کد خبر: ۴۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳ 10 June 2015
جاده چالوس یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی کشور و جزو 10 جاده بسیار زیبای طبیعی جهان است. این محور بخش زیادی از بار ترافیکی کشور را به دوش می‌کشد به طوری‌که طبق آمار در برخی تعطیلات آخرهفته بیش از 30 هزار خودرو از آن  عبور می‌کند. بدون شک این حجم سنگین تردد مشکلاتی را برای ساکنان منطقه و مسافران عبوری ایجاد می‌کند، مشکلاتی که درزمان یک طرفه شدن این جاده دو چندان می‌شود.
هرچند یک طرفه کردن جاده چالوس راه گریزی برای جلوگیری از قفل ترافیکی در روزهای پایانی هفته است ولی علاج واقعی این درد نیست و مسکنی موقتی محسوب می‌شود. یک طرفه شدن این محور درکنار مزایایش معایب بسیاری دارد که ازمیان آنها می‌توان به محدودیت درتردد ساکنان این منطقه و دشواری در خدمات امدادرسانی درزمان وقوع حوادث اشاره کرد. برای حل این مشکلات، زمستان سال گذشته شاهد کلنگ‌زنی محور آتشگاه – نوجان چالوس توسط مسئولین بودیم. محوری که قرار است به عنوان شریک جاده چالوس، بخشی از بارترافیکی این محور را به دوش بکشد.
سهم ساکنان جاده چالوس دود و ترافیک است
محسن محمدی، یکی ازساکنان منطقه چالوس به ایسنا گفت: یک طرفه شدن محور کرج – چالوس درتعطیلات آخر هفته تردد ساکنان این منطقه را با دشواری مواجه می‌کند و زندگی آنها را ازحالت عادی خارج می‌کند.
وی افزود: چرا ساکنان روستاهای چالوس باید جور کسانی را بکشند که برای تفریح و استراحت راهی  شمال کشور می‌شوند؟
محمدی ادامه داد: طی سال‌های اخیر ساکنان منطقه چالوس از زیبایی‌های این جاده نصیبی نبرده‌اند و تنها چیزی که سهمشان شده ترافیک و دود خودروها بوده است.
وی یادآورشد: امید است با افتتاح جاده نوجان – چالوس بخشی از مشکلات ساکنان این منطقه حل شود و وضعیت زندگی آنها به حالت عادی برگردد.
محورکرج- چالوس یکی از حادثه‌خیزترین محورهای استان البرز است
 آرش رحمتی، معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز نیز گفت: محور کرج – چالوس یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های استان البرز است.
وی افزود: هرروز اخباری درخصوص وقوع تصادف رانندگی دراین جاده منتشر می‌شود و حجم این تصادفات درتعطیلات آخر هفته و روزهای خاصی از سال مانند تعطیلات نوروز بیشتر می‌شود .
وی ادامه داد: یک طرفه شدن جاده چالوس در جمعه‌های هرهفته یکی از دلایل وقوع تصادفات ناگوار رانندگی دراین محور است.
رحمتی خاطرنشان کرد: با یک طرفه شدن جاده چالوس، خیال رانندگان از عبور خودرو از لاین کناری راحت می‌شود و درنتیجه آنان آن طورکه باید و شاید در رانندگی دقت نمی‌کنند .
این مسئول اظهار کرد: ازآنجایی که شتاب خودروها در مسیر یک طرفه چالوس به کرج زیاد است گاه کوچکترین بی‌دقتی منجر به وقوع حوادث ناگوار می‌شود .
رحمتی ادامه داد: علاوه براین به دلیل این که بسیاری از رانندگان با پیچ و خم جاده چالوس آشنا نیستند، سرعت زیاد آنها در زمان یک طرفه شدن جاده باعث وقوع تصادف می‌شود .
معاون مرکز فوریت های پزشکی استان البرز یادآورشد: یک طرفه شدن محور کرج – چالوس ارائه خدمات امدادی را نیز دشوار می‌کند .
وی اظهارکرد: وقتی جاده کرج – چالوس یک طرفه می‌شود آمبولانس‌ها امکان بازگشت به محور چالوس را ندارند و اگر در این ساعات حادثه‌ای اتفاق بیفتد که به اعزام تعداد زیادی آمبولانس و نیروی امدادی نیاز داشته باشد، با مشکل مواجه می‌شویم .
معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز افزود: البته مرکز فوریت‌های پزشکی استان در ساعات یک طرفه شدن این جاده، هریک از پایگاه‌های مستقردراین محور را با دوآمبولانس تجهیز می‌کند ولی این اقدام کافی نیست .
وی ادامه داد: استفاده از امداد هوایی یکی دیگر از راه‌کارهای مرکز فوریت‌های پزشکی استان برای ارائه پوشش مناسب امدادی در زمان یک طرفه شدن جاده چالوس است .
معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز به ایسنا گفت: درشرایط فعلی تنها فضای مناسب برای فرود بالگرد دراین محورمنطقه ری‌زمین است بنابراین باید به فکر افزایش نقاط بیشتری برای ساخت پد فرود بالگرد دراین محور باشیم تا ظرفیت‌های امداد هوایی در مسیر کرج – چالوس افزایش یابد .
این مسئول خاطرنشان کرد: تا کنون چهار نقطه برای ساخت پد فرود بالگرد دراین محور جانمایی شده که در صورت تخصیص اعتبار عملیات احداث آنها به زودی آغاز می‌شود .
وی در پایان گفت: بدون شک استفاده از امداد هوایی در ساعات یک طرفه شدن جاده چالوس و در فضاهایی که آمبولانس توانایی پوشش دهی آنها را ندارد نجات بخش جان بسیاری از مصدومان خواهد بود .
یک طرفه شدن چالوس از دغدغه‌های اصلی ساکنان این منطقه است
سیدحمید طهایی، استاندار البرز نیز نیز با اشاره به اهمیت محور کرج – چالوس گفت: مسير گردشگري چالوس به عنوان يکي از کريدورهاي شمالي کشور همواره با حجم قابل توجهي از ترافيک مواجه بوده است.
وی افزود: با بهره‌برداری از مسیر نوجان – چالوس، بخشی از ترافیک این محور به خصوص درایام تعطیلات تعدیل می‌شود .
وی ادامه داد: علاوه براین با پیش بینی این مسیر جایگزین، مشکل یک طرفه شده محورکرج – چالوس که به یکی از دغدغه‌های ساکنان این منطقه تبدیل شده  نیز مرتفع می‌شود .
استاندار البرز یادآورشد: بدون شک با افتتاح مسیر نوجان – چالوس شرایط بهتری برای حضور گردشگران در محدوده چهارمین جاده زیبای جهان فراهم می‌شود وگردشگری این منطقه رونق بیشتری می‌یابد .
مسیر نوجان – چالوس نیمه اول امسال  به بهره برداری می رسد
افشین پیرنون، مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان البرز نیز گفت: مسیر آتشگاه – نوجان – جاده چالوس از باغستان آغاز می‌شود درکیلومتر 17 جاده چالوس به این محور متصل می‌شود.
 وی افزود: اجرای عملیات عمرانی این مسیر در دو بخش خلاصه می‌شود که دربخش اول حدفاصل آتشگاه تا نوجان به طول شش کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت خواهد شد.
پیرنون خاطرنشان کرد: دربخش دوم حدفاصل نوجان تا جاده چالوس احداث و برای تردد خودروها آماده می‌شود .
پیرنون درتشریح وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه گفت: تا کنون عملیات خاکی کل مسیر به اتمام رسیده و لایه‌های خاکریز این پروژه 70 درصد و تکمیل پل‌ها و دیوارهای مورد نیاز در این مسیر نیز90 درصد پیشرفت داشته است .
وی اضافه کرد: مجموع این پروژه تا کنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برآورد می‌شود در صورت تامین به موقع اعتبار در نیمه اول امسال ساخت آن به اتمام برسد و افتتاح شود .
مدیرساخت و توسعه راه‌های استان البرز یادآورشد: مجموع این پروژه بیش از هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تا کنون بخشی از آن تامین شده و بخش دیگر هنوز جذب نشده است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط به زودی تامین و به پروژه تزریق شود .
وی در پایان گفت: افتتاح این مسیر جایگزین نقش به سزایی در مدیریت بحران استان خواهد داشت و مشکل تردد روستاییان در زمان یک طرفه شدن جاده کرج – چالوس را حل می‌کند .
مسیرنوجان – چالوس نجات بخش جاده توریستی چالوس است
محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج نیز معتقد است: در منطقه چالوس در مجموع 59 روستا وجود دارد که یک طرفه شدن محور کرج – چالوس باعث اختلال در زندگی آنها می‌شود.
وی افزود: : با افتتاح این پروژه هم از فشار کاری ماموران نیروی انتظامی کاسته می‌شود و هم شهروندان در ترافیک محور کرج – چالوس نمی‌مانند .
کولیوند خاطرنشان کرد: افتتاح مسیر نوچان – چالوس مزایای دیگری هم دارد که از میان آن می‌توان به کاهش دغدغه چالوس نشینان در زمان‌های یک طرفه شدن جاده کرج – چالوس اشاره کرد .
 وی ادامه داد: با افتتاح این مسیر ساکنان چالوس می‌توانند در تمام ایام سال و بدون دغدغه یک طرفه شدن جاده به امور جاری زندگی خود بپردارند .
 نماینده مردم کرج در پایان گفت: علاوه بر این مسیر جایگزین نوجان – چالوس نجات‌بخش جاده توریستی چالوس از برخی محدودیت‌های ترافیکی و حجم زیاد تردد خودروها در روزهای پایانی هفته و تعطیلات خاص سال خواهد بود .
گزارش از: المیرا اگیر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار