مشاور وزیر نفت با اشاره به تامين زيرساخت هاونيازهاي گاز در خراسان رضوي توسط دولت تصریح کرد: يك هزار و 600 ميليون ريال جهت تقويت و نوسازي زيرساخت های استان پيش بيني شده است که در تلاشيم تا با تامين اين بودجه زيرساخت هاي لازم براي گاز رساني به خصوص در بخش صنايع استان مهيا شود.
کد خبر: ۴۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 31 May 2015

 به گزارش روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی، محمود آستانه؛ در جلسه مشترک با حضور مدیران شرکت های نفت و گاز و پخش فرآورده های نفتی، از برنامه های وزارت نفت برای کاهش توزیع فرآورده های نفت و گاز و زمینه سازی برای انتقال گاز به صنایع خبرداد.

وی با بیان اینکه 20 هزار واحد صنفی داریم که باید آنها را به استفاده از گاز طبیعی سوق دهیم،گفت: در حال حاضر انرژی حرارتی هر متر مکعب گاز طبیعی برابر يك ليتر از فرآورده های نفت و گاز است كه ضمن مقرون به صرفه بودن از آلودگی محیط زیست نیز می کاهد.

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه تکمیل فازهای 30  گانه عسلویه، کشور را با جهش بزرگی در تولید و استخراج گاز روبه رو خواهد کرد گفت: باید تلاش شود از این ظرف که 12 فاز آن تولیدگاز دارند نهایت استفاده را انجام دهیم و همزمان با توسعه برای پیداکردن مشتری نیز بکوشیم، در غیر اینصورت مازاد تولید خود را باید صادر کنیم و یا به میدان های نفتی تزریق کنیم .

وي با بيان اينكه صنايعي كه قابليت فني لازم براي استفاده از سوخت گاز را دارند بايد آن را جاگزين فرآورده هاي نفتي كنند، افزود: در وهله نخست شركت پخش فرآورده ها به واحدها توليدي-صنعتي اخطار خواهد داد و آنها نيز 3 ماه مهلت خواهند داشت زمينه را براي تجهيز مجموعه خود به منظوره استفاده از سوخت گاز فراهم كنند كه در غير اين صورت ممكن است با عدم تامين فرآورده هاي نفتي مواجه شوند.

تولید یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب گاز در برنامه ششم توسعه

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب تولید گاز خواهیم داشت گفت: با وجود اعتباراتي كه در اختيار داريم  تلاش خواهيم كرد بخشی از آن را در توسعه و تجهیز شرکت های 31 گانه گاز و واحدهای تابع آنها هزینه كنيم تا زیرساخت های لازم برای گازرسانی به صنایع مهیا شود.

وی پراکندگی واحدهای صنعتی و کمبود نقدینگی را از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی دانست و افزود: برای حل این مشکل شرکت های گاز استان باید طبق بند ق قانون تبصره 2 قانون بودجه برای اجرای عملیات گازرسانی واحدهای متقاضی اقدام كنند.

آراسته وزارت نفت را مكلف به تامين زيرساخت هاونيازهاي گاز در خراسان رضوي دانسته و تصریح کرد: به اين منظور اعتبار مورد نياز استان جهت تقويت و نوسازي زيرساخت ها يك هزار و 600 ميليون ريال پيش بيني شده است و در  تلاشيم تا با تامين اين بودجه زيرساخت هاي لازم براي گاز رساني به خصوص در بخش صنايع استان مهيا شود.

وی ادامه شیوه کنونی در توزیع فرآورده های نفت و گاز بین صنایع و واحدهای تولیدی را غیر کارشناسی ارزیابی و خاطرنشان کرد: با اجرای کامل این طرح علاوه بر صادرات این فرآورده های آزاد شده از چرخه توزیع کشور سالانه با احتساب نرخ تورم بیش از 100 میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت که بخش اعظم مشکلات نفت و گاز ما را حل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: روزی 150 میلیون دلار سهمیه گاز ما از میدان مشترک عسلویه است که برداشت نمی کنیم و باید هرچه سریع تر با اجرای پروژه های گاز رسانی ضمن تعیین گروه مصرف کننده هدف برداشت روزانه خود را از میدان های مشترک خود افزایش دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار