هر ساعت از روز که به میدان امام (ره) و ابتدای خیابان اکباتان همدان مراجعه کنی، با فروشندگان غیرقانونی داروهای ترک اعتیاد مواجه خواهی شد.
کد خبر: ۴۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 28 May 2015

قاچاقچیان دارو دوره درمانی را با توزیع غیر مجاز دارو مختل کرده‌اند؛ نه تنها کمکی به بهبود فرد بیمار نمی‌کنند؛ بلکه او را در معرض انواع بیماری‌ها هم قرار می‌دهند.

به گزارش فارس ، «همیشه اینجا هستند، اصلاً اینجا پاتوق‌شان شده و برای مردم هم ایجاد مزاحمت می‌کنند».

این بخشی از صحبت‌های یکی از مغازه‌داران میدان امام(ره) درباره فروشندگان غیرقانونی داروهای متادون است.

هر ساعت از روز که به این میدان و ابتدای خیابان اکباتان مراجعه کنی، با این فروشندگان مواجه خواهی شد. چهره‌های جوان که به دیوار بانک تکیه زنده‌اند و آفتاب می‌گیرند و مسن‌ترهایشان هم کنار پیاده‌رو نشسته‌اند.

در ظاهر همه چیز عادی به نظر می‌رسد و در شلوغی مرکز شهر، زندگی روال معمولی خود را طی می‌کند؛ اما اگر به این نقطه از میدان گذرت بیفتد، فرقی نمی‌کند خانم باشی یا آقا؛ زمزمه «قرص، شربت، متادون!» حتماً به گوشت خواهد رسید.

محسن، در خیابان اکباتان مغازه‌ دارد و می‌گوید: همیشه اینجا هستند. چند روز یکبار مأموران نیروی انتظامی دستگیرشان می‌کند؛ اما مدتی بعد دوباره سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

وی با ابزار ناراحتی از ایجاد مزاحمت این افراد می‌گوید: گاهی اوقات هم سر مشتری دعوایشان می‌شود و در حضور مردم رکیک‌ترین ناسزاها را بر زبان می‌آورند.

یکی دیگر از کسبه بازار هم در این باره اظهار می‌کند: اکثر این افراد واسطه‌اند و فقط مشتری جذب مشتری را برعهده دارند، گاهی اوقات دیده‌ام که مشتری را برای خرید به سمت انتهای خیابان اکباتان هدایت می‌کنند.

چند فروشنده را هم نشان داده و می‌گوید: نگاه کنید، اصلاً به قیافه‌شان هم نمی‌خورد معتاد باشند، قاچاق دارو شغل‌شان است.

به سراغ یکی از همین جوان‌هایی که مرد فروشنده معرفی کرده می‌روم؛ سعی می‌کنم با او سر صحبت را باز کنم، خودش را جمع و جور کرده و نگاه اول، از پاسخ دادن امتناع می‌کند، بالاخره اعتمادش را جلب می‌کنم؛ می‌گوید: من معتاد نیستم، فقط دارو می‌فروشم.

می‌پرسم: چه دارویی؟ با تردید می‌گوید: قرص!

می‌پرسم: این قرص‌ها را از کجا تهیه می‌کنی؟ می‌گوید: همیشه یک نفر با ماشین یا موتور برایم می‌آورد، نمی‌دانم از کجا و دانستنش هم برایم مهم نیست.

از اینکه دستگیر شده می‌گوید و ادامه می‌دهد: زمان دستگیری قرص همراه داشتم و برای همین دادگاهی شده و جریمه پرداخت کردم.

دو مرد میانسال دیگر هم هستند که کمی آن‌طرف‌تر ایستاده و پچ‌پچ می‌کنند، تمایلی به صحبت ندارند اما به محض دور شدنم شروع می‌کنند به تبلیغ و تکرار: «قرص، شربت، متادون».....

این توزیع غیر قانونی داورهای ترک اعتیاد مشکلات زیادی به وجود می‌آورد که عواقب آن دامن‌گیر نهادهای مختلفی شده است.

معاون پیشگیری بهزیستی همدان با تأیید این موضوع می‌گوید: عوارض این چرخه توزیع غیر مجاز مجموعه بهزیستی را هم تحت‌ شعاع قرار داده است.

ابوالفضل باب‌الحوائجی با بیان اینکه توزیع داروهای آگونیست در راستای خارج کردن معتادان از چرخه قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود، اظهار می‌کند: در چرخه درمان قانونی علاوه بر توزیع دارو، مشاوره‌های گروه‌درمانی هم برای مددجویان انجام می‌شود و هدف بازگشت فرد به زندگی خانوادگی و اجتماعی است.

وی ادامه می‌دهد: حالا اما قاچاقچیان دارو این دوره درمانی را با توزیع غیر مجاز دارو مختل کرده‌اند؛ نه تنها کمکی به بهبود فرد بیمار نمی‌کنند؛ بلکه او را در معرض انواع بیماری‌ها هم قرار می‌دهند.

معاون پیشگیری بهزیستی همدان تأکید می‌کند: از طرف دیگر توزیع غیر مجاز داروهای ترک اعتیاد به چرخه اقتصادی نیز ضربه می‌زند و سودی که از این طریق باید به سیستم دولتی بازگردد عاید قاچاقچی‌ها می‌شود.

به عقیده وی بیشتر معتادان به خاطر گریز از بازگشت به زندگی طبیعی و حضور در جلسات مشاوره‌ گروه‌درمانی به خرید داروهای قاچاق رو می‌آورند و البته قیمت ارزان‌تر دارو هم دلیل دیگری برای این اقدام است.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه در استان همدان 147 مرکز ترک اعتیاد وجود دارد که تنها 6 مرکز آن دولتی بوده و دارو سهمیه‌ای را به صورت رایگان توزیع می‌کنند، می‌گوید: هزینه همه مراحل درمان و دریافت دارو در مراکز ترک اعتیاد خصوصی ماهانه حدود 120 هزار تومان است.

وی ادامه می‌دهد: عوارض جانبی این نوع داروها بر روی کبد و کلیه زیاد است، اما زمانی که تحت نظر پزشک تجویز شود به مراتب عوارض کمتری خواهد داشت.

معاون پیشگیری بهزیستی همدان معتقد است مبارزه قهرآمیز با این موضوع پاسخگو نخواهد بود و پیشگیری آسان‌ترین روش ممانعت از توزیع غیر قانونی دارو است.

قاچاق دارو، یکی از بدترین انواع قاچاق محسوب می‌شود، زیرا علاوه بر زیان اقتصادی و مسائل ناشی از آن، تأثیر مستقیم بر سلامت افراد و جامعه دارد.

جانشین انتظامی استان همدان هم این موضوع را تأیید کرده و درباره مبارزه با توزیع‌کنندگان غیر مجاز می‌گوید: پلیس پیشگیری مواد مخدر به صورت مستمر این موضوع را پیگیری می‌کند.

علی‌اصغر خرم‌روی ادامه می‌دهد: بحث تهیه و توزیع داروهای ترک اعتیاد در همدان، در محدوده میدان امام(ره) و راسته زغالی‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در این منطقه 55 نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند، اظهار می‌کند: از این تعداد، حدود 15 هزار قرص متادون کشف و 33 پرونده برای این افراد تشکیل شد.

جانشین انتظامی استان همدان با تأکید بر اینکه در زمینه برخورد با فروشندگان این نوع داروها خلأهای قانونی وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در برخورد با توزیع‌کنندگان این نوع داروها، به قوانین قاچاق دارو استناد می‌شود، در حالی که باید به مخدر بودن این داروها توجه شود.

خرم‌روی می‌گوید: زمانی که دارو در حجم زیادی کشف می‌شود باید برای تعیین میزان مواد مخدر، مورد آزمایش قرار بگیرد؛ اما امکانات این بررسی در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نظارت در مراکز متادون‌تراپی ضعیف است، اضافه می‌کند: نیروی انتظامی با حساسیت و دیدگاه حمایت از امنیت جامعه، از هیچ اقدامی برای ریشه‌کنی این معضل دریغ نمی‌کند.

جانشین انتظامی استان همدان اضافه می‌کند: انتظار داریم سایر دستگاه‌های متولی هم در امر مبارزه پای کار آمده و دستگاه قضا نیز معادل با قاچاق مواد مخدر با این موضوع برخورد کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار