شاه پسند وحشی دارای مواد شیمیایی نظیر تاننن,موسیلاژ,ساپوتین,وربی نالین,بتاکارتن وماده ای تلخ است که در درمان بسیاری از بیماریها مفید است.
کد خبر: ۴۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ 06 June 2015
کارشناس تغذیه بیمارستان بوعلی شهرستان ساری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت:مصرف این گیاه برای رفع خونریزی لثه وبرطرف کردن سرماخوردگی مفید است

مظفری با اشاره به اینکه قسمت مورد استفاده این گیاه برگها وسرشاخه های سبز آن است افزود:در اثر مالش دادن بوی مطبوعی در همه قسمتهای این گیاه منتشر می شود که طعم آن گس وتلخ است .

وی تصریح کرد :این گیاه متجاوز از صد گونه است که در ایران نوع تزیینی آن که شاه پسند درختی است وجنبه دارویی دارد را می شناسیم.

این کارشناس تغذیه گفت:از نظر طب قدیم ایران سردو خشک است واز نظر خواص دارویی تقویت کننده قلب,تصفیه کننده خون,عرق آور,خلط آور,موجب افزایش شیر در مادران شیرده ,کرم معده را از بین می برد,کمبود ویتامین cرا درمان ,بیماری زردی را برطرف,موجب دفع سنگ کلیه ومثانه ودر درمان ناراحتی پوستی مفید است

مظفری با بیان اینکه این گیاه استفاده خارجی نیز دارد افزود:برای ورم مخاط دهان وگلو جوشانده آن را غرغره می کنند.

بگفته وی کمپرس آن برای ضرب دیده گی است وزخمها با ضماد آن درمان می شود ونیز برای رفع خستگی از کار روزانه می توان از حمام شاه پسند استفاده کرد بدین منظور مقدار 200 گرم از برگ این گیاه را در 2 لیتر آب ریخته تا بجوشد وبعد از 15 دقیقه انرا صاف کرده ودرون حمام به مدت 20 دقیقه داخل آن دراز بکشید تا خستگی عضلات برطرف شود.

بگفته این کارشناس تغذیه طریقه مصرف شاه پسند 20 تا30 گرم از گیاه خشک را در یک لیتر آب دم وروزانه 2 تا 3 فنجان میل شود.
مظفری درباره مضرات این گیاه تصریح کرد :خوردن زیاد این گیاه ضربان قلب را کم می کند وموجب تحریک روده ها ورحم می شود بنابراین کسانیکه ناراحتی قلبی دارند ویا خانم های باردار باید در خوردن ان احتیاط کنند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار