پروژه نیمه تمام پل امام رضا(ع) در بلوار جمهوری اسلامی شهر قزوین، نارضایتی مردم از عملکرد مسؤولان را به همراه داشت.
کد خبر: ۴۰۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 08 April 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، ایران از کشورهای دارای پل‌های زیبا و معماری خاص ایرانی بوده که در این بین چند شهر در کشور وجود دارد و معماری پل‌سازی در آن رواج داشته و پل‌های آنان از زیباترین پل‌های جهان و بیانگر معماری خاص ایرانی است که از نمونه این شهرها می‌توان به شهر اصفهان، آمل، اهواز و شیراز اشاره کرد.

راه‌هایی همانند راه شاهی و راه تجاری - فرهنگی ابریشم  شمال، جنوب، شرق و غرب ایران اسلامی را به هم پیوند داده و در میان این راه‌ها، پل‌‌سازی چندان اهمیت یافته است که نمونه‌های بسیاری از پل‌های ایران در دوران باستان گواهی بر این مدعا است.

پل‌ها خود پایه و اساس پل‌سازی در دوره‌های بعد بوده که به ویژه در دوره ساسانیان به اوج  شکوهمندی خود رسید و با گذر زمان ساخت‌ و ساز این پل‌ها شکل دیگری به خود گرفت.

شهر قزوین هم از انجام پروژه‌های عمرانی همچون پل‌سازی بی‌نصیب نمانده است و با اجرای سیاست‌های جدید توسط مسؤولان شهری و استانی چهره این شهر جلوه دیگری را در گذر زمان به خود می‌گیرد؛ پروژه غیرهم سطح 7 دی، امام علی(ع)، میدان سرداران، میدان قدس و خلیج فارس نمونه‌ای از پروژه‌های عمرانی است.

در این بین اما اجرای برخی سیاست‌های مدیران شهری با نارضایتی و دلسردی مردم روبه روست؛ همانند پل امام رضا(ع) بلوار جمهوری اسلامی واقع در جنوب شهر که به دلیل ناتمام ماندن آن انتقادهایی را از سوی مردم جنوب‌نشین این شهر به دنبال داشته است.

شهروند قزوینی ساکن در خیابان راه‌ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: به مدت 30 سال در این خیابان ساکن هستم و بافت شهر قزوین در زمان کنونی تغییرات محسوسی را به خود اختصاص داده است.

مهدی اینانلو افزود: اجرای برخی پروژه‌های عمرانی در شهر قزوین، هویت تاریخی این شهر را از بین برده و الگوگیری از بافت‌های نو و جدید جایگزین این هویت فراموش شده است.

وی ادامه داد: تغییر و تحولات نیازمند بافت یک شهر و دیار است اما موضوع زمانی حاکمیت دارد که رضایت مردم و نسل‌های آینده و گذشته را به همراه داشته باشد و هویت گذشتگان را از بین نبرد.

شهروند قزوینی ساکن خیابان راه‌ری گفت: با اجرای پروژه‌های عمرانی همچون پل‌سازی در این شهر مشکلاتی برای شهروندان به وجود آمده و هیچ تغییر قابل محسوسی در حوزه کاهش ترافیک شهر ایجاد نشده است.

* پل‌سازی؛ سیاستی که بلای جان هویت تاریخی شهر شد

اینانلو تصریح کرد: پروژه پل‌سازی امام رضا(ع) بخش جنوبی شهر قزوین(بلوار جمهوری اسلامی) که از سال‌های گذشته آغاز به کار کرده و در حال حاضر نیمه‌تمام بوده مشکلاتی را در تردد عابران پیاده و سواره به وجود آورده است؛ برای گذر از خیابان مولوی به سمت بهشت فاطمه(س) و بهشت صدر باید خطر را به جان خریده و از خیابانی که حجم بالای وسیله نقلیه در آن تردد دارد، عبور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از آغاز ساخت پل امام رضا(ع)، یک پل عابر پیاده در انتهای خیابان مولوی نصب بود و برای عبور از بخش کمربندی جنوب شهر و وارد شدن به آرامگاه بهشت فاطمه(س) از این پل استفاده می‌شد اما در حال حاضر متأسفانه به دلیل برداشتن این پل، رفت و آمد و تردد به این آرامگاه با مشکل مواجه است و اندکی غفلت در گذر از خیابان می‌تواند برخورد با وسیله نقلیه و خطرات احتمالی را به همراه داشته باشد.

شهروند قزوینی ساکن خیابان راه‌ری یادآور شد: چند بار که برای زیارت به آستان مقدس امامزاده حسین(ع) مشرف شدم در گذر از خیابان، شاهد حوادث تلخی همچون برخورد چند پیر زن با چند دستگاه خودرو شدم که منجر به تصادف زنجیره‌ای و ایجاد ترافیک شده است.

اما در ادامه این گزارش شهروند دیگری هم صحبت‌های جالب و شنیدنی را در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس قزوین ارائه کرد.

یوسف حاج‌محمدی ساکن خیابان مولوی شهر قزوین در این خصوص اظهار داشت: خیابان مولوی یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین خیابان‌های این شهر بوده و کمتر فردی است که در قزوین خیابان مولوی را به نام حسینیه امینی‌ها نشناسد.

وی ادامه داد: متأسفانه پل امام رضا(ع) که به صورت نیمه‌تمام بوده چهره خیابان مولوی شهر قزوین را در انتهایش بد جلوه داده است چراکه هر رهگذری به انتهای این خیابان می‌رسد خاطره نامناسبی را در ذهن خود در گذر از خیابان تداعی می‌کند که البته عملکرد مسؤولان در اجرای پروژه شهید انصاری(بخش وسط خیابان مولوی) قابل تقدیر است.

شهروند قزوینی ساکن خیابان مولوی شهر قزوین یادآور شد: امیدواریم عزم مسؤولان در سال جاری با جدیت بیشتری جذب شود و پروژهای عمرانی و پل‌سازی را به صورت پیوسته دنبال کنند تا هر مسافری که به قزوین سفر می‌کند، بهانه‌ای برای رقم زدن خاطرات تلخ در ذهن خود نداشته باشد.

* قربانگاهی در خیابان مولوی قزوین

حاج‌محمدی تشریح کرد: تکنولوژی و رشد در بافت‌های شهری بسیار ارزشمند است اما باید در کنار اجرای این سیاست‌ها به موضوعات مهم‌تر دیگری هم توجه شود.

وی عنوان کرد: مکان‌های تاریخی و سنتی که شناخته شده‌تر از سایر مکان‌ها است باید اجرای سیاست‌ها در آنان با تدابیر بهتر و قابل قبول‌تری صورت بگیرد؛ شهرداری قزوین هم با عملکرد مناسب در برخی حوزه‌ها توانسته به خوبی مدیریت شهری را حفظ کند.

بنابر این گزارش، نیمه‌تمام ماندن برخی از پروژه‌های شهری بر دوش مردم سنگینی می‌کند و این قشر از جامعه باید برای به پایان رسیدن پروژه‌ها، صبر پیشه کرده  و سختی‌ها را به جان بخرند اما کاش مسؤولان با تدابیر بهتری دست به اقدامات عمرانی می‌کردند که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.

عملیات اجرایی پل غیرهمسطح امام رضا(ع) با دو هزار و 300 متر طول که هم‌اکنون در حال ساخت بوده است و از فروردین ماه سال 94 در بلوار جمهوری اسلامی قزوین آغاز شده که اجرای این پروژه گویا همانند هفت خان رستم برای مردم شده است.

اما کاش مسؤولان در ساخت پل، مسکن و ساخت و سازهای مشابه اندکی هم به بافت تاریخی و فراموش شده ایرانی و اسلامی می‌پرداختند و برای فرهنگ‌سازی چنین سبکی از هم پیشی می‌گرفتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار