مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: اسراف و زیاده‌روی عملی بیهوده بوده و به نوعی تجاوز به حقوق دیگران تعبیر می‌شود بنابراین اگر فردی به این موضوع بی‌توجه باشد به حقوق دیگران تجاوز کرده و نسبت به جزئی‌ترین آن‌ها باید پاسخ‌گو باشد.
کد خبر: ۴۶۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵ 11 June 2015

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: دین مبین اسلام اسراف، زیاده‌روی و زائد کردن نعمت‌های الهی را جرم و ناروا دانسته است.

به گزارش ایسنا ؛ حجت‌الاسلام و المسلمین "علی دشتکی" اظهار کرد: دین مبین اسلام آیین زندگی انسان‌ها و احکام و دستوراتش را بر مبنای سعادت و خوشبختی انسان‌ها قرار داده و در همه امور و زوایای زندگی بشر برنامه دارد و تعادل در امور را به پیروانش توصیه کرده است.

وی افزود: این توصیه‌ها در آیات الهی قرآن کریم و سیره و سنت انبیا آمده است و اگر فرد مسلمان به این توصیه‌ها بی‌توجهی و در اجرای احکام کوتاهی کند باید در برابر حق پاسخ‌گو باشد.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: عمل اسراف در دین مقدس اسلام به عنوان امری حرام معرفی شده و هر انسانی باید در حد کارآیی از نعمت‌های موجود استفاده کند چرا که در برابر جامعه اسلامی و انسانی مسئولیت داشته و نسبت به زیاده‌روی در مصرف نعمت‌هایی که متعادل آفریده شده است، باید به برادرش پاسخ‌گو باشد.

وی گفت: اسراف و زیاده‌روی عملی بیهوده بوده و به نوعی تجاوز به حقوق دیگران تعبیر می‌شود بنابراین اگر فردی به این موضوع بی‌توجه باشد به حقوق دیگران تجاوز کرده و نسبت به جزئی‌ترین آن‌ها باید پاسخ‌گو باشد.

این کارشناس مسائل مذهبی تاکید کرد: از نگاه دینی اسراف تجاوز به حقوق دیگران بوده و است و جزو گناهان و محرمات شرعی انسان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عرف جامعه و اجتماع نیز عامل تعیین‌کننده‌ای است که هر چیزی باید در حد اعتدال و تعادل مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته انسان بیش از حد و اندازه از نعمت‌های طبیعی به ویژه منابع آبی استفاده کرده است، گفت: امروزه شاهد چالش آبی هستیم و اگر هر فرد یک قطره اسراف کند باید به همه به اندازه آن یک قطره آبی که اسراف کرده، پاسخ‌گو باشد چراکه بحران آب موضوعی است که گریبان‌گیر جامعه شده است.

حجت‌الاسلام دشتکی تصریح کرد: اگر هر فردی با تدبیر آب استفاده کند مشکل بحران به طور تدریجی حل می‌شود اما متاسفانه با وجود این مشکلات همچنان شاهد اسراف و بی‌توجهی مردم نسبت به استفاده از آب هستیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار