تب کریمه کنگو در صورت تشخیص زودهنگام، قابل درمان است.
کد خبر: ۴۳۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ 31 May 2017
تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:  کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند، گفت: بیماری تب کریمه کنگو در صورتی که زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.
شادپور شهریاری بیماری تب کریمه کنگو را یک بیماری تب دار حاد دانست که به وسیله کنه به انسان منتقل می‌شود و افزود: با وجودی که این بیماری مخصوص حیوانات است، اما موارد تک گیر و ناگهانی آن در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه بیماری تب کنگو با سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است، اضافه کرد: اگر بیمار به سرعت تحت درمان‌های اختصاصی داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در بیشتر موارد مداوا می‌شود.
شهریاری تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، استفراغ، گلودرد و دل درد را از جمله نشانه‌های بیماری تب کریمه کنگو برشمرد و گفت: علائم خونریزی از روز سه تا ۶ روز شروع می‌شود و خونریزی در مخاط، خط زیر بغل، بینی، لثه، مجاری ادراری، روده، رحم از علایم این بیماری است.
این کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر، انتقال از راه گزش کنه‌ای از گونه هیالوما، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، گزش کنه آلوده، له کردن کنه، تنفس در تماس با دام‌های آلوده، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده، تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا را از جمله راه‌های انتقال این بیماری به انسان دانست.
وی گروه‌های در معرض خطر این بیماری را شامل دامداران، چوبداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان عنوان کرد و گفت: مردم باید گوشت مصرفی خود را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.
شهریاری، بهسازی جایگاه دام برای جلوگیری از تخمگذاری و تکثیر کنه ها، سمپاشی بدن دام و جایگاه دام به ویژه در فصل فعالیت کنه ها، جمع آوری کود و فضولات دامی و خارج کردن از دامداری، عدم خرید دام از کانون‌های بیماری و دامداری هایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند را در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر دانست.
جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت موردنیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشک، رعایت اصول ایمنی در موقع تماس با گوشت تازه، جگر و سایر آلایش دام، روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن گوشت، جگر خام و نیم پخته، نگهداری جگر، دل، قلوه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و سپس استفاده از آن، می‌تواند تا حدود زیادی از بیماری تب کریمه کنگو در انسان پیشگیری کند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مسلمان ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
واکسنش کشف شد و مورد استفاده ی اون افریقا با اون تب های وحشتناک کریمه کنگو شد چرا واکسنش ولرد نمیشه سلامتی ملت مهم نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار