رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر ـ رُویان روز چهارشنبه از دستگیری دو قاچاقچی چوب پس از کمین 12 ساعته ماموران منابع طبیعی در ساعت پنج و نیم بامداد امروز چهارشنبه در روستای کهنه ده شهرستان نوشهر، خبر داد.
کد خبر: ۴۵۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 10 June 2015
'ایرج شاه حسینی' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دو قاچاقچی که با دو خودروی نیسان در حال حمل 9 اصله گرده بینه درخت راش با حجم بیش از دو و نیم متر مکعب بودند دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

درخت راش، مرغوب ترین و صنعتی ترین چوب را در بین 90 گونه درختی موجود در جنگل های هیرکانی دارد و گرده بینه، قطعه ای از تنه یا شاخه قطع شده درختان است که شکلی کمابیش استوانه ای و دست کم 30 سانتی متر قطر و دو متر طول دارد و از آن انواع چوب و یا روکش تهیه می شود.

شاه حسینی در ادامه با تاکید به برخورد جدی با قاچاقچیان چوب گفت: خودروهای توقیف شده، با هماهنگی کلانتری شهرستان نوشهر به توقفگاه منتقل و برای متخلفان، مطابق مواد 42 و 48 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، پرونده تخلف تنظیم شد.

وی افزود: مطابق ماده 42 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگ ها و مراتع، تهیه چوب و هیزم و زغال و بریدن و ریشه کن کردن درختان و نهال ها در منابع ملی شده و متعلق به دولت و همچنین در توده های جنگلی، بدون اخذ موافقت کتبی ممنوع است و علاوه بر ضبط موارد قاچاق شده به نفع دولت، متخلف به پرداخت جریمه و حبس تأدیبی تا شش ماه محکوم خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر ـ رُویان گفت: بر اساس ماده 48 نیز حمل چوب و هیزم و زغال حاصل از درختان جنگلی در تمام نقاط کشور به استثنای داخل شهرها بدون گرفتن پروانه حمل ممنوع است و اگر متخلف، پروانه بهره برداری نداشته باشد طبق قانون مجازات مرتکبان قاچاق تعقیب خواهد شد ولی اگر دارای پروانه بهره برداری باشد فقط عین مال به سود سازمان جنگل ها ضبط می شود.

شاه حسینی یادآور شد: قطع درختان جنگلی بدون اخذ مجوز ممنوع است و حمل آن نیز باید با دریافت مجوز حمل باشد و اگر کسی در زمین شخصی خود هم درختی جنگلی را قطع کند، برای انتقال آن به شهرهای دیگر باید مجوز بگیرد.

حوزهٔ منابع طبیعی نوشهر ـ رویان با 168 هزار هکتار مساحت دارای 90 هزار هکتار جنگل و 35 هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی ها و مستثنیات نیز در حدود 43 هزار هکتار برآورد می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار