اگر حواسمان باشد که در ازای ریختن هر زباله در سطح شهر، قامت یک مرد خم می شود، شاید برای استفاده از نذری ها و برپا کردن ایستگاه های صلواتی بهتر برنامه ریزی کنیم.نیمه شعبان عید همه است.
کد خبر: ۴۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴ 02 June 2015
به گزارش تابناک قم، روزنامه ایمان در شماره سه شنبه دوازدهم خردادماه در مطلبی با عنوان شهردار شهرمان باشیم به قلم سارا سپیدی به رشته تحریر درآورده است.

در این مطلب می خوانیم: 

شهر خلوت است و آثار یک اتفاق بزرگ همه جا دیده می شود. زباله ها اینجا و آنجا روی هم تلنبار شده اند طوری که حتی نمی شود از برخی از خیابان ها و کوچه ها به راحتی عبور کرد... کیسه های پلاستیکی، ظرف های غذا، لیوان های یکبار مصرف که حالا از شربت خالی شده اند ...حشرات همه جا هستند.

بوی تعفن زباله ها شب مانده همه را آزار می دهد. همه چیز دست به دست هم داده تا چهره خیابان ها به آشفتگی یک شهر جنگ زده باشد. همانقدر کثیف و آشفته و همان اندازه خلوت...این می توانست یک تصویر از روز نیمه شعبان و پس از برگزاری جشن بزرگ شیعیان در قم باشد، اگر نبودند نیروهای پاکبان و خدماتی که جارو می کشند، زباله جمع می کنند، کیسه زباله پخش می کنند و لحظه ای از تلاش نمی ایستند تا ما جشنی پرشور برگزار کنیم و با شادی به خانه هایمان بازگردیم.

یک جست و جوی کوچک در دفترچه خاطرات هر قمی نشان می دهد، شب نیمه شعبان در خیابان چهار مردان شربت گلاب و آبلیمو خوردن و چراغانی و آتش بازی ها را تماشا کردن، یک جزء لاینفک شیرینی های کودکی هایش است. گویا همه ما با هر فرهنگ و پیشینه ای در دوره ای در یک کارناوال مشترک شرکت می کنیم و تمام شادی هایمان را در میلاد تنها امید بشریت با یکدیگر سهیم می شویم اما به راستی اینهمه کثیفی و آشفتگی برای برگزاری یک جشن لازم است؟«ثواب نذرتان دو چندان می شود اگر ... » همه ما این جمله را روی بنرهای شهرداری دیده ایم و لابد با خودمان فکر کردیم چطور می شود ثواب نظر را دوچندان کرد.

خیلی ساده است؛ تا می توانیم زباله تولید نکنیم؛ هر زباله ای و مخصوصا زباله های تجدید ناپذیر...خیلی چیزها را با پول نمی شود جبران کرد و یکی از مهم ترین هایش محیط زیست است. آمار نشان می دهد که میزان پلاستیک تولیدی در ایران بیش از 177هزار تن در سال است و هر فرد به طور متوسط روزانه 3عدد نایلکس وارد چرخه محیط زیست می کند. این در حالی است که با مصرف نکردن یک کیسه پلاستیکی در هفته در هر خانواده ایرانی، می توان از مصرف حدود 816 میلیون کیسه پلاستیکی در سال جلوگیری کرد.

اگر بدانیم هر کیسه پلاستیکی برای تجزیه شدن در محیط زیست به 400 سال زمان نیاز دارد شاید حیفمان نیاید که کمی بیشتر خرج کنیم و با تهیه ظرف های سلولزی به طبیعت کمک کنیم.اگر حواسمان باشد که در ازای ریختن هر زباله در سطح شهر، قامت یک مرد خم می شود، شاید برای استفاده از نذری ها و برپا کردن ایستگاه های صلواتی بهتر برنامه ریزی کنیم.نیمه شعبان عید همه است.

حتی آن رفتگر صبوری که دانه دانه لیوان های شربتی را که با بی فکری روی زمین ریخته ایم از روی زمین جمع می کند اما لبخند از لبش محو نمی شود. شاید باید امسال جور دیگری به این جشن نگاه کنیم. شهر در آستانه یک مهمانی بزرگ، بدون شهردار اداره می شود و شاید لازم است شهردار شهرمان، خودمان باشیم...
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
متولیان برگزاری جشن ها و ایستگاه های نذورات برای رعایت نظافت اقدام کنند شاهد شهر تمیز خواهیم بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار