استاندار خوزستان:
با وجود بارندگي هاي نسبتاً خوب سال گذشته، اكنون و در فصل گرما كمبود آب در بسياري از مناطق كشور مشكلات زيادي را براي شهروندان به وجود آورده و نگراني هايي را در مورد تأمين نيازهاي اوليه آنها ايجاد كرده است. مثل بسياري از اهالي استان خوزستان كه علاوه بر گرماي هوا و طوفان ريزگردها گويا امسال بايد با مشكل جديدي به نام بحران آب نيز دست و پنجه نرم دارد و زندگي جانوران در كنار رشد نيزارها سندي بر سلامت اكوسيستم اين تالاب است.
کد خبر: ۴۵۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 06 July 2017
با وجود بارندگي هاي نسبتاً خوب سال گذشته، اكنون و در فصل گرما كمبود آب در بسياري از مناطق كشور مشكلات زيادي را براي شهروندان به وجود آورده و نگراني هايي را در مورد تأمين نيازهاي اوليه آنها ايجاد كرده است. مثل بسياري از اهالي استان خوزستان كه علاوه بر گرماي هوا و طوفان ريزگردها گويا امسال بايد با مشكل جديدي به نام بحران آب نيز دست و پنجه نرم  دارد و زندگي جانوران در كنار رشد نيزارها سندي بر سلامت اكوسيستم اين تالاب است.
 
به گزارش «تابناك»، در ميان همه استان هايي كه در فصل گرم سال جاري با مشكلات آبي رو به رو هستند، استان خوزستان را بايد يكي از اصلي ترين استان ها معرفي كرد كه مسئله كمبود آب شرب و كشاورزي در بسياري از مناطق استان، زندگي اهالي را به چالش كشيده و محدوديت هاي زيادي را براي مسئولان استان در حل مشكلات آبي مردم ايجاد كرده است.
 
گرماي شديد هوا كه باعث تبخير بيش از حد آب مي شود، برداشت بي رويه آب از سفره هاي زير زميني كه منابع پايدار آب را از بين مي برد و نيز عدم رعايت حقابه هاي استان در مناطق بالادست از جمله دلايلي است كه مي توان از آن ها به عنوان عامل ايجاد بحران آب در خوزستان نام برد.

اكنون همزمان با آغاز فصل گرم سال حرف و حديث هايي مبني بر تشديد مشكلات آبي در استان خوزستان مطرح مي شود كه برخي از آنها اشاره به سهميه بندي آب شرب و كشاورزي و تعدادي نيز ناظر بر قطع شدن آب شهري و روستايي در برخي از شهرستان هاي استان مثل شهرستان ايذه است؛ مواردي كه بايد به آنها نبود آب لوله كشي در تعداد زيادي از روستاهاي استان را نيز اضافه كرد.

موضوع سهميه بندي يا اصطلاحاً جيره بندي آب در بسياري از مناطق استان، قطع شدن مكرر آب و نبود آب لوله كشي در برخي مناطق ديگر مجموعه مشكلاتي است كه اين روزها در رابطه با مشكل آبي خوزستان به در فضاهاي مختلف مجازي و حقيقي به آنها اشاره مي شود؛ مشكلاتي كه بعضاً‌ در روزهاي گذشته توسط مقام هاي ارشد استان تكذيب شد.

در رابطه با جزئيات دقيق مشكل آب در استان خوزستان و اخبار متفاوتي كه در رسانه ها در اين باره منتشر مي شود، دكتر غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان به «تابناك»، گفت: در حال حاضر و در مورد مشكل آب شرب ما مشكل خاصي نداريم و در شهرهاي مختلف توزيع آب با روال عادي و همانند گذشته ادامه دارد. اين موضوع در مورد آب روستايي هم به همين شكل است.

شريعتي ادامه داد: البته برخي از روستاهاي استان از ابتدا هم آب لوله كشي نداشته اند كه براي آب رساني به اين روستا سال هاست كه از تانكر استفاده مي شود. همينطور در برخي روستاها براي تكميل بحث آب رساني از تانكر استفاده مي شود كه اين روال ها همانند سال هاي گذشته برقرار است و چيز جديدي نيست.

استاندار خوزستان تأكيد كرد: جدا از روستاهايي كه كلاً‌ آب لوله كشي ندارند در روستاهايي هم كه فشار آب كم است يا به دليل قرارگيري در انتهاي خط امكان توزيع آب لوله كشي نيست، توزيع آب با تانكر انجام مي شود.

وي اضافه كرد: در مجموع شرايط آبي ما در حوزه شرب نسبت به سال گذشته بهتر است و دراين مدت يك سري مجتمع آبي روستايي راه اندازي كرديم. در برخي مناطق با نصب دستگاه پمپاژ فشار آب را تقويت كرديم و تلاش كرديم سيستم آب رساني را ارتقاء دهيم.

مقام ارشد سياسي استان خوزستان ادامه داد: در حال حاضر نيز يك سري پروژه براي اصلاح و ارتقاي سيستم آب شرب شهري  در دست اقدام داريم كه با عملياتي شدن آنها بخش اعظمي از مشكلات آب شرب ما حل خواهد شد.

شريعتي در مورد شرايط آبي استان در حوزه كشاورزي نيز به خبرنگار «تابناك»، گفت: در مورد مشكل آب كشاورزي اولاً جاهايي كه شرايط تثبيت شده  و مجوز داده شده است كه از طرق مبادي قانوني آب رساني برقرار است و نسبت به تعهدات خود در مورد آنها مشكلي نيست و حتي بعضاً كشاورزاني داريم كه بيشتر از مجوز قانوني شان كشت مي كنند ولي چون مشكل آب نداريم در حد توان آب در اختيار آنها قرار مي دهيم.

استاندار خوزستان ادامه داد: در مجموع ما در حوضه آبريز كرخه و كارون مشكلي نداريم ولي در حوضه آبريز زهره و مارون يك مقداري تنش آبي داريم كه در البته  تحت كنترل است و طبق مجوزهاي قانوني آب رساني در حال انجام است.

وي اضافه كرد: از انتهاي خط مارون كه نخيلات در آنجا وجود دارد، شخصاًً بازديد كردم و يك سري مشكل وجود داشت كه با مديريت و سهيمه بندي آب مطابق با روال گذشته تقسيم آب در حال اجراست و مشكلي نيست.

شريعتي در پاسخ به خبرنگار «تابناك»، كه گفت برخي اخبار حكايت از مشكل شديد آب در شهرستان ايذه و شهر دهدز دارد، توضيح داد: در رابطه با دهدز و روستاهاي اطراف آن بايد اين را بگويم كه در اين مناطق ما آب داريم و اينكه مي گويند در اين مناطق آب نيست، غلط است. البته فشار آب كم است و در برخي ساعات روز كه با اوج مصرف مواجه هستيم ممكن است چند ساعتي آب قطع شود ولي معناي اين آن نيست كه آب دائماً قطع شود. ضمن اينكه در صورت بروز مشكل سريعاً با تانكر آب رساني انجام مي شود.
 
وي در سخنان خود با رد هر گونه گمانه اي مبني بر سهميه بندي آب، تأكيد كرد: چيزي به نام سهيمه بندي آب در خوزستان نداريم. البته ممكن است در برخي موارد به دليل شكستن لوله، افزايش مصرف و ساير مشكلات آب قطع شود كه اين با سهميه بندي متفاوت است.

استاندار در ادامه افزود: براي حل ريشه اي مشكلات‌ آبي استان چند طرح بزرگ را براي شهرستان هايي مثل ايذه، رامهرمز و باغ ملك طراحي كرده ايم كه انشالله در ادامه و با حمايت هاي ويژه رئيس جمهور عملياتي خواهيم كرد و مشكل اين مناطق نيز حل خواهد شد.

استاندار خوزستان در ادامه صحبت هاي خود و در پاسخ به سئوال خبرنگار «تابناك»، كه در از موضع وي در مورد انتقال آب از سرشاخه هاي كارون به فلات مركزي پرسيد، گفت: در اين باره ما تابع نظر رئيس جمهور هستيم و آقاي روحاني در سفري كه به اهواز داشتند، تأكيد كردند اين انتقال فقط براي شرب انجام خواهد شد. ضمن اينكه ما تأكيد مي كنيم مسئله و مشكلات آبي خوزستان در اولويت است و مادامي كه اين مشكلات حل نشده باشد، صحبت از اين مسائل درست نيست.

شريعتي همچنين در بخش پاياني صحبت هاي خود و در مورد آخرين وضعيت تالاب هورالعظيم نيز گفت: هم اكنون حقابه هاي اين تالاب به صورت كامل در حال پرداخت است و خوشبختانه چيزي حدود 80 درصد از بستر تالاب پر آب است.

وي در رابطه با اين نگراني كه گفته مي شود، تالاب هورالعظيم با آب هاي آلوده پر شده است، تأكيد كرد: حيات در تالاب   جريان دارد و زندگي جانوران در كنار رشد نيزارها سندي بر سلامت اكوسيستم اين تالاب است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار