و پنجه نرم نمی کند اما به لحاظ فروش محصولات خود با سختی هایی روبرو است.

تولید این محصول در کشور ما مازاد بر مصرف داخلی است و مابقی تولید راهی جز فروش برای تبدیل به درآمد ندارد.

البته این راه با دشواری های خاص خود همراه است و باید زمینه صادرات این محصول به بازارهای بیشتر از سوی دولت فراهم شود.

خواسته ای که به گفته مرتضی لطفی، نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور نیازمند سازوکارهای صادراتی هدفمند است و فرآیندها و زیرساخت‌های موجود پاسخگوی این نیاز نیست.

وی نیاز کشور به سیمان از 56 میلیون تن تجاوز نمی‌کند و ما برای مازاد تولید سیمان کشور نیازمند توسعه تجارت سیمان هستیم.

نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با انتقاد از عدم توجه دولت و مجلس به تشکل‌های صنفی در لایحه اخیر رفع موانع تولید گفت: تشکل‌های صنفی باید از اختیارات بیشتری برخوردار باشند که به آن توجهی نشده است.

وی رقابت منفی تجار سیمان را یک معضل جدی در صنعت سیمان عنوان و تاکید کرد: رقابت منفی به معنای هدررفت منابع و انرژی ملی است.

لطفی با بیان اینکه با وجود تولید 40 درصد مازاد نیاز کشور، سیمان همچنان در سبد حمایتی دولت قرار دارد، گفت: در شرایط موجود اختیار قیمت‌گذاری باید از دست دولت خارج و به تشکل‌ها واگذار شود.

البته وضعیت موجود در منطقه خاورمیانه نیز در کاهش صادرات به این کشورها بی تاثیر نبوده و جنگ های اخیر منطقه سبب شده تا صادرات سیمان به این منطقه مانند گذشته رونق چندانی نداشته باشد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه سیمان به این مسئله اشاره داشت و با اراده آماری در این زمینه اظهار داشت: 67 درصد از صادرات سیمان کشور به عراق بوده و مابقی نیز به کشورهای افغانستان، آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

طاهر شه حامد ریسک سرمایه در کشورهای هدف صادرات سیمان را به دلیل جنگ، حضور گروهک تروریستی داعش و کاهش بودجه‌های عمرانی بسیار بالا اعلام کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بین تجار سیمان رقابت منفی برای فروش محصول در دیگر کشورها وجود دارد که باید به سرعت رفع شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار