جولان قاتلان کوچک در آسمان تهران
تابناک تهران - در حالی این قاتلان کوچک در آسمان تهران جولان می دهند و مردم در انتظار معجزه ای هستند تا از حداقل حقوق انسانی یعنی نفس کشیدن بهرمند شوند که محیط زیست آب پاکی را روی دست مردم ریخت و اعلام کرد در مقابله با گرد و خاک تهران ناتوان است.
کد خبر: ۴۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 01 June 2015
پدیده گرد و غبار و آلودگی چند سالی هست که با زندگی مردم در کلانشهر تهران عجین شده است. کیفیت هوای سالم کمتر مهمان این شهر بزرگ است و در بسیاری از روزها آلودگی به مرز هشدار یا اضطرار می رسد و نفس کشیدن را برای شهروندان سخت می کند.

این روزها هوای تهران حاوی ذرات معلق بسیار ریزی است که بخشی از آن دستپخت خودمان و نتیجه بی توجهی به محیط زیست و بخشی دیگر مهمان ناخوانده همسایگان است.

این ذرات یا مانند گرد و غبار منشاء طبیعی دارند و با جریان باد وارد هوای شهرمان می شوند و یا از احتراق انواع سوخت ها در کوره ها و مشعل ها و به ویژه در خودروها و از همه مهمتر از خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی کاربراتوری تولید می شوند.

تفاوت عمده اثر ذرات بر سلامتی انسان در منشاء و اندازه آن است. ذراتی که از احتراق تولید می شوند به مراتب سمی تر و خطرناک تر از ذرات طبیعی هستند.

علاوه بر آن ذرات ناشی از احتراق بسیار ریزتر از ذرات طبیعی هستند و به همین دلیل می توانند تا اعماق دستگاه تنفسی انسان نفوذ کنند و حتی وارد جریان خون شوند. از این رو قرار گرفتن در معرض دود موتور دیزل و دود خودروهای کاربراتوری بسیار خطرناک است و این خطر در صورتی که زمان مواجهه با این ذرات بیشتر باشد، افزایش می یابد.

در حالی که در گزارش تازه سازمان بهشت زهرا(س) ایست قلبی علت اصلی مرگ تهرانی ها عنوان شده است مطالعات نشان می دهد، قرار گرفتن در معرض این آلاینده ها موجب بروز حملات قلبی و مرگ زودرس افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی می شود.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، کودکان و افراد مسن در صورت قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات، بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. با این حال، حتی اگر شما سالم هستید، ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی ذرات، به طور موقت دچار عوارض آن شوید.

در حالی این قاتلان کوچک در آسمان تهران جولان می دهند و مردم در انتظار معجزه ای هستند تا از حداقل حقوق انسانی یعنی نفس کشیدن بهرمند شوند که محیط زیست آب پاکی را روی دست مردم ریخت و اعلام کرد در مقابله با گرد و خاک تهران ناتوان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: محیط زیست برای مقابله با پدیده گرد و خاکی که چند روز است پایتخت را فراگرفته نمی‌تواند اقدام خاصی انجام دهد.

هادی حیدرزاده درباره بروز پدیده ریزگرد و گرد و خاک‌های محلی در استان تهران طی چند روز گذشته گفت: محیط زیست برای مقابله با این پدیده اقدام خاصی نمی‌تواند انجام دهد و برای مقابله با آن باید بیابان‌زدایی شود که آن هم به عهده جهاد کشاورزی است و هیچ اقدام فوری‌ نمی‌توان در این زمینه انجام داد.

رییس سازمان محیط زیست کل کشور نیز چندی پیش گفته بود: مردم باید با ریزگردها کنار بیایند و هیچ مسئولی نمی‌تواند قول دهد که مشکل ریزگردها را به زودی حل کند.

ظاهرا هیچ اقدام جدی و موثری در زمینه کنترل ریزگردهای عربی و همچنین گرد و غبار محلی از سوی سازمان محیط زیست انجام نشده است.

این در حالی است که عضو فراکسیون محیط زیست مجلس مجدد از معصومه ابتکار درخواست کرد  تا با حضور در مجلس پاسخگوی عملکرد سازمان محیط زیست درباره مقابله با ریزگردها باشد.

در همین حال  چند نفر از شهروندان تهرانی نیز با انتقاد از بی توجهی مسئولان خواستار ورود مجلس به مساله ریزگردها شدند.

یکی از شهروندان در این خصوص به تابناک تهران گفت: در حالی نفس کشیدن در این شهر برای ما سخت شده و دچار امراض مختلف شده ایم هر روز صدها خودروی فرسوده و آلاینده در سطح شهر تردد می کند و دولت هم هیچ برنامه ای برای حذف این خودروها از سطح شهر ندارد.

این شهروند افزود: تا اعتراض می کنیم می گویند این ریزگردها از کشورهای همسایه می آیند. این حربه جدید مسئولان برای فرار از پاسخگویی به مردم است و گرنه هر مشکلی راه چاره ای دارد.
شهروند دیگر با بیان اینکه تهران تبدیل به پارکینگ بزرگی برای خودروها شده است، می گوید: اگر امکانات حمل و نقل عمومی مناسب و استاندارد و شایسته مردم بود شاهد تردد این همه خودرو در سطح شهر نبودیم.

 مسئولان نمی خواهند کاری برای مردم بکنند و مرتب توپ را به زمین یکدیگر پاس می دهند و برطرف نشدن را مشکل را در کوتاهی نهادهای دیگر می دانند.

این شهروند می گوید فرزندم دچار حساسیت شده است و با توجه به شاغل بودن باید فرزندم را هر روز از خانه خارج و به مهد کودک ببرم. اگرچاره داشتم اصلا از خانه بیرون نمی آمدم.

برخی کارشناسان علت اصلی ریزگردها را بی تدبیری وزارت نیرو و محیط زیست در خشک کردن تالابها و رودخانه ها دانسته و معتقدند وزارت نیرو با استقرار صدها سد روی رودخانه ها ، هم باعث خشکسالی و خروج منابع طبیعی از وضعیت طبیعی و تعادل شده و هم با خشک کردن زیردست سدها ، کانونهای گرد و خاک را به وجود آورده است.

در هر صورت بوجود آمدن این مشکل تقصیر هر نهادی که باشد برای حل آن باید به فکر راهکاربود. اینکه محیط زیست به راحتی از زیر بار پدیده ای که با جان مردم ارتباط مستقیم دارد شانه خالی و اظهار عجز و ناتوانی کند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

ارگانهای مرتبط با این مشکل مانند محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی  به جای تبرئه خود و مقصر دانستن دیگری می توانند کمیته ای تشکیل دهند و هر یک رفع قسمتی از این مشکل را به عهده بگیرند.

هیچ مشکلی بدون راه حل نیست فقط قدری عزم و اراده و احساس مسئولیت را طلب می کند. سازمان محیط زیست باید بداند در جایی  که پای جان و سلامتی مردم در میان است دادن شعارها و هشدارهای بهداشتی و پزشکی دیگر نخ نما شده و رفع این مشکل عزم و اراده فراتر از شعار را طلب می کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار