مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه بیماری‌های سل و تب مالت در قم کاملاً کنترل شده است، گفت: شهروندان هنگام خرید گوشت باید به وجود مهر دامپزشکی دقت کنند.
کد خبر: ۴۵۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 08 July 2017
به گزارش تابناک قم، استان قم از ۵۰۰ سال‌ قبل یکی از مناطق مهم خرید و فروش و قیمت‌گذاری دام و علوفه در کشور بوده است و دام‌های سبک و سنگین از نقاط مختلف به این استان منتقل و عرضه می‌شوند.

عدم رعایت نکات بهداشتی و ورود دام قاچاق و بدون نظارت دامپزشکی یکی از مهمترین تهدیداتی است که سلامت قمی‌ها را در این زمینه تهدید می‌کند.

مراقبت و نظارت بر دامداری‌ها، گله‌های دام و مرغداری‌ها، واکسیناسیون، سم پاشی و ضد عفونی کردن از جمله اقداماتی است که برای کنترل این بیماری‌ها صورت می‌گیرد که در استان قم هم این موارد باید با دقت بیشتری انجام شود.

تا کنون حدود هزار و ۷۰۹ عامل بیماری زای عفونی شناسایی شده‌ است که از این تعداد ۸۳۷ مورد آن مربوط به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

بیماری آنفلوآنزای پرندگان، جنون گاوی، تب خونریزی کریمه کنگو جزو بیماری‌هایی بوده که طی سال‌های اخیر جوامع انسانی را درگیر کرده است.

هاری از کشنده‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است

مدیرکل دامپزشکی استان قم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر به برخی از بیماری‌های مشترکی که در قم مشاهده شده است ابراز کرد: این استان در زمینه برخی از بیماری‌ها مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و مشمشه کاملاً پاک است و طی ۲۰ ساله اخیر هم تاکنون موردی از بیماری سیاه زخم در قم مشاهده نشده است و بیماری‌های سل و تب مالت هم در این استان کاملاً کنترل شده است و دام‌های استان هر ساله واکسن‌های لازم در این زمینه را دریافت می‌کنند.

محمد مهدی رفیعی به بیماری هاری نیز اشاره و بیان کرد: این بیماری‌ها یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که از کشنده‌ترین نوع بیماری‌ها بوده و علت آن هم گزش حیوانات هار است.

وی ادامه داد: در حیاط وحش طبق بررسی‌های صورت گرفته گربه، سگ، روباه و گرگ از جمله حیواناتی هستند که بیماری هاری در آن‌ها مثبت بوده و چنانچه حیوانی از این گونه‌ها دارای این بیماری باشد و انسان را گزیده و یا خراش دهد باید فوراً اقدامات درمانی صورت گیرد و هر زمان که انسانی توسط این حیوانات گزیده و یا خراش برداشت باید فوراً به مراکز درمانی مراجعه کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: چنانچه اقدامات لازم درباره این بیماری صورت نگیرد و واکسیناسیون‌های به موقع انجام نشود این بیماری درمانی نداشته و باعث مرگ می‌شود.

در سال گذشته ۵ هزار قلاده سگ در قم واکسیناسیون شده‌اند

وی عنوان کرد: در راستای پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون سگ‌های گله به شکل رایگان صورت می‌گیرد و در سال گذشته ۵ هزار قلاده سگ در قم واکسیناسیون شده‌اند و دامپزشکی هم این آمادگی را دارد که با مراجعه صاحبان سگ‌ها برای حیوانات آن‌ها شناسنامه صادر کرده و آن‌ها را قلاده دار کند.

رفیعی در خصوص سگ‌های ولگرد هم با بیان اینکه در شهرها متولی جمع‌آوری این سگ‌ها شهرداری و در روستاها دهیاری‌ها هستند، گفت: کمیته‌ای در فرمانداری تشکیل شده که مقرر شده است بعد از جمع‌آوری سگ‌ها آن‌ها را در محلی نگهداری کنند تا سگ‌هایی که قابل استفاده هستند درمان و عقیم شده و پس آن فروخته شوند و آن‌ها هم که قابلیت استفاده ندارند بعد از بیهوشی معدوم شوند.

وی ادامه داد: هفته گذشته یک مورد هاری یک قلاده روباه در بخش جعفریه مثبت اعلام شد که اقدامات لازم برای واکسیناسیون و سم پاشی در محل اعلام شده صورت گرفت.

مدیرکل دامپزشکی قم در باره اقداماتی که در کشتارگاه به منظور جلوگیری از بروز بیماری صورت می‌گیرد اشاره و عنوان کرد: تمام لاشه‌های کشتارگاه و همچنین دام زنده‌ای که به این مکان‌ها منتقل می‌شوند مورد بازرسی دائم و کامل قرار می‌گیرند و در طول سال مواردی از گوشت و آلایش‌های غیر قابل استفاده شناسایی می‌شوند که معدوم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شهروندان باید از هرگونه کشتار خارج از کشتارگاه پرهیز کنند عنوان کرد: هنگام خرید گوشت باید به وجود مهر دامپزشکی بر روی لاشه گوشت دقت شده و گوشت هم را هم از مراکز معتبر خریداری شوند.

مدیرکل دامپزشکی قم با بیان اینکه شهروندان می‌توانند گزارش‌های تخلفات را با شماره تلفن‌های ۱۵۱۲ یا ۳۶۶۳۸۲۷۱-۰۲۵ اطلاع دهند اطلاع دهند بیان داشت: محصولات لبنی هم از جمله مواردی است که باید در خرید آن‌ها توجه ویژه داشت.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار